مجله سلامت دکترنکست

لمینت دندان چیست؟ مزایا و معایب آن

لمینت دندان

فهرست مطالب

این روزها خدمات زیبایی دندان بسیار پرطرفدار است و در این میان، لمینت دندان نظر بسیاری از افراد را برای داشتن دندان‌های یکدست و زیبا و لبخندی جذاب به خود جلب کرده است. اگر شما هم جزو این‌دسته از افراد هستید و دوست دارید لبخندی گیرا با لمینت داشته باشید، بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت در اصل به پوسته‌ نازکی اطلاق می‌شود که برای تغییر رنگ، اندازه، شکل دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها توسط دندان‌پزشک روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. لمینت از لایه‌های نازک چینی ساخته می‌شود که جایگزین مینای دندان طبیعی و لایه چسبنده زیر آن می‌شوند. برخلاف تصور بسیاری از مردم، برای چسباندن لمینت، نیازی به تراشیدن عمقی دندان شما نیست. در صورت انتخاب روش مناسب توسط دندان‌پزشک، چسباندن لمینت روی دندان بدون آسیب ممکن است.

مزایای لمینت 

از آنجایی‌ که لمینت‌ها برای تمامی دندان‌ها، درست مثل فرم دندان‌ اصلی و به‌صورت جداگانه ساخته می‌شوند، تشخیص تفاوت بین لمینت و دندان طبیعی تقریبا غیر ممکن است. علاوه بر این، مزایای دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • برخلاف دندان‌های طبیعی، لمینت‌ها به خاطر اینکه از مواد باکیفیت ساخته می‌شوند، در برابر لکه‌های چای و قهوه مقاوم هستند. 
  • لمینت‌ها می‌توانند سفیدی بالایی برای دندان‌های شما فراهم کنند. 
  • در صورتی‌ که لمینت‌ها به‌درستی به دندان‌ها چسبانده شوند، فرد می‌تواند از لمینت درست مانند دندان طبیعی استفاده کند. 

 

مزایای لمینت

 

معایب لمینت

لمینت برای دندان، یک تصمیم بزرگ برای فرد انجام‌دهنده است و انجام این عمل، نیاز به تعهد مادام‌العمر به مراقبت از آن دارد. فرد نمی‌تواند غذاهای ترد یا سفت بخورد. این مواد ممکن است پوسته روی دندان را بشکنند و عمر لمینت دندان را کاهش دهند. هنگامی‌ که پوسته‌ها ترک بخورند، هیچ راهی برای تعمیر آن‌ها وجود ندارد. 

همچنین مقداری حساسیت دندان به دما، بعد از لمینت وجود خواهد داشت. از این گذشته، دندان‌پزشک باید لایه‌ای از مینای دندان را بتراشد که تا حدی، می‌تواند درد و ناراحتی به همراه داشته باشد. یکی دیگر از نکات منفی لمینت، امکان ایجاد حفره دندانی‌ست. افرادی که لمینت دارند هم در معرض پوسیدگی دندان در زیر این پوسته هستند. همچنین انجام این روش برای افرادی که دندان‌های پوسیده و مینای نازکی دارند، مناسب نیست. 

آیا لمینت می‌تواند دندان‌های شما را خراب کند؟ 

خیر، اگر برای این کار به یک دندان‌پزشک باتجربه و دارای مهارت کافی مراجعه کنید، به دندان‌های شما آسیبی نمی‌رسد. دندان‌پزشک قبل از هر کاری، از دندان‌ها و فک شما عکس‌برداری می‌کند و معاینات لازم را انجام می‌دهد تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر. 

اگر دندان‌پزشک شما تشخیص دهد که لمینت، انتخاب مناسبی برای شما نیست، می‌توانید از گزینه‌های دیگری مثل کامپوزیت، ارتودنسی، بلیچینگ یا کانتورینگ دندان بهره‌مند شوید؛ بنابراین، برای انتخاب بین لمینت دندان یا کامپوزیت، باید پزشک تصمیم نهایی را بگیرد.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
جراحان دندان پزشک در دکترنکست

 

انواع لمینت دندان

لمینت برحسب نوع مواد، رنگ و… تقسیم‌بندی می‌شود. برای تشخیص اینکه کدام برای شما بهترین است، باید با دندان‌پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، برخی از لمینت‌ها هستند که به صورت دائمی روی دندان چسبیده نمی‌شوند و لمینت متحرک دندان نام دارند.

مراحل انجام لمینت 

فرایند ساخت لمینت و نصب آن روی دندان‌های شما، شامل مراحل مختلفی است. این مراحل عبارت‌اند از:

  • مرحله اول: در مرحله اول، معاینات لازم برای فرد انجام می‌شود.
  • مرحله دوم: دندان‌پزشک از روی دندان‌ها و فک، مدلی می‌سازد و مدل‌ها به لابراتوار دندان‌پزشکی ارسال می‌شوند. بعد هم لمینت‌ها به‌صورت پوسته چینی نازک از روی مدل ساخته می‌شوند.
  • مرحله سوم: در نهایت، لمینت‎ها را با استفاده از ماده رزینی قوی روی دندان‌ها می‌چسبانند. 

 

لمینت دندان خرگوشی

 

اقدامات لازم برای مراقبت از لمینت

حتی اگر بعد از لمینت دندان خرگوشی، معمولی یا کج خود هیچ مشکلی را تجربه نکنید، باید بعد یک از هفته به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا سلامت دهان و دندان شما بررسی شود. اگر عادت به دندان‌قروچه یا فشردن دندان‌های خود روی همدیگر دارید، دندان‌پزشک به شما توصیه می‌کند که از محافظ دندان استفاده کنید. همچنین باید مرتب به ‌دندان‌پزشک مراجعه کنید تا لمینت‌های روی دندان با استفاده از یک خمیر مخصوص، صیقل داده شوند. 

جمع بندی

اگر جزو افرادی هستید که نمی‌دانید لمینت دندان کج یا خرگوشی، برای‌تان ممکن است یا خیر، قبل از هر کاری با یک ‌دندان پزشک آنلاین مشورت کنید. با دریافت مشاوره‌های لازم، مشخص می‌شود که آیا لمینت برای شما مناسب است یا خیر. بعد از انجام این کار تمام توصیه‌های مربوطه را رعایت کنید تا از آسیب به دندان‌ها در طول زمان جلوگیری شود.

 

منابع:

dorrclinic

smilesdental

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *