مجله سلامت دکترنکست

قرص ویاگرا، طریقه مصرف و عوارض آن

ویاگرا

فهرست مطالب

قرص ویاگرا یا سیلدنافیل، برای اختلال نعوظ به کار می‌رود و یکی از قرص‌های پرکاربرد در میان آقایان محسوب می‌شود. مصرف بیش از حد و نادرست ویاگرا در برخی از موارد، باعث بروز مشکلاتی جبران‌ناپذیر می‌شود. به همین دلیل، باید از کاربرد و عوارض این قرص آگاهی داشته باشید. در این مقاله از دکترنکست، صفر تا صد قرص سیلدنافیل را با هم بررسی می‌کنیم و در نهایت با طریقه مصرف قرص ویاگرا و نکاتی مهم و حیاتی پیش از مصرف این دارو، آشنا خواهیم شد. 

قرص ویاگرا برای چیست؟ 

پیش از هر چیز، باید بدانید که ویاگرا چیست و چه تاثیری بر اندام جنسی مردان دارد. قرص ویاگرا به آقایان کمک می‌کند که به نعوظ برسند و این حالت را حفظ کنند. در واقع، این دارو با افزایش گردش خون در آلت تناسلی، نعوظ را آسان‌ می‌کند. البته ویاگرا، برای درمان کامل اختلال نعوظ به کار نمی‌رود و دارویی موقتی است. همچنین قبل از خرید ویاگرا،  باید بدانید این قرص تاثیری بر میل جنسی ندارد و فقط در صورت تحریک‌شدن، کاربرد دارد. علاوه بر این، داروی سیلدنافیل ممکن است توسط پزشک برای مشکلات دیگری مثل فشار خون بالای ریوی تجویز شود. سیلدنافیل، رنگ‌های متفاوتی دارد که قرص ویاگرا آبی از همه معروف‌تر است؛ اما ویاگرای صورتی (برای بانوان) و قرمز نیز در بازار دیده می‌شوند. 

قرص ویاگرا برای زنان

اگرچه قرص ویاگرا در اختلال نعوظ آقایان موثر است اما اثرات آن بر بهبود مشکلات جنسی خانم‌ها تایید نشده و نتایج مطالعات اکثرا متناقض بوده است. برخی از مطالعات، نشان داده‌اند که ویاگرا زنان در برانگیختگی جنسی بانوان تاثیرگذار بوده است. با‌این‌حال، پژوهش‌های دیگری این نظر را رد کرده‌اند. تاثیر مثبت این دارو بیشتر در خانم‌هایی که از مشکلات جنسی ناشی از داروهای ضدافسردگی رنج می‌برند، دیده شده است. به همین دلیل، نتیجه می‌گیریم که هنوز تاثیر صددرصدی ویاگرا بر قوای جنسی بانوان، ثابت نشده است و الزاما روی همه، تاثیر کافی را نمی‌گذارد. 

ویاگرا چیست

دوزهای قرص ویاگرا

دوزهای موجود از قرص ویاگرا به طور کلی شامل قرص 25، 50 و 100 میلی‌گرم است اما در داخل ایران فقط قرص‌های 50 و 100 میلی‌گرم از این دارو موجود است.

علاوه بر قرص ویاگرا، ژل موضعی 1٪ هم از داروی سیلدنافیل در داخل ایران موجود است.

عوارض قرص ویاگرا 

اگر بعد از مصرف قرص ویاگرا مردانه و در حین فعالیت جنسی، متوجه احساس سرگیجه، تهوع یا بی‌حس‌شدن قفسه سینه و بازوهایتان شدید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. در این مواقع، ممکن است پزشک به شما چند قرص جایگزین ویاگرا پیشنهاد دهد. به‌طور کلی، عوارض قرص ویاگرا از این قرار است:

  • نعوظ دردناک (پرپاپیسم): یکی از عوارض قرص ویاگرا، نعوظ طولانی‌مدت چندساعته (نعوظی که بیش از ۴ ساعت باقی بماند) است که ممکن است باعث احساس درد در ناحیه آلت تناسلی شود. این عارضه یک شرایطی اورژانسی به حساب می‌آید که باید فوراً برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید.
  • مشکلات خفیف و موقتی در بینایی: در این مواقع، ممکن است دچار تاری بینایی، حساسیت به نور و سایه آبی در دید شوید. 
  • گُرگرفتگی و قرمزشدن پوست: اگر هنگام رابطه جنسی، احساس کردید که از درون، گُر گرفته‌اید و پوستتان قرمز شده است، با پزشک مشورت کنید. 
  • سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و خارش: ویاگرا باعث افزایش گردش خون در اندام‌های مختلف می‌شود. به همین دلیل، ممکن است احساس سردرد و سرگیجه داشته باشید. بهتر است از تغییر وضعیت‌های ناگهانی مثل سریع بلند شدن از جا خودداری کنید.
  • کمردرد و دردهای عضلانی: احساس گرفتگی و درد در عضلات، معمولا موقتی است و بعد از چند روز از بین می‌رود. در صورت ادامه‌دار شدن این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • گرفتگی بینی یا خون‌دماغ‌شدن: مصرف قرص‌های هورمونی مانند ویاگرا، ممکن است باعث پرخونی و در نتیجه، گرفتگی یا خون‌ریزی بینی شود.
  • مشکلات شنوایی و شنیدن صدای زنگ 
  • بالا‌رفتن ضربان قلب، تنگی نفس و احساس فشار روی قفسه سینه

در بیشتر مواقع، این عوارض ویاگرا طبیعی و موقتی است و بعد از مدتی از بین می‌رود. با‌این‌حال، در صورت ادامه‌دار‌شدن، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه با یکی از جدی‌ترین نگرانی‌ها درباره عوارض ویاگرا یعنی آلزایمر، آشنا خواهیم شد. 

عوارض ویاگرا

آیا ویاگرا الزایمر می آورد؟ 

پاسخ، خیر است. جالب است بدانید که بسیاری از مطالعات، ثابت کرده‌اند، ویاگرا آلزایمر را کاهش می‌دهد! البته این موضوع به‌معنای درمان آلزایمر نیست. در واقع، مصرف ویاگرا تا حدودی از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. البته این مطالعات به‌تازگی انجام شده‌اند و نمی‌توان به‌صورت صددرصد، این موضوع را اثبات کرد. 

طریقه مصرف قرص ویاگرا 

ویاگرا را باید نیم الی یک ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف کرد. در ضمن، بسیاری از افراد با توجه به پایین‌بودن قیمت ویاگرا، در استفاده از آن زیاد‌ه‌روی می‌کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف قرص ویاگرا، بیشتر از یک بار در روز مجاز نیست. 

قرص ویاگرا بهتر است با معده خالی مصرف شود تا دارو حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشد. در ضمن، نوشیدن الکل یا آب گریپ‌فروت به همراه دارو، عوارض جانبی دارد و باید از آن پرهیز کنید. دوزهای ویاگرا از 50 میلی‌گرم تا 100 گرم متنوع است که باید طبق نسخه و با مشورت پزشک، دوز مناسب را انتخاب کنید. در سایت دکترنکست، می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین، مشکل خود را در کمترین زمان ممکن به‌صورت آنلاین با پزشکان مطرح کنید. 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان اورولوژی در دکترنکست

 

تداخل دارویی قرص ویاگرا

قرص ویاگرا ممکن است با داروهای مختلفی تداخل داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل کلاریترومایسین و اریترومایسین؛ مصرف این داروها باعث افزایش غلظت داروی سیلدنافیل می‌شود. در این شرایط می‌توانید با پزشک در مورد کاهش دوز قرص ویاگرا مشورت کنید.
  • داروهای ضد قارچ مثل ایتراکونازول و کتوکونازول؛ تداخل این داروها نیز مشابه با داروهای قبلی است.
  • داروهای گشادکننده عروق مثل نیتروگلیسرین، ایزوسورباید دی‌نیترات و ایزوسورباید مونونیترات؛ مصرف همزمان قرص ویاگرا با این داروها می‌تواند باعث مشکلات خطرناکی مثل افت شدید فشار خون، سنکوپ یا سکته قلبی شود. این داروها معمولا برای پیشگیری از مشکلات مهم قلب و عروق تجویز می‌شوند که عدم مصرف آن‌ها بدون مشورت با پزشک خطرناک است. در مورد مصرف همزمان این داروها حتما با پزشک مشورت کنید، معمولا بین مصرف قرص ویاگرا و این داروها باید حداقل ۱۲ ساعت فاصله باشد.

جمع بندی

در این مقاله، دانستید که قرص ویاگرا برای چیست و با عوارض مصرف آن آشنا شدید. این قرص فقط به اختلال نعوظ کمک می‌کند و درمان همه مشکلات جنسی شما نیست. به بیان دیگر، نباید در هر شرایط و سن‌وسالی از ویاگرا استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که درمان‌های خودسر، می‌تواند باعث مشکلات خطرناکی در رابطه جنسی شما شود. مخصوصا در صورت داشتن مشکلات قلب و عروق مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک نباید صورت بگیرد. در این مواقع، بهتر است با پزشکی متخصص مشورت کنید. برای صرفه‌جویی در وقت، می‌توانید به‌صورت آنلاین با متخصصان اورولوژی دکترنکست ارتباط بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید. 

 

منابع:

medicalnewstoday1

webmd

medicalnewstoday2

drugs

سوالات متدوال

قرص ویاگرا برای چه موردی استفاده می‌شود؟

قرص ویاگرا برای اختلال نعوظ مصرف می‌شود. این قرص تاثیری در اختلال انزال زودرس ندارد.

قرص ویاگرا برای زنان کاربرد دارد؟

خیر، ویاگرا برای اختلال نعوظ آقایان استفاده می‌شود و شواهد آن برای بهبود مشکلات جنسی در خانم‌ها کافی و مورد تایید نیست.

بهترین زمان مصرف قرص ویاگرا چه موقعی است؟

ویاگرا بهتر است نیم الی یک ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود. در صورت مصرف با معده خالی حداکثر تاثیرگذاری دارو حاصل می‌گردد. مصرف غذاهای پرچرب باعث تاخیر در شروع اثر دارو می‌شود.

چند قرص ویاگرا در روز می‌توان مصرف کرد؟

در هر ۲۴ ساعت مصرف فقط یک قرص ویاگرا مجاز است.

دوز توصیه شده ویاگرا چقدر است؟

دوز شروع توصیه شده برای قرص ویاگرا، ۵۰ میلی‌گرم است.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *