مجله سلامت دکترنکست

روش ERAS در سرطان پانکراس

فهرست مطالب

مقدمه

در این مطالعه به بررسی امکان استفاده از روش ERAS (روش ریکاوری پیشرفته بعد از جراحی) ریکاوری بعد از عمل بیماران مبتلا به سرطان پانکراس پرداخته می شود.

همانطور که می‌دانید سرطان پانکراس یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در سرتاسر جهان می‌باشد.

ابتلا به این سرطان معمولا نتایج درمانی مناسبی را به همراه نداشته و این دسته از بیماران معمولا طول عمر زیادی ندارند (به ویژه در بیماران متاستاتیک).

در درمان این بیماران از روش‌های مختلفی استفاد می‌شود. از این روش‌ها می‌توان به جراحی، شیمی درمان و رادیوتراپی اشاره کرد. مانند هر سرطان دیگر، معمولا جراحی فقط در بیماران قابل درمان (سرطان غیر پیشرفته و غیر متاستاتیک) قابل انجام است.

جراحی‌هایی که برای درمان سرطان انجام می‌شود، معمولا تهاجمی‌تر از جراحی‌های دیگر بوده و بنابراین با عوارض جانبی فراوانی همراه  خواهد بود.

این مسئله به ویژه در سرطان پانکراس مشهود است. پانکراس از قسمت‌های مختلفی از قبیل سر، تنه و دم تشکیل شده است.اکثر سرطان‌های پانکراس در سر آن اتفاق می‌افتد. سر پانکراس در مجاورت ارگان‌های متعددی از قبیل دئودنوم، معده، کبد و کیسه صفرا قرار دارد.

بنابراین خطر انتقال بیماری از پانکراس به این مجاورت‌ها بسیار زیاد می‌باشد.

همین مسئله باعث شده است که در حین عمل جراحی پانکراس مقدار زیادی از این مجاورت‌ها در کنار سر پانکراس، از بدن خارج شوند. این روش جراحی که به آن ویپل گفته می‌شود، معمولا بسیار پر عارضه بوده و معمولا عوارض بعد از عمل بسیار زیادی دارد.

ERAS نوعی پروتکل پیشرفته ریکاوری است که می‌تواند این عوارض بعد از عمل را تا میزان خوبی کاهش داده و و سرعت بهبود بیمار را افزایش دهد.

همچنین از این روش انتظار می‌رود تا مدت زان بستری بعد از عمل بیمار را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهد. مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد به بررسی تاثیر و ایمنی این روش پرداخت.

روش انجام مطالعه

این مطلعه در بین سال‌های 2016 الی 2018 انجام شد. در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی آینده نگر و تصادفی طراحی شده بود، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس قابل جراحی قرار داشتند.

تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه 38 نفر بودند. از این بین 18 نفر از پروتکل ERAS استفاده کرده و 20 نفر باقی مانده در گروه کنترل قرار داشتند. کلیه اطلاعات مربوط به متغییرهای حین عمل جراحی و نتایج بعد از عمل و همچنین اطلاعات دموگرافیک بیمار به طور دقیق ثبت و تحلیل شدند.

نتایج حاصل از مطالعه

هر دو گروه از نظر سن، نس و نوع جراحی با هم مشابه بودند. هیچ گونه تفاوت قابل ملاحظه‌ای از نظر متغییرهای حین عمل بین این دو دسته وجود نداشت.

این مطالعه نشان داد که شروع زودهنگام غذای خوراکی در گروه ERAS بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نویسندگان این مطالعه نشان دادند که عوارض بعد و قبل از عمل از قبیل فیستول پانکراس، تاخیر در تخلیه معده و میزان بستری مجد در هر دو گروه یکسان بود.

نتیجه گیری مطالعه

این مطالعه نشان داد که روش ERAS تنها به میزان اندکی بر روی عوارض بعد و قبل از عمل (و حتی حین عمل) تاثیر می‌گذارد. همچنین قابل ذکر است که این روش تاثیری بر روی عوارض شدید ندارد.

با این وجود می‌توان گفت که این روش در جراحی بیماران مبتلا به سرطان قابل انجام بوده و ایمن می‌باشد.

Enhanced recovery after pancreatic surgery A prospective randomized controlled clinical trial

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *