مجله سلامت دکترنکست

تب نقاط مختلف بدن نوزاد چه درجه ای باید باشد؟

تب نوزاد

فهرست مطالب

تب نوزاد یکی از علائمی است که برای والدین، خصوصا والدین تازه‌کار، بسیار ترسناک و استرس‌زا به شمار می‌رود. کاملا طبیعی است که نگران سلامت نوزاد خود باشید؛ اما با داشتن اطلاعات کافی درباره علائم سلامت و بیماری نوزاد، می‌توانید شرایط مختلف را به‌خوبی مدیریت کنید. دانستن اینکه درجه تب زیر بغل نوزاد چند باید باشد، به شما کمک می‌کند تا در صورت بالا‌رفتن دمای بدن نوزاد، بدانید که چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک و دریافت نوبت متخصص اطفال است.

ما در این مقاله از دکترنکست، قصد داریم اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با تب نوزاد را در اختیار شما بگذاریم. بنابراین، اگر دائما نگران این موضوع هستید و نمی‌دانید در صورت تب‌کردن فرزندتان، چه واکنشی نشان دهید، مطالب این مقاله به شما کمک خواهند کرد.

تب نوزاد باید چند باشد؟

دمای طبیعی در نوزادان و کودکان، حدود 36.4 درجه سانتی‌گراد است؛ اما ممکن است از کودکی به کودک دیگر، کمی متفاوت باشد. تب نرمال نوزاد تا حدود 37 درجه سانتی‌گراد است؛ اما این بدان معنا نیست که اگر دمای بدن کودک شما از این بالاتر رفت، باید دکمه وحشت را فشار دهید! دمای بالا (که معمولا از 38 درجه به بالا می‌گویند) پاسخ طبیعی بدن به مبارزه با عفونت‌های ناشی از بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی است.

عوامل بسیاری می‌توانند باعث افزایش درجه حرارت در کودکان شوند؛ از بیماری‌های رایج دوران کودکی مانند آبله‌مرغان و ورم لوزه گرفته تا واکسیناسیون، درآوردن دندان و برخی اختلالات تنفسی در نوزادان. گاهی هم عوامل ساده‌ای مانند گرمازدگی به‌ دلیل لباس‌پوشیدن بیش‌ازحد یا گذراندن زمان زیاد در گرما، می‌توانند باعث تب نوزاد شوند.

 

اندازه‌گیری دمای بدن نوزاد

 

روش‌های اندازه‌گیری دمای بدن نوزاد

نگرانی‌های والدین درباره سلامت نوزادشان کم نیست. از نگرانی درباره اندازه دور سر نوزاد گرفته تا تب و ناآرامی‌های او. اما ترس از تب‌کردن نوزاد، بخش مهمی از این نگرانی‌ست! برای اینکه متوجه شوید تب نوزاد چند درجه است، روش‌های مختلفی وجود دارند. معمول‌ترین روش، اندازه‌گیری دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال است. شما می‌توانید تب سنج نوزاد را در قسمت‌های مختلف مانند دهان، زیر بغل، رکتال یا گوش قرار دهید. در حد چند دقیقه، دماسنج را نگه دارید و سپس دما را بخوانید. اگر می‌خواهید دمای بدن نوزاد را با دقیق‌ترین روش اندازه بگیرید، بهتر است از دماسنج مقعدی استفاده کنید.

البته این بدان معنا نیست که اندازه‌گیری درجه تب زیر بغل نوزاد با دماسنج دیجیتالی یا سایر قسمت‌ها، عدد دقیق را به شما نشان نمی‌دهد. فراموش نکنید که بهتر است از دماسنج‌های جیوه‌ای استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است هنگام استفاده، بشکنند و کودک در معرض خطر مسمومیت با جیوه قرار گیرد.

راهکارهای پایین آوردن تب نوزاد

شما معمولا می‌توانید از نوزاد خود در خانه مراقبت کنید. درجه تب نوزاد، معمولا بعد از 3 یا 4 روز کاهش می‌یابد. برای پایین آوردن تب نوزاد، می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید.

  • به کودک خود مایعات فراوان بدهید. نوع مایعات با توجه به سن کودک متفاوت است. مثلا برای پایین‌آوردن تب نوزاد 8 ماهه، می‌توانید طبق نظر پزشک، از شیر، شیر خشک یا آب استفاده کنید؛
  • هنگام شب، حتما به‌طور مرتب تب کودک خود را چک کنید؛
  • هرگز تمام لباس‌های کودک خود را در نیاورید؛
  • برای پایین آوردن تب نوزاد بعد از واکسن، حتما جریان هوای اتاق را کنترل کنید و نگذارید محیط، خیلی گرم شود؛
  • به‌ دلیل احتمال ابتلا به سندرم ری، بهتر است از آسپیرین برای کاهش تب نوزاد استفاده نکنید؛
  • می‌توانید تحت‌نظر پزشک، از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش تب استفاده کنید. هرگز از داروها به‌صورت خودسر استفاده نکنید. در کنار خطرات این کار، مصرف همزمان برخی داروها همراه با مکمل‌های نوزادان می‌تواند باعث ایجاد تداخلات دارویی شود.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری های کودکان در دکترنکست

 

چه زمانی برای تب نوزاد باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که یکی از موارد زیر برای فرزندتان اتفاق افتاد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • در صورتی که تب کودک‌تان بالای 38 درجه و دچار زردی نوزادی است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. عدم توجه به این موضوع، می‌تواند عوارض جدی‌تری داشته باشد؛
  • سن کودک شما زیر 3 ماه باشد؛
  • تب فرزندتان بیشتر از 5 روز طول کشیده باشد؛
  • داروهای کاهش تب، اثری در فرزند شما نداشته باشند و درجه تب زیر بغل نوزاد یا سایر قسمت‌ها همچنان بالا باشد؛
  • نوزادتان به‌سختی آرام شود. دائما بی‌قراری کند و مشکلات کم‌آبی مانند ادرار کمتر یا خشکی دهان داشته باشد؛
  • گاهی اوقات، عفونت بعد از ختنه می‌تواند باعث بروز تب شود. در این صورت، حتما از پزشک کمک بگیرید. می‌توانید اطلاعات بیشتر در این زمینه را از مقاله مربوط به ختنه نوزاد و روش های آن دریافت کنید؛
  • گاهی اوقات، غریزه والدین معنادار است. بنابراین، اگر دائما نگران هستید و استرس دارید، به‌جای چک‌کردن مداوم دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال زیر بغل، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در این صورت، اگر شرایط جدی باشد، می‌توانید فورا اقدام به درمان فرزند خود کنید.

 

علت تب نوزاد

 

جمع بندی

غریزه والدین به‌گونه‌ای است که دائما نگران سلامت فرزند خود هستند. با بروز کوچک‌ترین علائمی مانند تب‌کردن، این نگرانی تشدید می‌شود. اما همیشه تب‌کردن، علامت یک بیماری جدی نیست. این مسئله، یک واکنش کاملا طبیعی است. ما سعی کردیم در این مطلب، اطلاعات لازم در رابطه با تب نوزاد، علل و روش‌های درمان آن را در اختیار شما بگذاریم. فراموش نکنید که در صورت داشتن هر سوالی مربوط به نوزادتان، مانند نامتقارن بودن سر نوزاد و سایر موارد، می‌توانید با خیال راحت از پزشکان و خدمات مشاوره آنلاین دکترنکست کمک بگیرید.

 

منابع:

nhs

webmd

clevelandclinic

mayoclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *