مجله سلامت دکترنکست

مثبت شدن RF در بیماران مبتلا به بروسلوز و درد مفاصل

بیماران مبتلا به بروسلوز

فهرست مطالب

بروسلوز دیر تشخیص داده می‌شود

بروسلوز یک بیماری عفونی است که به دنبال ورود یک باکتری به بدن ایجاد می‌شود. این باکتری در بیماران مبتلا به بروسلوز معمولا به دنبال تماس انسان با حیوانات و یا محصولات بدست آمده از آن‌ها، به بدن منتقل می‌شود. این بیماری که به طور شایع به دنبال مصرف لبنیات محلی ایجاد می‌شود، می‌تواند علائم غیراختصاصی متعددی از قبیل سردرد، درد مفصلی، تب، تعریق و خستگی را به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که علائم ذکر شده در بالا بسیار غیر اختصاصی هستند و می‌توانند در بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز بروز کنند. یکی از این بیماری‌ها آرتریت روماتوئید است.

مطالعات نشان داده‌اند که بیماری بروسلوز معمولا با تاخیر تشخیص داده می‌شود. علت این مسئله مربوط به بروز علائم کاملا غیراختصاصی آن است. همین مسئله باعث می‌شود که این دسته از بیماران با بیماری پیشرفته به متخصص عفونی مراجعه کنند. در صورتی که بیمار در بدو مراجعه وضعیت پیشرفته‌ای از بیماری داشته باشد، درمان با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

افتراق بروسلوز و آرتریت روماتوئید با استفاده از RF

یکی از راه‌های شناسایی بیماری آرتریت روماتوئید بررسی فاکتور آزمایشگاهی RF می‌باشد. این فاکتور آزمایشگاهی به میزان قابل توجهی در بیماران مبتلا به بروسلوز بالا می‌باشد. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است. یک مطالعه که در سال 2021 انجام شد به بررسی عواملی که می‌تواند باعث بالا رفتن RF در بیماران مبتلا به بروسلوز شود پرداخت. یکی از اهداف این مطالعه آسان کردن تشخیص بیماری بروسلوز و تفکیک آن از بیماری آرتریت روماتوئید بود. اهمیت این مطالعه در مناطقی است که برای ابتلا به بروسلوز اندمیک هستند. باید توجه داشت که افتراق بین بیماری آرتریت روماتوئید و بروسلوزی که RF بالا دارند، بسیار دشوار است و همانطور که گفته شد انجام این مطالعه می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

چه عواملی باعث بالا رفتن RF می‌شوند؟

این مطالعه که در کشور چین انجام شد به بررسی 572 بیمار مبتلا به بروسلوز پرداخت. شرکت‌کنندگان در این مطالعه از سال 2015 تا 2016 وارد این مطالعه شدند. از این تعداد 106 نفر درد مفصلی نداشتند و تعدادی حاضر به انجام آزمایشات اضافه نبودند. در نهایت 445 بیمار مورد ارزیابی نهایی قرار گرفتند. از این بین 143 بیمار RF بالای 10 داشتند و جزو گروه RF مثبت قرار گرفتند. همچنین بیمارانی که RF بالای 30 داشتند، جزو گروه با RF خیلی بالا قرار گرفتند.

تحلیل داده‌های این مطالعه نشان داد که سن، درد مچ دست و CRP بالا با RF مثبت در این بیماران در ارتباط است. یک سوم بیماران مبتلا به بروسلوز که درد مفصلی داشتند، RF بالا نیز داشتند. نویسندگان این مطالعه توصیه کردند که پزشک باید در درمان بیماران مشکوک به آرتریت روماتوئید، احتمال ابتلا به بروسلوز را به عنوان یک تشخیص افتراقی مهم در نظر داشته باشد.

PubMed-Prevalence and relevant factors of positive RF in brucellosis patients with arthralgia

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *