مجله سلامت دکترنکست

Nivolomab در مبتلایان به سرطان معده پیشرفته

فهرست مطالب

در این مطالعه نشان داده شد که استفاده از nivolomab در بیماران مبتلا به سرطان معده پیشرفته که قبلا درمان شده‌اند باعث افزایش بقا شده است. همانطور که می‌دانید سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در سرتاسر جهان است. در بیمارانی که به نوع پیسرفته این بیماری دچار هستند معمولا از شیمی درمانی برای درمان آن‌ها استفاده می‌شود. مطالعات مختلف از گذشته تا به امروز رژیم‌های شیمی درمانی مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند.

اخیرا امکان استفاده از داروهای ایمونوتراپی در این دسته از بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. داروهای ایمونوتراپی به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌ها مهار کننده‌های checkpoint‌ها هستند. امکان استفاده از این دسته از داروها، اولین بار در درمان بیماران متاستاتیک ملانوم مورد بررسی قرار گرفت.

به تدریج در سال‌های اخیر، مطالعات مختلف اثربخشی این دارو را در سرطان‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند. برای مثال این دسته دارویی در درمان سرطان ریه، کلیه و سر و گردن در سال‌های اخیر اهمیت بالایی پیدا کرده‌اند. یک مطالعه که در سال‌های گذشته انجام شد به بررسی اثربخشی و امکان استفاده از این دسته دارویی در بیماران با سرطان معده پیشرفته پرداخت.

در این مطالعه از بیمارانی استفاده شد که قبل از استفاده از این دارو چندین نوبت تحت درمان دارویی قرار گرفته بودند. این مطالعه نشان داد که استفاده از nivolomab در این دسته از بیماران باعث افزایش بقا شده است.

ولی این مطالعه نتوانست اطلاعات دقیقی در مورد اثرات بلند مدت این دارو و همچنین درمان بعد از پیشرفت روی این دارو را مورد بررسی قرار دهد. نسخه جدید این مطالعه بعد از پیگیری بیماران به برخی از سوالات پاسخ داده است.

نتایج مطالعه

در این مطالعه 493 بیماری شرکت داشتند. 330 نفر از آن‌ها تحت درمان با nivolomab و 163 بیمار تحت درمان با دارونما قرار گرفتند. این بیماران کسانی بودند که سرطان معده پیشرفته داشته و قبل از ورود به مطالعه بیشتر از 3 نوع داروی شیمی درمانی دریافت کرده بودند.

این بیماران به مدت 38 ماه تحت پیگیری قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که استفاده از این دارو در این بیماران باعث افزایش بقا شده است. میانگین بقا کلی در بیمارانی که بعد از مصرف این دارو به پاسخ کامل و یا تقریبی درمانی رسیده بودند، برابر 26.7 ماه بود. همچنین میزان بقا 3 ساله در این دسته از بیماران برابر 35.5% بود.

در کل 109 نفر از بیمارانی که تحت درمان با nivolomab بودند دچار پیشرفت بیماری شده و همچنان به مصرف این دارو ادامه دادند. میزان بقا بعد از پیشرفت در بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کردند بیشتر از افرادی بود که از دارونما استفاده می‌کردند.

نتیجه گیری مطالعه

این مطالعه نشان داد که بعد از پیگیری 3 ساله این بیماران، استفاده از داروی nivolomab همچنان اثربخشی مناسبی داشت. همچنین این مطالعه نشان داد که در بیمارانی که در حین استفاده از این دارو دچار پیشرفت بیماری شده‌اند، ادامه استفاده از این دارو همچنان اثربخشی خوبی در مقایسه با دارونما دارد.

قابل ذکر است که نویسندگان این مطالعه بیان کردند که بعد از پیشرفت بیماری بر روی داروی nivolomab، ادامه درمان با این دارو باید در برخی از بیماران انجام شود. انتخاب بیمارانی که از ادامه درمان با این دارو در این شرایط سود خواهند برد، نیازمند مطالعات و تحقیقات بیشتر است.

Nivolumab in previously treated advanced gastric cancer (ATTRACTION-2): 3-year update and outcome of treatment beyond progression with nivolumab

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *