مجله سلامت دکترنکست

جلوگیری از بارداری و بررسی تاثیر پاندمی کرونا بر آن

فهرست مطالب

هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده به دنبال عفونت کرونا در سرتاسر دنیا بر روی دسترسی به روش‌های جلوگیری از بارداری بود. سعی شد که داده‌های موجود در مطالعه بر اساس سن، تحصیلات و درآمد یکسان سازی شوند.

همانطور که می‌دانید عفونا کرونا از سال 2019 در سرتاسر دنیا منتشر شده است. پاندمی ناشی از این عفونت مشکلات و سختی‌های متعددی را به همراه داشته است.

برای مثال به دنبال محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه گیری این عفونت، دسترسی به بسیاری از اقلام ضروری دشوار شده است. همچنین قابل ذکر است که بسیاری از مشاقل به دنیال شروع پاندمی کرونا دچار مشکل شده و درامد بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا کاهش پیدا کرده است.

دسترسی به ابزار و یا داروهای ضد باروری یکی از مواردی است که ممکن است در طی همه گیری کرونا با مشکل مواجه شده باشد. یکی از علل این مشکلات، نابرابری‌های سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی موجود در جامعه می‌باشد.

این نابرابری‌ها امکان دسترسی به روش‌های پیشگیری از بارداری را برای بسیاری از افراد دشوار کرده است. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. یک مطالعه که در سال 2021 منتشر شد به بررسی تاثیر پاندمی کرونا در استفاده از روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری پرداخت.

روش انجام مطالعه

این مطالعه بین جولای سال 2020 الی ژانویه سال 2021 انجام گرفت. در این مطالعه خانم‌های در سنین بارداری شرکت داشتند. قابل ذکر است که هیچ کدام از شرکت کنندگان در این مطالعه باردار نبوده و هیچ کدام از روش‌های جراحی برای پیشگیری از بارداری استفاده نکرده بودند.

شرکت کنندگان این مطالعه با استفاده از شبکه‌های مجازی وارد این مطالعه شدند.

نتایج مطالعه

این مطالعه نشان داد که در جولای سال 2020 در حدود 51 از شرکت کننده‌ها از روش‌های پیشگیری باروری استفاده می‌کرده‌اند. از طرف دیگر همین عدد در ژانویه 2021 برابر 55% بود.

همچنین این مطالعه بیان کرد که درصد بالایی از شرت کنندگان در این مطالعه از روش ترجیح خود برای پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند.

طبق تحلیل داده‌های این مطالعه، مشخص شد که اکثر افرادی که در طی این مدت (شیوع عفونت کرونا) روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دادند، افرادی بودند که به دنبال پاندمی عفونت کرونا دچار فقر و یا کاهش درآمد شده بودند.

ولی قابل ذکر است که در افراد با درآمد بالای جامعه در مقایسه با افراد با درآمد کم، میزان تغییر روش پیشگیری از بارداری کمتر بوده است.

نتیجه‌گیری مطالعه

این مطالعه نشان داد که بعد از شروع پاندمی کرونا، دسترسی به ابزار و روش‌های جلوگیری از بارداری کاهش پیدا کرده است.

همچنین قابل ذکر است که این عدم توانایی در دسترسی به ابزارهای ضد باروری بیشتر مربوط به افراد با درامد کم جامعه می‌شود.

سیاست‌‌های اجتماعی و درمانی جامعه باید به گونه‌ای تغییر کند تا میزان دسترسی برای افراد کم درآمد جامعه نیز به راحتی میسر باشد.

COVID-19’s impact on contraception experiences: Exacerbation of structural inequities in women’s health

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *