مجله سلامت دکترنکست

مزایای استفاده از استاتین‌ها برای درمان آترواسکلروز

آترواسکلروز

فهرست مطالب

آترواسکلروز چگونه به وجود می‌آید؟

دلیل اصلی بروز آترواسکلروز، اختلال در متابولیسم و چرخه چربی است. در طی این اختلال، چربی در قسمتی از عروق تجمع می‌یابد و با استفاده از مکانیسم‌های پیچیده باعث بروز خون‌ریزی و ترومبوز در داخل عروق می‌شود. به دنبال بروز این اتفاقات، بافت فیبروز به وجود آمده و کلسیم در داخل عروق رسوب می‌کند. در نهایت این پروسه باعث سفت شدن عروق بدن و همچنین تنگی آنها می‌شود.‌ همین مسئله قطر عروق را کاهش می‌دهد و می‌تواند عوارض ناگواری را به همراه داشته باشد.

آترواسکلروز به طور معمول لایه‌های میانی عروق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دنبال بروز این اختلالات و ایجاد تنگی دهانه عروق بدن، ممکن است به هر دلیلی خون‌رسانی از آن رگ قطع شود. همین مسئله باعث می‌شود تا عضوی که با استفاده از این عروق خون‌رسانی می‌شود دچار کم‌حونی و به دنبال آن نکروز غیر‌قابل‌برگشت شود. از آنجایی که بافت چربی داخل عروق به رنگ زرد هستند به آن آترواسکلروز گفته می‌شود.

عوارض این بیماری چیست؟

این اختلال می‌تواند با عوارض متعددی از قبیل انفارکتوس مغزی و بیماری عروق محیطی همراه باشد. این بیماری معمولا بدون علامت است. بدون علامت بودن این بیماری معمولا تا زمانی ادامه می‌یابد که باعث آسیب عضوی از بدن نشده باشد. کاهش و یا قطع خون‌رسانی به یک عضو می‌تواند عوارض و علائم متعددی را منجر شود.

آترواسکلروز چگونه درمان می‌شود؟

درمان این اختلال کاهش میزان چربی موجود در خون، افزایش قطر عروق و در نهایت استفاده از داروهای ضدانعقاد است. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. برخی از آن‌ها نشان داده‌اند که استفاده از دسته دارویی استاتین‌ها می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش چربی خون و در نتیجه جلوگیری از بروز و یا بدتر شدن آترواسکلروز داشته باشد. یک مطالعه متاآنالیز که در سال 2021 انجام شد به بررسی تاثیر استفاده از داروهای استاتین در بهبود و درمان آترواسکلروز پرداخت. جزئیات این مطالعه به طور مختصر در زیر توضیح داده خواهد شد. کلیه مقالاتی که موضوع مشابه داشتند و به صورت کارآزمایی بالینی انجام شده بودند، وارد این تحلیل شدند. مقالات استخراج شده از ژانویه سال 2000 الی فوریه 2021 استخراج شدند.

نتایج حاصل از مطالعه چه بود؟

در نهایت 12 مقاله وارد این متاآنالیز شد. 1180 بیمار در تحلیل آماری شرکت داده شدند. بیماران مبتلا به آترواسکلروز به دو دسته تقسیم شدند.  یک دسته از داروهای استاتین استفاده کرده و دسته دیگر از هیچ داوریی استفاده نکردند. این مطالعه نشان داد که میزان کل کلسترول، تری‌گلیسیرید، LDL و وسعت پلاک عروقی در کسانی که از این دسته دارویی استفاده می‌کردند پایین‌تر بود. از طرف دیگر باید توجه داشت که هیچ تفاوتی از نظر میزان CRP و سطح HDL بین دو گروه وجود نداشت. این بررسی متاآنالیز نشان داد که مصرف استاتین‌ها می‌تواند باعث کاهش میزان کلی کلسترول، تری‌گلیسیرید و علائم بالینی شده و میزان چربی موجود در عروق را به میزان قابل توجهی پایین آورد.

PubMed-A systematic review and meta-analysis on the efficacy of statins in the treatment of atherosclerosis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *