مجله سلامت دکترنکست

دگارلیکس و لوپرولاید در بیماران مبتلا به سرطان پروستات

فهرست مطالب

در این مطالعه تفاوت اثر هر یک از این دو دارو در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه‌ای در سال 2021 انجام شد و به بررسی عوارض درمانی ناشی از هورمون‌تراپی پرداخت.

در چند سال اخیر محققین و پزشکان تلاش کرده‌اند که به بررسی و تحلیل داده‌های واقعی جهانی بپردازند. همانطور که می‌دانید، نتایج حاصل از این داده‌های واقعی ممکن است با نتایج حاصل از مطالعات پزشکی انجام شده متفاوت باشند. یکی از اهداف مهم در این زمینه بررسی میزان تفاوت در نتایج حاصل از این دو دسته اطلاعات است. همانطور که می‌دانید، سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌های موجود در آقایان است.

این سرطان یکی از علل مهم مرگ و میر در آقایان می‌باشد. با افزایش سن، احتمال بروز این سرطان افزایش می‌یابد. برای درمان این سرطان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. از این روش‌ها می‌توان به جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون‌درمانی اشاره کرد.

هر کدام از این روش‌ها می‌توانند با عوارض متعددی همراهی داشته باشند. یکی از روش‌هایی که در عین سادگی می‌تواند با عوارض کوتاه‌مدت و همچنین بلندمدت متعددی همراهی داشته باشد، استفاده از هورمون‌ها است. همانطور که می‌دانید، سرطان پروستات یک سرطان وابسته به هورمون است.

برای درمان سرطان پروستات از داروهای هورمونی مختلفی استفاده می‌شود. از این داروها می‌توان به دگارلیکس و لوپرولاید اشاره کرد. این دو دارو مشابه هر داروی هورمونی دیگری می‌توانند با عوارض قلبی و عروقی همراهی داشته باشند.

روش انجام مطالعه

در این مطالعه که 32172 بیمار مبتلا به سرطان پروستات شرکت داشتند. این بیماران در بین سال 2008 الی 2019 تحت درمان با این دو دسته دارویی قرار گرفتند. هدف از انجام این مطالعه بررسی مواردی از قبیل مرگ و میر به هر علت، انفارکتوس میوکارد، سکته قلبی و آنژین قلبی بود.

نتایج مطالعه

از 32172 بیماری که در این مطالعه شرکت داشتند، در در حدود 29% آن‌ها (9490 نفر) به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شدند. در این مطالعه 165 نفر آسیایی بودند، 1390 نفر سایه پوست و 5258 نفر سفید پوست بودند.

سن متوسط شرکت‌کنندگان در این مطالعه 74 سال بود. این مطالعه نشان داد که تفاوت قابل توجهی بین این دو دسته دارویی از نظر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی وجود ندارد. قابل ذکر است که مصرف دگارلیکس میزان مرگ و میر ناشی از علل مختلف را افزایش داد ولی انفارکتوس میوکارد، سکته قلبی و آنژِین جزوی از این علل نبودند.

نتیجه‌گیری مطالعه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، این مطالعه نشان داد که استفاده از داروهای هورمونی باعث افزایش میزان بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. ولی قابل ذکر است که این میزان در مصرف دو داروی دگارلیکس و لوپرولاید با هم برابر بود. یکی از اهداف این مطالعه بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های نتایج بدست آمده از مطالعات بالینی و نتایج حاصل از اطلاعات واقعی جهانی بود. این زمینه نیازمند مطالعات و بررسی‌‌های بیشتر می‌باشد.

Real-world Cardiovascular Outcomes Associated With Degarelix vs Leuprolide for Prostate Cancer Treatment

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *