مجله سلامت دکترنکست

کادر درمان و بررسی شیوع مجدد عفونت کرونا در آن ها

فهرست مطالب

مقدمه

از آنجایی که کادر درمان به طور مداوم در تماس با بیماران کرونایی قرار دارند، در خطر بالای ابتلا به این عفونت هستند. این گروه، اولین کسانی بودند که در مقابل ویروس کرونا، واکسینه شدند.

بعد از شروع واکسیناسیون، میزان ابتلا به کرونا در سطح جامعه به ویژه در کادر درمان به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. ولی بعد از ظهور سویه دلتا، مجددا آمار ابتلا افزایش یافت.

یک مطالعه شیوع مجدد عفونت کرونا در کادر درمان را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه در دانشگاه پزشکی سن دیگو کالیفرنیا انجام گرفت.

طبق داده‌های این دانشگاه، کادر درمان در اواسط دسامبر سال 2020، تحت واکسیناسیون قرار گرفتند. افراد شاغل در این دانشگاه توسط واکسن فایزر واکسینه شدند. با افزایش تعداد واکسیناسیون کادر درمان، آمار ابتلا و مرگ ومیر در این دانشگاه به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. در بین ماه‌های مارچ و ژوئن، قانون استفاده اجباری از ماسک برداشته شد. همچنین در اوایل ماه جولای سویه جدید دلتا در سطح جامعه پدیدار شد. از اواسط ماه جولای تعداد ابتلا به عفونت با سرعت زیادی افزایش یافت. در بین افراد مبتلا به این عفونت، کادر درمان نیز حضور داشتند.

روش انجام مطالعه

در این بین، کلیه کادر درمان به طور دقیق تحت پیگیری قرار گرفتند. بروز کوچکترین علامتی در هر فرد، به سرعت مورد ارزیابی قرار می گرفت. این ارزیابی شامل انجام تست PCR covid از ترشحات نازوفارنکس بود. در نهایت 227 نفر از اعضای کادر درمان از نظر ابتلا به ویروس کرونا مثبت اعلام شدند. قابل ذکر است که 130 نفر از این تعداد به طور کامل واکسینه شده بودند.

نتیجه‌گیری

واکسن mRNA که محصول شرکت فایزر می‌باشد، قبل از شیوع سویه دلتا، اثربخشی برابر با 95% داشت. مطالعه‌ای که در انگلستان انجام شد نشان داد که اثربخشی این واکسن در مقابل سویه دلتا در حدود 88% است. با این وجود دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا اثربخشی واکسن فایزر را در مقابل سویه دلتا برابر با 65% اعلام کرد.

این مطالعه نشان داد که تغییرات ناگهانی در اثربخشی واکسن فایزر به دو دلیل بود. اولین دلیل رفع قانون ماسک گذاری اجباری و دلیل دوم بروز سویه دلتا بود. نویسندگان این مطالعه اعلام کردند که برای جلوگیری از گسترس بیش از حد این سویه از کرونا، تمهیدات گسترده‌ای مورد نیاز است. آن‌ها افزایش سرعت واکسیناسیون و همچنین اجباری کردن مجدد استفاده از ماسک را به عنوان اصلی‌ترین روش‌های موثر در مقابله با این شرایط اعلام کردند. یکی دیگر از روش‌های پیشنهاد شده در این مطالعه، استفاده گسترده از روش‌های ارزیابی آزمایشگاهی در افراد با علامت است. همچنین این مطالعه بیان کرد که ممکن است تجویز دوز بوستر واکسن کرونا، بتواند در تقویت سیستم ایمنی کمک‌ کننده باشد. قابل ذکر است که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد میزان اثربخشی دوز سوم واکسن کرونا وجود ندارد.

NEJM-Resurgence of SARS-CoV-2 Infection in a Highly Vaccinated Health System Workforce

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *