مجله سلامت دکترنکست

دکترنکست، سرمایه‌گذاری موفق علی‌بابا در حوزه سلامت

فهرست مطالب

پاسخ به همه‌ی نیازهای سلامت با دکترنکست

با وجود اینکه زیرساخت‌های سلامت الکترونیک هنوز در کشور به درستی فراهم نیست، ثبت نسخه کاغذی از ۱ دی‌ماه ممنوع شده و پزشکان موظف هستند تا به صورت الکترونیک نسخه ثبت کنند. در چنین شرایطی که پلتفرم‌های دولتی با نقص‌های بسیار زیادی مواجه هستند، وجود یک کسب‌وکار خصوصی که بتواند نیازهای پزشکان را برطرف کند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است. دکترنکست کسب‌وکاری است که توانسته به این نیازها پاسخ بدهد و در حوزه سلامت و ثبت نسخه الکترونیک نقش و سهم پررنگی داشته باشد.

دلیل رشد سریع دکترنکست، طراحی و پیاده‌سازی یک پلتفرم هوشمند، اقبال و کسب رضایت پزشکان بوده است. آنچه که دکترنکست برای جامعه‌ی پزشکی فراهم می‌کند، شامل یک سامانه‌ی حرفه‌ای برای ثبت نسخه‌های الکترونیک، ایجاد پرونده پزشکی، نوبت‌دهی الکترونیک و ویزیت مجازی است. هدف این مجموعه، کاهش بار بیماری است و برای تحقق این هدف تنها به جامعه پزشکان اکتفا نمی‌کند. در واقع هدف دکترنکست کل زنجیره تامین و سلامت از جمله پزشک، بیمار، داروخانه، آزمایشگاه، بیمارستان، شرکت‌های دارویی و … را شامل می‌شود.

در طول تنها یک سال فعالیت دکترنکست، بیش از ۱.۵ میلیون نسخه‌ی الکترونیک توسط ۲۲ هزار پزشک در این سامانه به ثبت رسیده‌ است. بیش از ۷ هزار مرکز درمانی از این سامانه استفاده می‌کنند و یک میلیون پرونده الکترونیک پزشکی در دکترنکست ایجاد شده است. سرعت رشد دکترنکست به قدری بالاست که در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار نسخه الکترونیک جدید در پلتفرم ثبت می‌شود. آنچه در پرونده الکترونیک بیمار ثبت می‌شود، شامل همه‌ی سوابق بیماری و دارویی، حساسیت‌ها، آزمایشات و هر آن چیزی است که در گذشته‌ی درمانی او اتفاق افتاده است.

از فرمان صوتی تا بررسی تداخل دارویی

دکترنکست پله‌های پیشرفت در ثبت نسخه را دو تا یکی بالا می‌رود. نه تنها دوران نوشتن نسخه‌ کاغذی به پایان رسیده، بلکه تایپ آن نیز لازم نیست و کافی است پزشک نسخه‌ی مورد نظر خود را برای سامانه بخواند. فرمان صوتی دکترنکست امکان ثبت نسخه را به هر دو زبان فارسی و انگلیسی فراهم آورده و می‌تواند نام دارو را هم به صورت ژنریک و هم به صورت برند شناسایی کند. تاکنون ۲ میلیون کلمه برای  پزشکان از گفتار به متن تبدیل شده است. شعار دکترنکست، ثبت نسخه در ۳۰ ثانیه است. این یعنی صرفه‌جویی در وقت بیمار و پزشک و رسیدگی به تعداد بیماران بیشتر در طول روز.

دکترنکست سامانه‌ای است که تربیت می‌شود. این سامانه قادر است دستورات مصرف داروهایی را که پزشک به صورت رایج آن‌ها را تجویز می‌کند، شناسایی کرده و به صورت خودکار این دستورات را اعمال کند. تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دستور مصرف اتوماتیک با استفاده از هوش مصنوعی در دکترنکست به ثبت رسیده است. نوبت‌دهی و ارسال پیامک یادآوری به بیمار از دیگر قابلیت‌های دکترنکست است که در کنار سایر موارد ذکر شده، آن را به سامانه‌‌‌ای نوین برای پاسخ به همه‌ی نیازهای جامعه پزشکی تبدیل کرده است. بیش از ۱۱۰ هزار نوبت الکترونیک تا به امروز در سامانه‌ی دکترنکست ایجاد شده است. در ایران سالانه ۳ هزار نفر به دلیل تداخلات بین داروهای مصرفی، جان خود را از دست می‌دهند. در سامانه دکترنکست هیچ تداخلی از چشم پزشک دور نمی‌ماند و در صورت تجویز داروهایی که ممکن است تداخلاتی با هم داشته باشند، سامانه به پزشک هشدار می‌دهد. تاکنون بیش از ۴۵ هزار مورد از تداخلات دارویی توسط سامانه دکترنکست شناسایی شده است.

سرمایه‌گذاری موفق علی‌بابا

حوزه سلامت در همه کشورها جزو حوزه‌های سودآور و با پتانسیل بالاست. تاکنون کشور ما در زیرساخت‌های سلامت الکترونیک نسبت به سایر کشورها عقب بوده است. ایالات متحده آمریکا ۸ سال پیش شروع به توسعه سلامت الکترونیک کرد و در حال حاضر می‌بینیم که در این کشور گردش مالی عظیمی در این حوزه وجود دارد. دکترنکست زیرساخت‌های سلامت الکترونیک را فراهم می‌کند. اصلی‌ترین مزیت رقابتی این کسب‌وکار، ثبت استاندارد اطلاعات است. این اطلاعات می‌تواند منشا خدمت‌رسانی به مردم کشورمان باشد و زمانی که در کنار تکنولوژی‌های جدیدی مثل هوش مصنوعی قرار بگیرد، پتانسیل بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

همانطور که جناب مجید حسینی‌ نژاد بنیانگذار علی‌بابا و سرمایه‌گذار دکترنکست در یلدا سامیت ۱۴۰۰ (رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی) بیان کردند، حضور بنیانگذار جوان و هوشمند بسینا (دکترنکست) یکی از دلایل جلب توجه علی‌بابا به دکترنکست بود. تیم دکترنکست مانند هر کسب‌وکار دیگری به دنبال رشد و کسب درآمد است اما در این میان وجود اهداف مهمی مثل کمک به بهبود سطح سلامت جامعه، تاثیرگذاری مثبت در سطح رضایت افراد از زندگی و مواردی از این دست باعث می‌شود تا این تیم با انرژی مثال‌زدنی در کنار یکدیگر و برای رشد بسینا (دکترنکست) و برای آینده روشن سلامت ایران تلاش کنند.

دکترنکست به عنوان یکی از مجموعه‌های بسیار توانمند در حوزه سلامت تلاش دارد تا به میزان قابل‌توجهی از بار انواع بیماری‌ها در کشور کاسته و برای تحقق این مهم تلاش می‌کند. ویژگی‌های منحصر به فردی که دکترنکست به عنوان یک کسب‌وکار نوپا فراهم کرده و اهدافی که دنبال می‌کند، نشان‌دهنده یک سرمایه‌گذاری موفق توسط گروه علی‌بابا بوده است. اعضای تیم دکترنکست در طول یک سال به حدود ۱۴۰ نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود با چنین سرعت رشدی، تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ نفر برسد. در میانه رشد یکساله دکترنکست، بسینا به عنوان یک پلتفرم برای بیماران راه‌اندازی شد و اپلیکیشن آن به دلیل کارایی بالا، کاربران فعال قابل قبولی داشته و تعداد آن‌ها روزبه‌روز درحال افزایش است. اعضای مجموعه دکترنکست همچنان با سرعت و پشتکار بالا این مسیر را ادامه می‌دهند. امید است که این مجموعه با ارائه خدمات با کیفیت به مردم ایران، هدف اصلی خود که کاهش باری بیماری‌ها است را به سرانجام برساند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *