مجله سلامت دکترنکست

10 روش درمان خانگی بزاق زیاد دهان

درمان خانگی بزاق زیاد دهان

فهرست مطالب

ترشح بزاق زیاد دهان ناشی از چیست و چه چیزی بزاق دهان را زیاد می‌کند؟ آیا درمان خانگی بزاق زیاد دهان وجود دارد؟ علت و درمان زیادی آب دهان چیست؟ آیا درمان گیاهی کاهش بزاق دهان وجود دارد؟ درمان خانگی بزاق زیاد دهان در بارداری ممکن است؟ علت زیاد شدن بزاق دهان در طب سنتی چیست؟ قرص کاهش بزاق دهان چه نام دارد؟ درمان بزاق زیاد دهان در طب سنتی چگونه است؟

ترشح زیاد بزاق می‌تواند به طور موقت با برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی رخ دهد. این مشکل اغلب با برطرف شدن بیماری یا عامل زمینه‌ای از بین می‌رود. اگر زیادی آب دهان ناشی از یک بیماری مزمن باشد، جهت درمان آن ممکن است استفاده از دارو یا سایر اقدامات درمانی لازم شود. بنابراین، درمان جمع شدن آب در دهان و حالت تهوع به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. در ادامه به بحث در مورد زیادی بزاق دهان و علل آن می‌پردازیم. همچنین چندین راه‌حل خانگی برای مقابله با این مشکل ارائه خواهیم کرد.

 آیا ازدیاد آب دهان نگران‌کننده است؟

در ترشح بیش از حد بزاق، غدد بزاقی بیش از حد معمول بزاق تولید می‌کنند. اگر بزاق اضافی در دهان جمع شود، ممکن است به طور ناخواسته از دهان فرد به بیرون بریزد. اصطلاح علمی drooling به این شرایط اطلاق می‌شود.

ترشح بیش از حد بزاق بسته به علت ممکن است موقت یا مزمن باشد. به عنوان مثال، اگر عفونت به عنوان عامل زمینه‌ای مطرح باشد، ممکن است دهان فرد بزاق بیشتری تولید کند تا به دفع باکتری کمک کند. ترشح بیش از حد بزاق معمولا پس از درمان موفقیت‌آمیز عفونت متوقف می‌شود. 

ترشح بیش از حد بزاقی که مداوم باشد (سیالوره) اغلب به یک بیماری زمینه‌ای مربوط می‌شود که بر کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد. این وضعیت ممکن است نشانه‌ای قبل از تشخیص بیماری بوده یا علامتی باشد که بعداً ایجاد می‌شود. 

علت بزاق زیاد دهان

ترشح بیش از حد بزاق موقت معمولاً ناشی از موارد زیر است:

  •       حفره‌های دندانی
  •       عفونت
  •       رفلاکس معده
  •       بارداری
  •       برخی از داروهای آرام‌بخش و ضد‌تشنج
  •       قرار گرفتن در معرض سموم مانند جیوه

 در این موارد، ترشح بیش از حد بزاق معمولاً پس از درمان عامل زمینه‌ای از بین می‌رود.

همانطور که جلوتر به آن اشاره کردیم، ترشح بیش از حد بزاق به صورت مداوم معمولاً ناشی از شرایط مزمن سلامتی است که بر کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد. هنگامی که کنترل عضلانی فرد مختل شده است، توانایی او برای بلع غذا می‌تواند تضعیف شود. این امر منجر به تجمع بزاق می‌شود. این وضعیت می‌تواند به دنبال موارد زیر رخ دهد:

  •       بسته شدن نامناسب دهان (malocclusion)
  •       بزرگی زبان
  •       عقب‌ماندگی ذهنی
  •       فلج مغزی
  •       فلج عصب صورت
  •       ابتلا به بیماری پارکینسون
  •       اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)
  •       سکته مغزی (افزایش آب دهان می‌تواند از علائم سکته مغزی باشد)

 

هنگامی که علتی مزمن برای ازدیاد بزاق دهان مطرح است، مدیریت علائم اهمیت دارد. در صورت عدم درمان، ترشح بیش از حد بزاق می‌تواند بر توانایی فرد برای صحبت واضح یا بلع غذا و نوشیدنی بدون ایجاد خفگی تأثیر بگذارد.

تشخیص علت بزاق زیاد دهان

تشخیص بیماری براساس علائم بالینی است. ممکن است برای تعیین علت زمینه‌ای نیاز به آزمایش باشد. پس از بررسی سابقه پزشکی، پزشک ممکن است داخل دهان را برای بررسی علائم دیگر مشاهده کند. این علائم عبارتند از:

  •       تورم
  •       خون‌ریزی
  •       التهاب
  •       بوی بد دهان 

اگر قبلاً یک بیماری برای فرد تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است از یک سیستم ترازو برای ارزیابی شدت سیالوره استفاده کند. این امر کمک می‌کند تا پزشک مشخص کند کدام گزینه‌های درمانی ممکن است برای فرد مناسب باشد.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان غدد داخلی و متابولیسم در دکترنکست

 

درمان بزاق زیاد دهان

برنامه درمانی بسته به علت زمینه‌ای متفاوت خواهد بود. اگرچه درمان‌های خانگی ممکن است برای موارد موقت مفید باشد، ترشح بیش از حد بزاق مزمن معمولاً به اقدامی پیشرفته‌تر نیاز دارد. 

تزریق بوتاکس 

اگر ترشح بیش از حد بزاق تداوم یابد، ممکن است پزشک تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) را توصیه کند. پزشک دارو را به یک یا چند غده بزاقی اصلی تزریق می‌کند. این سم اعصاب و ماهیچه‌های ناحیه را فلج کرده و از تولید و ترشح بزاق توسط غدد جلوگیری می‌کند. اثر بوتاکس پس از چند ماه از بین می‌رود، بنابراین احتمالاً باید برای تزریق مجدد مراجعه شود. 

عمل جراحی

در موارد شدید، این عارضه با جراحی بر روی غدد بزاقی اصلی قابل درمان است. پزشک ممکن است توصیه کند که غدد به طور کامل برداشته شوند یا جابجا شوند تا بزاق در پشت دهان آزاد شود.

پرتودرمانی

اگر گزینه جراحی ممکن نباشد، پزشک ممکن است پرتودرمانی را روی غدد بزاقی اصلی توصیه کند. اشعه باعث خشکی دهان می‌شود و ترشح بیش از حد بزاق را از بین می‌برد.

درمان‌های خانگی

بهره‌مندی از درمان‌های خانگی‌ اولین و بهترین گزینه برای بهبود علائم ازدیاد بزاق دهان به صورت موقت است. اگر درمان‌های خانگی موفق نبود، سایر درمان‌ها از جمله درمان‌های دارویی مدنظر قرار می‌گیرد. در ادامه ۱۰ روش خانگی برای درمان بزاق زیاد دهان را توضیح می‌دهیم.

 

درمان زیادی آب دهان

 

 10 روش درمان خانگی بزاق زیاد دهان

1. دانه‌های قهوه جاذب مایعات است

دانه‌های قهوه برای جذب بزاق و خشک نگه داشتن دهان مفید است. آن‌ها را آسیاب کنید و زیر زبان خود بگذارید.

2. لیمو تولید بزاق را تنظیم میکند

 لیمو خواص متعددی برای سلامتی دارد، از جمله کمک به ترشح بیش از حد بزاق. با مکیدن تکه‌های لیمو می‌توانید تولید بزاق را تنظیم کنید و تشکیل بزاق اضافی را کاهش دهید.

3. زنجبیل را به صورت خشک یا دمنوش‌ مصرف کنید

 دمنوش گیاهی زنجبیل در هنگام مصرف باعث ایجاد خشکی در دهان می‌شود. همچنین می‌توانید تکه‌های زنجبیل خشک را برای تسکین علائم بمکید.

4. از یخ استفاده کنید

 یخ می‌تواند در کمک به این شرایط بسیار اثربخش باشد. یخ رفلکس بلع را بهبود می‌بخشد و تون عضلانی را تقویت می‌کند.

 5. مسواک می‌تواند به بهبود علائم کمک کند

 مسواک زدن در کنار بهبود بهداشت دهان، در بهبود کنترل حرکتی دهان و فرآیند بلع مفید است.

 6. مصرف شکر را کاهش دهید

 اگر از مشکل زیاد بودن بزاق دهان رنج می‌برید، مصرف قند را محدود کنید یا از غذاهای حاوی قند اجتناب کنید. در برابر وسوسه مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، آب نبات‌ها و دسرها مانند بستنی مقاومت کنید.

 7. آب کافی مصرف کنید

 مصرف آب کافی می‌تواند ترشح بزاق را از غدد بزاقی دهان تعدیل کرده و علائم را بهبود بخشد.

 8. سر خود را قبل خواب بلند کنید

 بلند کردن سر هنگام خواب می‌تواند علائم رفلاکس اسید معده را (که باعث افزایش تولید بزاق می‌شود) بکاهد. 

9. آلرژی خود را درمان کنید

با توجه به اینکه آلرژی می‌تواند تولید بزاق را زیاد کند، درمان آلرژی می‌تواند علائم را بهبود بخشد.

10. منیزیم را فراموش‌ نکنید

بهره‌مندی از مکمل‌های منیزیم و مصرف غذاهای حاوی این ماده معدنی، در بهبود بزاق زیاد کمک‌کننده است.

جمع بندی

 بزاق زیاد در دهان ممکن است به علل مختلفی رخ دهد. علل ایجادکننده آن ممکن است موقت یا مزمن و مداوم باشند. علل موقت معمولا به خودی‌خود برطرف شده و نیاز به اقدام خاصی نیست برای مثال سرماخوردگی و علائم گلودرد می‌تواند با افزایش بزاق همراه باشد که با برطرف شدن بیماری، از بین می‌رود. با این حال بیماری‌های جدی و مزمنی از قبیل پارکینسون و سکته مغزی، نیاز به اقدامات پیشرفته‌تری دارد. درمان این مشکل به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد و اگر درمان‌های خانگی موثر واقع نشد، درمان‌هایی از قبیل داروها، تزریق بوتاکس و جراحی از گزینه‌های در دسترس است. برای دریافت نظر تخصصی، ویزیت پزشک عمومی آنلاین را دریافت کنید.

منابع:

nationwidechildrens، healthline، wikihow، onlymyhealth

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *