مجله سلامت دکترنکست

بهبود اختلال شناختی با سیناکلست در هایپرپاراتیروئیدیسم

فهرست مطالب

هایپرکلسمی یک ناهنجاری بیوشیمیایی شایع در بالین است. در صورت وجود سطح نامناسب یا افزایش سطح هورمون پاراتیروئید (PTH)، تشخیص هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه انجام می‌شود. البته علل مهمی مانند بدخیمی و میلوما باید حذف شوند. در افرادی که از نظر تناسب اندام مناسب هستند، جراحی یکی از راه‌های درمان است.

هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه غالباً در سالمندان مبتلا به چند اختلال ظاهر می‌شود و بنابراین مداخله جراحی امکان پذیر نیست. در این بیماران، اگر نسبتاً بدون علامت باشند، یک روش نظارت فعال با نظارت متناوب بر کلسیم سرم اتخاذ می‌شود. در یک مطالعه، یک مورد از بیماران مبتلا به زوال عقل مختلط، افت شدید شناختی و عملکردی و هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه همزمان ارائه شده است. جراحی برای این بیمار نامناسب بود. افزایش حاد کلسیم سرم به ۳/۲۳ میلی مول در لیتر به طور تصادفی مشاهده شد. پس از احیاء مایع اولیه، سیناکلست برای جلوگیری از افزایش حاد سرمی کلسیم شروع شد. به طور غیر منتظره، بهبود اختلال شناختی با تجویز سیناکلست طی ۶ ماه پس از شروع دارو وجود داشت.

نتایج

۶ ماه بعد، کلسیم تنظیم شده به ۲/۳۰ mmol/L با PTH مربوطه ۴/۰ pmol/L کاهش یافته بود. از زمان شروع سیناکلست، وضعیت عملکردی بیمار بهبود چشمگیری داشت. بیمار در حال حاضر به طور مستقل مشغول لباس پوشیدن و شستشو است و دخترش گزارش داده است که او دوباره کارهای خانه خود را انجام می‌دهد. نیاز به مراقبت‌های او به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این بیمار دیگر بی اختیار نیست و به دلیل سقوط پذیرش نشده است.

خانواده او احساس کردند که وضعیت شناختی او بسیار بهبود یافته است. دخترش گزارش داده است که احساس می‌کند مادرش دیگر هیچ گونه اختلال شناختی قابل ملاحظه‌ای در تعاملات روزمره ندارد. در طول این دوره هیچ داروی دیگری برای زوال عقل شروع نشده بود. MMSE مکرر با بهبود نمره او به ۲۱/۳۰ از ۹/۳۰ انجام شد. این مطالعه نشان می‌دهد بهبود اختلال شناختی با تجویز سیناکلست امکان‌پذیر است. برای اثبات این ادعا به مطالعات بیشتری نیاز است.

PubMed-Cognitive Impairment Reversed by Cinacalcet Administration in Primary Hyperparathyroidism

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *