مجله سلامت دکترنکست

سوء تغذیه چه تاثیری بر بروز سکته مغزی دارد؟

سوء تغذیه

فهرست مطالب

سکته مغزی و زوال عقل چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

سکته مغزی و زوال عقل از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان هستند. این دو، عوامل خطر مشترکی دارند و  هر یک، عامل خطر برای دیگری محسوب می‌شوند. در متاآنالیز اخیر، نشان داده شد که ابتلا به بیماری‌های عروقی و عصبی به طور همزمان، خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر می‌کند. بنابراین نظارت بر بیمار از نظر بروز زوال عقل پس از سکته مغزی و شناسایی همه عوامل خطر قابل اصلاح یا پیشگیری، بسیار مهم است.

نقش سوء تغذیه در سکته مغزی و زوال عقل

سوء تغذیه یک وضعیت قابل پیشگیری است که در اغلب افراد با سکته مغزی و زوال عقل دیده می‌شود. این اختلال می‌تواند احتمال مرگ و میر پس از سکته را افزایش دهد. 50% از مرگ و میر ناشی از سکته مغزی به دلیل عوامل خطر قابل اصلاح اتفاق می‌افتد. به همین ترتیب، سوء تغذیه ممکن است بر توانایی‌های شناختی بیماران زوال عقل بستری در بیمارستان و میزان مرگ و میر ناشی از زوال عقل نیز تأثیر بگذارد.

ارزیابی نقش سوء تغذیه در اختلال شناختی پس از سکته مغزی

پیشگیری از سکته مغزی و زوال عقل، نیازمند یک رویکرد جامع با کنترل عوامل خطر رایج است. اطلاعات کمی در مورد نقش سوء تغذیه در اختلالات شناختی پس از سکته مغزی وجود دارد. مطالعه حاضر، به منظور بررسی ارتباط و نقش سوء تغذیه در اختلال شناختی پس از سکته مغزی انجام شد. مطالعه اختلال شناختی و سوء تغذیه پس از سکته مغزی بر روی سالمندان در 2 ژانویه 2018 در بیمارستان ضیائیان، مرکز ارجاع سالمندان، تهران انجام گرفت.

در این راستا، از مجموعه‌ای از تست‌های عصبی-روان‌پزشکی از جمله ارزیابی شناختی مونترال و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی استفاده ‌شد. همچنین سوء تغذیه با استفاده از سنجش فشرده تغذیه‌ای و شاخص خطر تغذیه سالمندان مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی اختلال شناختی و سوء تغذیه پس از سکته مغزی در سالمندان، امکان ارزیابی نقش سوء تغذیه در ایجاد زوال عقل پس از سکته را فراهم می‌کند. این مطالعه به پزشکان و محققان کمک می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای کاهش بار سکته مغزی و زوال عقل در نظر گیرند.

PubMed-Post-stroke Cognitive Impairment and Malnutrition in the Elderly (PCIME): study design and protocol

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *