مجله سلامت دکترنکست

داکاربازین و اکسی‌رزوراترول در درمان ملانوما بدخیم

ملانوما بدخیم

فهرست مطالب

ملانوما رو به افزایش است

ملانوما یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. در سال 2020 تقریباً 100350 مورد جدید ملانوما در ایالات متحده دیده شد. این مسئله نشان‌دهنده افزایش آمار ابتلا به این بیماری به میزان تقریباً 35.8% در سال 2020 در مقایسه با ۲۰۱۵ بوده است. مبتلایان نسبت به دارودرمانی سرطان، مقاومت نشان می‌دهند. بنابراین نیاز فوری به توسعه راهبردهای درمانی جدید علیه این بیماری وجود دارد. ملانوما بدخیم، مسبب 65٪ از مرگ و میر ناشی از انواع مختلف این بیماری می‌باشد. با این حال، تشخیص زودهنگام می‌تواند نتایج درمانی را بهبود بخشد.

داکاربازین، درمانی برای ملانوما

داکاربازین جهت درمان ملانوما کاربرد دارد. با این حال، مطالعات بالینی گزارش کرده‌اند که تجویز داکاربازین می‌تواند عوارض جانبی مختلفی مانند استفراغ، حالت تهوع و آنورکسیا به همراه داشته باشد. علی‌رغم عوارض جانبی، داکاربازین در چند دهه اخیر به طور گسترده‌ای جهت درمان ملانوما مورد استفاده قرار گرفته است. داکاربازین همراه با سایر داروهای ضد سرطان یا ایمونوتراپی تجویز می‌شود تا عوارض جانبی ناشی از این دارو کمتر شود. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده‌ است که تجویز همزمان داکاربازین و ساپونین، ماده‌ای با منشاء طبیعی، منجر به کاهش دوز مصرفی داکاربازین می‌شود. تا به امروز مکانیسم ضد سرطان داکاربازین به طور کامل مشخص نشده است.

اکسی‌رزوراترول چه اثراتی بر ملانوما دارد؟

اکسی‌رزوراترول یک استیل بنوئید طبیعی است. مطالعات قبلی، فعالیت بازدارنده رشد اکسی‌رزوراترول را در برابر سرطان معده و تخمدان نشان داده‌اند. بر اساس گزارشات، افزایش فعالیت تیروزیناز مرتبط با ملانوما پس از درمان با اوکسی‌رزوراترول کاهش می‌یابد. علاوه بر این، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی اکسی‌رزوراترول دو برابر بیشتر از رزوراترول است. مصرف اکسی‌رزوراترول ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت انسان داشته باشد؛ چراکه اوکسی‌رزوراترول در گردش، دارای میزان جذب بیش از 50٪ در بافت‌ها است.

درمان ترکیبی، راهکاری جهت پیشگیری از بروز مقاومت دارویی

متاسفانه ملانوما بدخیم می‌تواند در برابر شیمی درمانی، مقاومت نشان دهد. از این رو گزارشات مختلف به تجویز داروهای ضد سرطان دیگر در ترکیب با داکاربازین توصیه کرده‌اند. با این وجود، تا به حال اثربخشی درمانی ترکیب داکاربازین و اکسی‌رزوراترول بر ملانوما گزارش نشده است. در مطالعه حاضر، اثر مهاری ترکیب داکاربازین و اکسی‌رزوراترول بر تکثیر رده سلولی ملانوما بدخیم مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی هم‌افزایی ترکیب درمانی داکاربازین و اکسی‌رزوراترول

درمان‌های مختلفی با هدف مبارزه با ملانوما بدخیم وجود دارد. اگرچه داکاربازین ملانوما را هدف قرار می‌دهد، اما با عوارض جانبی متعددی همراه است. از این رو، داروهای دیگری نیز در رژیم درمانی بیماران قرار می‌گیرند تا عوارض جانبی داکاربازین کاهش یابد. مطالعه حاضر، اثرات سینرژیسم ترکیب درمانی با داکاربازین و اکسی‌رزوراترول را در رده سلولی ملانوما بدخیم WM-266-4 انسان، مورد بررسی قرار می‌دهد. در مقایسه با گروه درمانی اکسی‌رزوراترول و گروه درمانی داکاربازین، در گروه درمانی که از ترکیب درمانی این دو دارو استفاده شده، نسبت سلول‌های متوقف شده در فاز S و همچنین نرخ آپاپتوز افزایش داشته است.

در رده سلولی WM-266-4، هم‌افزایی اثرات مهاری ترکیب داکاربازین و اکسی‌رزوراترول بر تکثیر، بر اساس زنده ماندن و مهاجرت سلولی، ظرفیت آنتی اکسیدانی، تولید سایتوکائین، توقف چرخه سلولی، سرعت آپاپتوز و بیان پروتئین از طریق روش WST-1، ارزیابی التیام زخم، فلوسیتومتری و وسترن بلاتینگ تعیین گردید. علاوه بر این، بیان سطح پروتئین‌هایی از جمله NOTCH که در پاتوژنز پیدایش سرطان‌های solid مانند ملانوما دخیل هستند، مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب، درمان ترکیبی ممکن است به عنوان یک استراتژی جدید برای درمان نوع بدخیم این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

Synergistic inhibitory effects of the oxyresveratrol and dacarbazine combination against melanoma cells

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *