مجله سلامت دکترنکست

علائم سرطان پروستات را بشناسیم

علائم سرطان پروستات

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید سرطان نتیجه رشد غیرطبیعی سلول‌ها است. رشد غیرطبیعی، عملکرد طبیعی سلول‌های بدن را تحت کنترل می‌گیرد و روند آن را در بدن مختل می‌کند. سرطان پروستات زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیر طبیعی در غده پروستات تشکیل شده و به صورت بی‌رویه رشد کنند. با این حال باید توجه داشت که همه موارد رشد غیر طبیعی که تومور نیز نامیده می‌شوند، سرطانی (بدخیم) نیستند. بسیاری از موارد رشد سلولی در پروستات خوش‌خیم هستند. برای تعیین این پیش‌آگهی باید به علائم سرطان پروستات بدخیم و خوش‌خیم توجه کرد. همه چیز در مورد پروستات در این مطلب آورد شده است.

اغلب اوقات بیماری، قبل از وقوع علائم، تشخیص داده می‌شود. حدود ۸۵ درصد از سرطان‌های پروستات در طول آزمایش‌های غربالگری اولیه، قبل از اینکه بیمار علائمی را بروز دهد، شناسایی می‌شود. آزمایش خون فرد مبتلا، سطوح بالای آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) را نشان می‌دهد. همچنین ممکن است پزشک در طول یک معاینه معمولی مقعد، ناهنجاری‌هایی را در پروستات تشخیص دهد.

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

همانطور که می‌دانید پروستات بخشی از اندام تناسلی مردان است و در نتیجه سرطان پروستات مختص مردان است. بنابراین وقوع علائم سرطان پروستات در زنان ممکن نیست. از هر ۸ مرد، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پروستات دچار می‌شود. علت دقیق سرطان پروستات به طور کامل مشخص نیست. با این حال تحقیقات نشان داده است که عوامل متعددی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در مردان افزایش دهد. داشتن آگاهی کافی نسبت به این عوامل و اصلاح سبک زندگی می‌تواند کمک زیادی در پیشگیری از سرطان پروستات به عمل آورد. از جمله عوامل موثر در ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  •       سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان افزایش می‌یابد. احتمال تغییرات ژنتیکی در سلول‌های پروستات مردان بالای ۵۵ سال بیشتر است. بنابراین علائم سرطان پروستات در جوانان شیوع کمتری دارد.
  •       سابقه خانوادگی: مردانی که پدربزرگ، پدر یا برادرشان مبتلا به سرطان پروستات هستند با خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری روبرو هستند. 
  •       وزن: مطالعات، اضافه وزن در دهه ۵۰ و بعد از آن را با خطر بیشتر سرطان پیشرفته پروستات مرتبط می‌دانند. پزشکان توصیه می‌کنند برای کاهش خطر، مردان وزن خود را در حد متعادل نگه‌دارند.
ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان اورولوژی در دکترنکست

 

علائم سرطان پروستات خوش‌خیم و بدخیم

رشد سلولی خوش‌خیم، مانند هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)، خطرناک و چندان جدی نیست. در موارد هایپرپلازی خوش‌خیم، توده ایجاد شده برخلاف علائم سرطان پروستات پیشرفته، به بافت مجاور یا سایر قسمت‌های بدن گسترش نمی‌یابد. این توده‌ها را می‌توان به روش جراحی خارج کرد و اغلب مجددا رشد نمی‌کنند.

ضایعات سرطانی، مانند سرطان پروستات، می‌توانند به اندام‌ها و بافت‌های مجاور مانند مثانه یا رکتوم یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند (متاستاز). اگر توده غیرطبیعی برداشته شود، رشد مجدد ممکن است رخ دهد. سرطان پروستات در صورتی که به نواحی بسیار فراتر از پروستات گسترش یابد (بیماری متاستاتیک) می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. سرطان پروستات اغلب در چهار مرحله طبقه‌بندی می‌شود.

مراحل مختلف سرطان پروستات علائم مختلفی دارند

  •       مرحله ۱ و ۲: تومور فراتر از پروستات گسترش نیافته است. این وضعیت اغلب سرطان پروستات “مرحله اولیه” یا “محلی” نامیده می‌شود.
  •       مرحله ۳: سرطان در خارج از پروستات گسترش یافته اما گسترش آن محدود به بافت‌های مجاور است. این وضعیت اغلب “سرطان پروستات پیشرفته محلی” نامیده می‌شود.
  •       مرحله ۴: سرطان در خارج از پروستات به قسمت‌های دیگر مانند غدد لنفاوی، استخوان‌ها، کبد یا ریه‌ها گسترش یافته است. این مرحله اغلب “سرطان پروستات پیشرفته” نامیده می‌شود.

مراحل سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات

اگرچه علائم هشدار‌دهنده اولیه سرطان پروستات نادر است، گاهی اوقات مردان قبل از تشخیص علائم را تجربه می‌کنند. شدت علائم ممکن است به محل قرارگیری سرطان در پروستات و میزان پیشرفت آن بستگی داشته باشد. با این حال، داشتن هر یک از این علائم لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان پروستات دارید یا این بیماری فراتر از مراحل اولیه پیشرفت کرده است. علائم سرطان پروستات عبارتند از:

علائم ادراری

  •       نیاز به دفع ادرار به خصوص در شب (تکرر ادرار)
  •       مشکل در دفع یا نگه داشتن ادرار
  •       جریان ضعیف یا قطره‌ای ادرار
  •       ادرار دردناک یا سوزش ادرار
  •       وجود خون در ادرار

علائم مرتبط با نعوظ و انزال

  •       اختلال نعوظ
  •       انزال دردناک
  •     وجود خون در منی
  •       کاهش حجم انزال

علائم اندام تحتانی

  •       درد یا سفتی در قسمت تحتانی کمر، باسن یا بالای ران
  •       تورم در اندام تحتانی

اگر فرد درد استخوان و تورم در اندام تحتانی را تجربه کند، به خصوص زمانی که با اختلال عملکرد ادراری، نعوظ یا انزال همراه باشد، باید حتما احتمال سرطان پروستات را در نظر داشت. درمان سرطان پروستات زیر نظر متخصص اورولوژی صورت می‌گیرد.

علائم سرطان پروستان

علائم سرطان پروستات و زمان مراجعه به پزشک

اگر هر یک از علائم ذکر شده در این مقاله را تجربه کردید، به خصوص اگر برای مدتی این علائم ادامه داشته است، با پزشک خود در رابطه با آن مشورت کنید. برای تعیین علت زمینه‌ای، که ممکن است سرطان پروستات باشد یا نباشد، به بررسی کامل نیاز دارید. این بررسی‌ها می‌تواند شامل معاینه فیزیکی، بررسی آزمایشگاهی و تصویربرداری باشد. درک این نکته مهم است که سایر بیماری‌ها یا اختلالات می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات نیز نامیده می‌شود) بسیار شایع است. مردان مبتلا به این بیماری خوش‌خیم می‌توانند علائم بیشتر و شدیدتری را نسبت به مردان مبتلا به سرطان پروستات تجربه کنند.

اختلال نعوظ، به خصوص با افزایش سن، مشکلی نسبتاً شایع است. این وضعیت همچنین می‌تواند علل غیرمرتبط با سرطان پروستات، مانند سیگار یا بیماری‌های قلبی‌عروقی داشته باشد. تجربه مقدار کمتر مایعات در هنگام انزال می‌تواند به عاملی ساده مانند رژیم غذایی یا کم‌آبی بدن مربوط باشد. مهم است که علائم خود را پیگیری کنید و مشخص کنید که چه علامتی برای بدن شما طبیعی یا غیر طبیعی است. اگر نگران یک علامت خاص هستید، یا اگر در نعوظ و ایجاد رابطه جنسی دچار مشکل هستید، باید نگرانی‌های خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. دریافت ویزیت دکتر اورولوژیست آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سرطان پروستات

جمع بندی

پروستات بخشی از اندام تناسلی مردان است. در طول عمر و با گذشت زمان، سلول‌های پروستات ممکن است دستخوش تغییرات ژنتیکی شده و با تقسیم بی‌رویه توده‌هایی را ایجاد کنند. تومور‌های ایجاد شده ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند. موارد بدخیم می‌توانند به نواحی مجاور و یا نواحی دورتر از بدن گسترش یابند. بسته به نوع بیماری، علائم سرطان پروستات متفاوت است. از جمله علائم ادراری می‌توان به اختلال در دفع ادرار، جریان ضعیف ادرار و سوزش ادرار اشاره کرد. همچنین به دنبال سرطان پروستات، اختلال در نعوظ و انزال نیز ممکن است رخ دهد. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات که وضعیتی شایع و با پیش‌آگهی مطلوب است، نیز ممکن است با این نشانه‌ها، حتی شدید‌تر از سرطان پروستات، بروز پیدا کند. بنابراین اگر این نشانه‌ها را تجربه کردید، نگران نشوید و آن را با پزشک متخصص اورولوژی در میان بگذارید.

منابع:

cancer.org، urologyhealth

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *