مجله سلامت دکترنکست

اندکس‌های آزمایشگاهی در پیش بینی احتمال عود سرطان کولون

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید سرطان کولون یکی از شایع‌ترین سرطان‌های موجود در سرتاسر جهان است. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان می‌باشد. برای درمان این بیماری از روش‌های مختلف درمانی از قبیل شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی استفاده می‌شود.

پزشکان برای بررسی پاسخ به درمان و یا بررسی عود بیماری از مارکر‌های آزمایشگاهی مختلفی از قبیل CEA و CA19-9 استفاده می‌کنند. مطالعات و تجربیات در این زمینه نشان داده است که این مارکرهای آزمایشگاهی برای سرطان کولون قابل استفاده نیستند.

در سال‌های اخیر، محققان مارکرها و اندکس‌های آزمایشگاهی (خونی و ادراری) مختلفی را برای تشخیص و بررسی بقا بیماران مبتلا به سرطان مورد بررسی قرار داده‌اند.

از این مارکرهای آزمایشگاهی می‌توان به میزان نوتروفیل، لنفوسیت، مونوسیت، پلاکت، mean platelet volume (MVP) و آلبومین اشاره کرد. در مورد سرطان کولون مطالعات مختلفی به بررسی امکان استفاده از مارکرهای التهابی از قبیل lymphocyte to monocyte (LMR)، albumin to globulin ratio (AGR) و mean platelet volume(MVP) پرداختند.

یک مطالعه در سال 2021 انجام شد و به بررسی امکان استفاده از این 3 مارکر التهابی در پیش بینی پیشرفت سرطان کولون پرداخت.

روش انجام مطالعه

این مطالعه به صورت گذشته نگر انجام شد. در این مطالعه 251 بیمار مبتلا به سرطان کولون شرکت داشتند. از طرف دیگر 17 بیمار با اختلالات خوش‌خیم کولون و 187 فرد سالم نیز در این مطالعه حضور داشتند.

این مطالعه در بین سال‌های 2012 الی 2020 انجام شد. هدف از انجام این مطالعه امکان استفاده از مارکرهای التهابی در پیش بینی عود و پیشرفت سرطان کولون بود.

نتایج حاصل از مطالعه

میزان مارکرهای التهابی بررسی شده در این مطالعه که شامل LMR، AGR و MVP بودند در بیماران مبتلا به سرطان کولون کاهش پیدا کرد. از طرف دیگر میزان محاسبه شده این مارکرها در افراد سالم و یا دارای اختلالات خوش‌خیم کاهش نداشت. میزان این 3 مارکر التهابی با اندازه تومور مرتبط بود.

همچنین این مطالعه نشان داد که میزان LMR و AGR با میزان درگیری لنف نودها و همچنین مرحله بالینی بیماری ارتباط داشت. از طرف دیگر نویسندگان این مطالعه بیان کردند که AGR با احتمال بروز متاستاز دور دست در ارتباط است.

میزان LMR و AGR به صورت معکوس با سطح سرمی CEA در ارتباط بود. این مطالعه نشان داد که می‌توان از ترکیب دو مارکر CEA و MVP برای بررسی احتمال عود سرطان کولون استفاده کرد (برای استفاده‌های تشخیصی).

همچنین از ترکیب این 2 مارکر می‌توان در بیماری‌های خوش‌خیم کولون نیز بهره برد. از طرف دیگر، تحلیل نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که با استفاده از 3 مارکر CEA، LMR و AGR می‌توان در تشخیص ضایعه خوش خیم و بدخیم کولون استفاده کرد.

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر گفته شد، این مطالعه نشان داد که می‌توان با تلفیق کردن نتایج آزمایشگاهی CEA و مارکرهای التهابی برای بررسی پیشرفت سرطان کولون استفاده کرد. قابل ذکر است که برای صحت‌سنجی اطلاعات این مطالعه و همچنین دستیابی به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر نیازمند مطالعات جدید خواهیم بود.

برای مطالعه متن کامل این مقاله، به لینک زیر مراجعه کنید:

Predictive Values of the Selected Inflammatory Index in the Progression of Colon Cancer Patients

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *