مجله سلامت دکترنکست

درمان سم بوتولینوم در صورت

فهرست مطالب

درمان سم بوتولینوم در صورت می‌تواند در از بین بردن چین و چروک‌ها کمک کننده باشد. تزریق سم بوتولینوم معمولاً برای عصب کشی شیمیایی برخی از ماهیچه‌های بیان حالت صورت به منظور جوانسازی صورت و ضد پیری انجام می‌شود. ریتیدهای صورت یا “چروک” ناشی از انقباض مکرر عضله زیر پوست صورت است که به مرور زمان باعث آتروفی درم پوشاننده و چین خوردگی پوست می‌شود. از بین بردن شیمیایی انتخابی اعصاب عضلات صورت امکان درمان هدفمند چروک­‌های متحرک به ویژه در قسمت بالایی صورت را فراهم می‌کند و همچنین امکان دستکاری موقعیت ابرو و اصلاح عدم تقارن را فراهم می‌کند. اهداف عضلانی سم بوتولینوم در قسمت فوقانی صورت شامل ماهیچه‌های orbicularis oculi، پروسروس،corrugator supercilia و عضلات فرونتالیس است.

سم بوتولینوم

سم بوتولینوم از ترشح استیل کولین در انتهای عصب پیش سیناپسی جلوگیری می‌کند. در نتیجه انتقال عصبی را مسدود می‌کند. اثرات معمولاً تا 2 روز طول می‌کشد تا ظاهر شوند. با پیک اثر در 1 هفته تا 1 ماه و حداکثر تا 3 تا 4 ماه طول می‌کشد. تزریق مکرر سم بوتولینوم ممکن است باعث آتروفی عضلانی در نواحی تزریق شده شود. در نتیجه طول مدت اثرات را افزایش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه گذشته‌نگر روی 945 بیمار که حداقل 3 درمان متوالی را دریافت کرده‌اند، هیچ اثری را با درمان‌های مکرر از دست نداده است. پس از پنج دوره درمانی، بیماران و ارائه دهندگان هر دو نتایج رضایت را بالاتر از پس از سیکل اول ارزیابی کردند.

سم بوتولینوم از تخمیر باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این سم دارای 7 سروتیپ از A-G است. با این حال، انواع A و B عملا برای کاربردهای آرایشی استفاده می‌شود. سروتیپ A در سه فرمولاسیون وجود دارد. که شامل onabotulinumtoxinA، abobotulinumtoxinA و incobotulinumtoxinA است. سروتیپ B در یک فرمولاسیون وجود دارد، ریمابوتولینومتوکسین B.

RimabotulinumtoxinB به دلیل داشتن سریع‌ترین زمان برای شروع اثر قابل توجه است. با این حال، بیشترین ناحیه انتشار و کوتاه‌ترین مدت اثر را نیز دارد. PH اسیدی آن (5.5-6.5) نیز ناراحتی ناشی از تزریق را افزایش می‌دهد. برعکس، سموم بوتولینوم سروتیپ A شروع اثر و مدت اثر طولانی‌تری دارند. AbobotulinumtoxinA نسبت به onabotulinumtoxinA و incobotulinumtoxinA اثر انتشار بیشتری دارد. بنابراین نسبت دوز متفاوت است. در عمل زیبایی، نسبت دوز معمولی 2.5 به 1 به 1 است. (abobotulinumtoxinA: onabotulinumtoxinA: incobotulinumtoxinA)

آناتومی

پزشک باید درک کاملی از آناتومی و عملکرد مکانیکی عضلات بیان حالت صورت داشته باشد. جهت‌گیری، مبدأ/قرار دادن و عمق عضلات صورت فاکتورهای مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند و برای دستیابی به نتیجه مطلوب در تکنیک فرد ادغام شوند. ماهیچه‌های بیان حالت صورت نسبت به سایر عضلات بدن انسان منحصر به فرد هستند. دلیل آن اتصالات متعدد آن‌ها به بافت پوستی پوشاننده (به جای داشتن اتصالات استخوانی) از طریق سیستم عضلانی آپونورتیک سطحی یا “SMAS” است.

رابطه پیچیده بین ماهیچه‌های صورت و پوست پوشاننده آن برای بیان حالت صورت به عنوان وسیله‌ای ارتباطی حیاتی است. این اتصالات، همراه با جهت‌گیری فیبرهای عضلانی، سبب چروک­‌های صورت در طول انقباض می­شوند. چروک­‌ها و خطوط کششی پوست در حالت استراحت معمولاً عمود بر فیبرهای عضلانی زیرین قرار دارند. به طور کلی، درمان خطوط صورت شامل تزریق عضله عمود بر چین و چروک است. علاوه بر این، ماهیچه‌های صورت با عملکردها و جهت‌گیری‌های مختلف اغلب با هم همپوشانی دارند و عمق تزریق را به یک نکته مهم تبدیل می‌کند. تزریق بیش از حد سطحی یا خیلی عمیق می‌تواند منجر به تزریق غیر عمدی عضله اشتباه شود و به طور بالقوه باعث ایجاد اثر معکوس با نتیجه مطلوب شود.

موارد منع مصرف

موارد منع اصلی تزریق سم بوتولینوم، اختلالات عصبی عضلانی (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، سندرم لامبرت ایتون، مولتیپل اسکلروزیس، میاستنی گراویس)، آلرژی به ترکیبات سم بوتولینوم، عفونت فعال در محل‌های تزریق، اختلال بدشکلی بدن، شیردهی، بارداری و پوکی استخوان است. بنابراین تزریق در بیمارانی که این‌ موارد را مصرف می‌کنند باید با احتیاط انجام شود.

متن کامل مقاله را از آدرس زیر مظالعه بفرمایید:

PebMed-Botulinum Toxin Treatment of The Upper Face

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *