مجله سلامت دکترنکست

مصرف خوداظهارشده داروهای آرام‌بخش در بین دانشجویان

فهرست مطالب

پیش زمینه

به طور گسترده‌ای مورد توافق است که مصرف مواد مخدر و پیامدهای آن باعث یک بحران کلیدی در بهداشت عمومی جامعه جوان در سطح جهانی شده است. طیف گسترده‌ای از افراد جهان، از داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنند. با توجه به استفاده گسترده از این داروها، بسیاری از دانشجویان پزشکی به استفاده از داروهای آرام‌بخش مانند بنزودیازپین معتاد شده‌اند. دانشجویان پزشکی استرس ذهنی قابل توجهی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بیشتر در معرض خطر استفاده از آرام‌‌بخش‌‌ها قرار دارند.

یک مطالعه اخیر با هدف بررسی شیوع و عوامل مرتبط با مصرف خوداظهار‌شده‌ی داروهای آرام‌ بخش در دانشجویان پزشکی کالج پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه گوندار انجام شده است.

روش انجام مطالعه‌ مصرف داروهای آرام‌بخش

این مطالعه مقطعی آینده نگر از ماه مه تا ژوئیه ۲۰۱۸ در کالج پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه گوندار انجام شد. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد خوداظهار و پیش‌آزمون جمع‌آوری شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم افزار Epi Info 7 وارد کامپیوتر شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

برای توصيف آمار توصيفی از فراوانی، ميانگين و انحراف معیار استفاده شد. برای ارزيابی ارتباط بين متغيرهای مختلف و مصرف داروهای آرام‌بخش از تحليل رگرسيون لجستيک دوگانه و چندگانه استفاده شد. از P-value <0.05 برای تایید وجود ارتباط استفاده شد.

یافته‌ها

از 422 دانشجویی که پرسشنامه‌ها را پر کردند، 26 نفر (۶/۲٪) از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که مدتی پس از ثبت‌ نام در دانشگاه، داروی آرام‌بخش مصرف کرده‌اند. همچنین ۶۱/۵۴٪ از شرکت‌کنندگان داروهای آنتی‌هیستامین مصرف کرده‌‌اند. مصرف سیگار، مصرف الکل، ساعات کم خواب و اختلالات خواب به طور معناداری با مصرف داروهای آرام‌بخش همراهی داشتند.

نتایج

مصرف خوداظهار‌شده‌ی داروهای آرام‌ بخش در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه گوندار نسبتاً کم است و آنتی‌هیستامین‌ها شایع‌ترین داروهای مورد استفاده هستند.

مصرف سیگار، مصرف الکل، ساعات کم خواب و وجود اختلالات خواب با مصرف داروهای آرام‌بخش همراه بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله زیر مراجعه فرمایید:

Pubmed-Self-Reported Sedative Drug Use Among Students Attending at University of Gondar, Gondar, Northwest, Ethiopia: A Cross-Sectional Study

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *