مجله سلامت دکترنکست

درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات موضعی

سرطان پروستات موضعی

فهرست مطالب

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در آقایان می‌باشد. این سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر مردان در سرتاسر دنیا می‌باشد. این نوع سرطان به دو حالت موضعی و یا متاستاتیک تقسیم‌بندی می‌شود. درمان سرطان موضعی پروستات به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از این روش‌ها می‌توان به رادیوتراپی و یا جراحی پروستاتکتومی اشاره کرد. در روش پروستاتکتومی، پروستات و اجزای مجاور آن از طریق جراحی برداشته می‌شوند. در روش رادیوتراپی، پروستات بیمار توسط دستگاه‌های رادیوتراپی اشعه داده می‌شود.

این دو روش جزو درمان‌های کامل پروستات تقسیم بندی می‌شوند. از طرف دیگر گاهی اوقات پزشک تصمیم به استفاده از روش موضعی می‌کند. از درمان‎‌های موضعی می‌توان به کرایوتراپی، اولتراسوند و براکی‌تراپی اشاره کرد. در حال حاضر مطالعه‌ای که این دو روش درمانی را (درمان کامل و درمان موضعی) از نظر میزان کنترل سرطان و اثربخشی مقایسه کند، وجود ندارد. یک مطالعه این دو روش را مقایسه کرده که نتایج آن توضیح داده خواهد شد.

روش انجام مطالعه

این مطالعه شامل 830 شرکت کننده بود. از این تعداد، 440 نفر تحت رادیوتراپی، 390 نفر تحت پروستاتکتومی و 530 نفر تحت درمان موضعی از قبیل کرایوتراپی، اولتراسوند و براکی‌تراپی قرار گرفتند. این بیماران در بین سال‌های 2005 تا 2018 وارد مطالعه شدند. این مطالعه به طور چند مرکزی در انگلستان انجام شد.

نتایج مطالعه

این مطالعه نشان داد که احتمال شکست درمان و عود مجدد بیماری در بیمارانی که تحت پروستاتکتومی و رادیوتراپی قرار گرفته بودند، به مراتب از بیمارانی که به طور موضعی درمان شده بودند، کمتر بود. البته قبل ذکر است که این تفاوت از نظر آماری قابل ملاحظه نبود. همچنین این مطالعه نشان داد که طول عمر 6 ساله بیماران در روش رادیوتراپی به طور قابل توجهی کمتر است. ارزیابی و آنالیز داده‌ها نشان داد که احتمال شکست درمان در روش‌های پروستاتکتومی و درمان موضعی از روش رادیوتراپی بیشتر است. همچنین میزان مرگ‌ومیر در استفاده از روش رادیوتراپی، بیشتر از روش‌های دیگر می‌باشد.

نتیجه‌گیری مطالعه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، مطالعه دقیقی که تفاوت دو روش درمان کامل پروستات و درمان موضعی آن را مقایسه کند، وجود ندارد. این مطالعه نیز نتوانست تفاوت قابل توجهی بین این دو روش در میزان اثربخشی پیدا کند. قابل ذکر است که یکی از محدودیت ‌های اصلی این مطالعه تفاوت در ویژِگی‌های شرکت‌کنندگان در شروع مطالعه بود. این تفاوت‌ها می‌توانند یکی از علل اصلی در عدم قطعیت نتایج به دست آمده در این مطالعه باشد. باید توجه داشت که علی‌رغم نتایج ذکر شده و عدم قطعیت در روش اصلی درمان پروستات، اونکولوژیست و اورولوژیست برای هر فرد به طور منحصر به فرد تصمیم‌گیری خواهند کرد. برای مثال در بیماران مسن با توجه به عوارض جانبی زیاد از جراحی استفاده نمی‌شود.

برای مطالعه متن کامل مقاله، به لینک زیر مراجعه کنید:

Conventional radical versus focal treatment for localised prostate cancer: a propensity score weighted comparison of 6-year

tumour control

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *