مجله سلامت دکترنکست

درمان دردهای کمر و گردن و اثربخشی روش‌های غیر دارویی

فهرست مطالب

مقدمه

دردهای کمر و گردن از اختلالات شایع در سرتاسر دنیا هستند. این دردها یکی از علل اصلی محدودیت فعالیتی افراد می‌باشند. قابل ذکر است که این اختلالات باعث هزینه‌های هنگفت درمانی و فشار بر روی نظام سلامت جامعه می‌شوند.

درمان‌های دارویی

اولین اقدام برای درمان این اختلالات بررسی علت دردهای کمر و گردن است. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان این اختلالات پیشنهاد شده است.

شایع‌تری این روش‌ها، استفاده از داروهای مختلف از قبیل مسکن‌ها می‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند در درمان بیمار مبتلا به دردهای مبهم ستون مهره مواردی از قبیل داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی، اوپیوئیدها توسط پزشک پیشنهاد می‌شود.

همچنین برخی از پزشکان از روش‌های تصویر برداری پیشرفته و یا درمان‌های تهاجمی مثل تزریق داخل نخاع استفاده می‌کنند. قابل ذکر است که اثربخشی و ایمن بودن این روش‌ها مورد تایید نبوده و استفاده روتین از آن‌ها بدون دلیلی علمی توصیه نمی‌شود.

روش‌های غیر دارویی

مطالعات جدیدی توصیه می‌کنند که از روش‌های غیر دارویی برای کنترل این دردهای مزمن استفاده شود. این روش درمانی نیز می‌تواند تا حد زیادی باعث بهبود وضعیت فعالیتی و حرکتی بیمار شده و درد وی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

همچنین باید توجه داشت که با توجه به مزمن بود این دردها، بیمار نیازمند مصرف مداوم دارو می‌باشد. مصرف مکرر دارو و به ویژه داروی مسکن می‌تواند با عوارض جانبی مهمی همراهی داشته باشد. همچنین قابل ذکر است که استفاده مکرر از درمان دارویی علاوه بر تاثیرات مخرب بر روی فرد، سیستم درمانی و جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تغییر این روش‌های درمانی به روش‌های جدید ممکن است دشوار باشد.

هدف مطالعه

در سال 2021 مطالعه در این زمینه انجام شد. هدف از این مطالعه بررسی و معرفی روش‌های مختلف درمانی غیر دارویی برای بهبود دردهای مزمن کمر و گردن بود.

نتیجه گیری

در این مقاله، اطلاعات مهم و لازم در مورد روش‌های درمان غیردارویی دردهای کمر و گردن که از گایدلاین‌ها و مطالعات معتبر استخراج شده ارائه می‌شود.

همچنین این مقاله به بررسی موانع و مشکلات استفاده از روش‌های غیر دارویی می‌پردازد و همچنین روش‌های نوین و کاربردی را در این زمینه مطرح می‌کند.

نویسندگان این مطالعه بیان کردند که برای جایگزین کردن روش‌های غیر دارویی و کنار گذاشتن روش‌های قدیمی، نیازمند رعایت موارد متعددی هستیم. از این موارد می‌توان به اعتقادات افراد، فرهنگ جامعه و میزان درامد افراد اشاره کرد. این نویسندگان بیان کردند که پیش بردن این فرایند نیازمند همکاری کادر درمان، بیمار، موسسات خدمات درمانی، بیمه محققان و پژوهشگران به طور همزمان می‌باشد.

پژوهشگران و کادر درمان باید توجه داشته باشند که درمان بیماران باید بر اساس شواهد علمی روز دنیا باشد و از به کار بردن روش‌های بی‌ارزش درمانی که ممکن است به فرد و جامعه آسیب وارد کند خودداری کنند.

Back and neck pain: in support of routine delivery of non-pharmacologic treatments as a way to improve individual and population health

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *