بازاریابی اجتماعی و کاربرد در مقابله با ویروس کرونا

بازاریابی اجتماعی

در این مقاله به بررسی امکان استفاده از بازاریابی اجتماعی در بالا بردن میزان پیشگیری جامعه در مقابله با ویروس کرونا پرداخته شده است.

همانطور که می‌دانید، ویروس کرونا از حدود 2 سال پیش در سرتاسر جهان منتشر شد. این ویروس سرعت انتقال و عفونت‌زایی بالایی داشت و توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث همه گیری جهانی شود. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد عفونت در بدن و بروز درگیری ریوی در فرد شود.

روش‌های درمان

سازمان بهداشت جهانی در سال 2020 این بیماری را یک مسئله پر اهمیت جهانی اعلام کرد. علت این مسئله این است که ابتلا به این ویروس و به دنبال آن درگیری تنفسی می‌تواند باعث مرگ بیمار شود. تا به امروز روش قطعی برای درمان این بیماری ارائه نشده است. به همین علت روش‌های مختلف پیشگیری در این زمینه توصیه می‌شود.

از این روش‌های پیشگیری می‌توان به فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن اشاره کرد. فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری محسوب می‌شود.

برقراری این فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت فردی در سطح جامعه نیازمند آموزش خوب افراد یک جامعه می‌باشد. بنابراین نظام سلامت یک جامعه باید استراتژی‌های مختلف و مناسبی رابرای آموزش و ترغیب افراد در جهت رعایت مسائل بهداشتی در نظر داشته باشد.

تا به امروز 3 روش در این زمینه پیشنهاد شده است. روش اول مربوط به کسانی می‌شود که پذیرای تغییرات هستند ولی اطلاعات کافی را در این زمینه ندارند. در این افراد آموزش بهترین روش می‌باشد. در افرادی که علاقه‌ای به تغییر نداشته و از رعایت مسائل بهداشتی سر باز میزنند، می‌توان از اعمال قانون استفاده کرد.

روش سوم مربوط به کسانی می‌شود که از نیاز به ایجاد تغییر مطلع هستند ولی تغییر را در نظر ندارند. در این افراد استفاده از بازاریابی اجتماعی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع این روش، فاصله بین دو روش قبلی را پر خواهد کرد. بنابراین استفاده از این روش در مواقعی که اموزش و اعمال قانون کمک کننده نیست می‌تواند در بهبود شرایط جامعه کمک کننده باشد.

بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی یک مفهوم بازاریابی است که معتقد است یک شرکت و یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی را نتنها با در نظر گرفتن خواسته‌های مصرف کننده بلکه به نیازهای بلند مدت جامعه تعریف کند.

همچینین این روش باید ارزشی برتر به مشتری ارائه کند به گونه‌ای که جنبه‌های رفاهی مشتری و جامعه را حفظ نماید یا آن‌ها را بهبود بخشد. باید توجه داشت که در این روش از صدا و سیما، تبلیغات و سایر روش‌ها اطلاعات در اختیار مردم قرار گرفته و آن‌ها تشویق به انجام امر مورد نظر می‌شوند.

برای این کار لوگو خاصی طراحی می‌شود و افراد مورد نظر توسط روش‌های مختلفی مثل پوستر، پمفلت، آموزش حضوری، جلسات گروهی، مشاوهرتلفنی و ویدئو آموزش داده می‌شوند.

باید توجه داشت که افرادی که از این روش بازرایابی اجتماعی استفاده می‌کند و قصد تغییر و آموزش مسئله‌ای را در گروه هدف دارند، باید در کنار توجه به هدف، برای ویژگی‌های گروه هدف نیز اهمیت بالایی قائل باشند. تمامی نقشه‌های طراحی شده باید قبل از شروع، تحت بررسی و ارزیابی اولیه قرار بگیرند. باید توجه داشت که بازدهی و گرفتن نتیجه مناسب از بازاریابی اجتماعی نیازمند طراحی و برنامه ریزی دقیق می‌باشد.

Using Social Marketing to Promote Preventive Behaviors Related to COVID-19

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک گزاری مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مالاریا

مالاریا و پیشرفت‌های درمانی

از سال ۲۰۰۰، جهان در برابر مالاریا پیشرفت تاریخی داشته است و جان میلیون‌ها نفر از این بیماری نجات یافته

ریتم سینوسی طبیعی (NSR)

ریتم سینوسی طبیعی چیست؟

ریتم سینوسی طبیعی (NSR) ریتمی است که از گره سینوسی منشأ می‌گیرد و ریتم یک قلب سالم را توصیف می‌کند.

آنلاین نوبت بگیر

آنلاین نوبت بگیر