مجله سلامت دکترنکست

مصرف طولانی‌مدت استروئید استنشاقی در عملکرد ریوی

استنشاقی

فهرست مطالب

آسم و استروئید استنشاقی

در این مطلب به بررسی تاثیر استتفاده از استروئید استنشاقی در آسم در بهبود عملکرد ریوی در بلند مدت می‌پردازیم. یکی از درمان‌های اصلی برای بیماران مبتلا به آسم استفاده از استروئید استنشاقی است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که استفاده از این دسته دارویی تاثیر بسیار زیادی در بهبود کنترل بیماری آسم، کاهش میزان بستری در بیمارستان و کاهش مرگ‌و‌میر دارد. از طرف دیگر تاثیر این دسته دارویی در بهبود عملکرد ریوی در بلندمدت به طور دقیق مشخص نشده است. رسیدن به جواب این سوال برای دست یافتن به بهترین روش درمان این بیماران بسیار اهمیت دارد. این مسئله به ویژه در بیمارانی اهمیت دارد که تازه دچار شروع علائم آسم شده‌اند. علت این مسئله این است که این بیماران در خطر بالای ابتلا به اختلال عمکرد ریه قرار دارند.

مطالعات بیان کرده‌اند که بیماری‌هایی از این دست می‌توانند به تدریج باعث انسداد دائم مجاری هوایی شوند. برای مثال ممکن است رشد ریوی طی دهه اول و دوم زندگی کاهش پیدا کند. همچنین ممکن است فرد در دهه سوم با کاهش عملکرد ریه مواجه شود. مطالعات نشان داده‌اند که بر اساس سن شروع علائم بیماری، آسم می‌تواند با این مسائل همراهی داشته باشد. همین مسئله نشان می‌دهد که شناسایی علل کاهش عملکرد ریه و پیدا کردن درمان‌های لازم برای آن‌ از اهمیت بالایی برخوردار است.

کورتیکواستروئیدها، خطر اول درمان آسم مقاوم

در حال حاضر دسته دارویی کروتیکواستروئیدها به عنوان خط اول درمان برای آسم مقاوم مطرح هستند. این داروها می‌توانند باعث بهتر شدن قطر مجاری تنفسی و کاهش التهاب آن‌ها شوند. یک مطالعه که در سال 2021 انجام شده بود به بررسی تاثیر استفاده از استروئید استنشاقی در آسم در بهبود عملکرد ریوی در بلند مدت پرداخته است. جزئیات این مطالعه را به طور مختصر در زیر شرح داده‌ایم.

تحلیل اطلاعات مربوط به کارآزمایی‌های بالینی مرتبط  نشان داد که در بیماران مبتلا به آسم خفیف، استفاده از استروئید استنشاقی باعث بهبود وضعیت پارامتر pre BD FEV1 (pre bronchodilator FEV1) شد. این نتایج به دست آمده، هم در بزرگسالان و هم در اطفال صادق بود. بهبود post BD FEV1 در بزرگسالان و نه در اطفال دیده شد. نتایج به دست آمده در افراد سیگاری و غیرسیگاری تفاوتی نداشتند. از طرفی باید توجه داشت که در حال حاضر اطلاعات کافی در زمینه احتمال بروز انسداد دائمی مجاری هوایی وجود ندارد. همچنین قابل ذکر است که تحلیل داده‌های مربوط به مطالعات مشاهده‌ای توانست ارتباط بین مصرف استروئید استنشاقی و بهبود Pre BD FEV1 را به اثبات برساند. ولی  این مطالعات اطلاعات کافی برای نشان دادن این ارتباط با Post BD FEV1 را نداشتند.

PubMed-Does the use of inhaled corticosteroids in asthma benefit lung function in the long-term? A systematic review and meta-analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *