مجله سلامت دکترنکست

پتانسیل ترمیم زخم عصاره شیرین بیان در مدل موش

پتانسیل ترمیم زخم عصاره شیرین بیان در مدل موش

فهرست مطالب

پتانسیل ترمیم زخم عصاره شیرین بیان در مدل موش شاید از موضوعاتی باشد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما به لطف گشایش‌های اخیر در شناختن تاثیرات آن، می‌توان امیدوار به استفاده‌ی بیشتر از عصاره شیرین بیان در ترمیم زخم بود.

پوست

پوست یک دفاع اولیه در برابر تهاجم پاتوژن­‌های خارجی و شرایط سخت محیطی است. سیستم ایمنی به عنوان یک کلید اصلی عمل می‌کند. فرآیند بهبود زخم را از طریق تلاش‌های مشترک سلول‌های پیش‌رگ‌زایی متعدد از جمله فیبروبلاست‌ها، لکوسیت‌ها، سلول‌های اندوتلیال و سلول‌های اپیدرمی هماهنگ می‌کند. بلافاصله پس از آسیب پوست، مرحله هموستاز (لخته شدن خون) آغاز می‌شود. تجمع پلاکت‌ها افزایش می‌یابد که متعاقباً عوامل کموتاکتیک مختلفی مانند TGF-ß1، TGF-ß2 و PDGF را تولید می‌کند. سپس، سلول‌های التهابی (نوتروفیل‌ها، لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها) برای محافظت از زخم در برابر عفونت انتخاب می‌شوند. کراتینوسیت‌ها، ماکروفاژها، پلاکت‌ها و سلول‌های اندوتلیال ناحیه زخمی برخی از فاکتورهای رشد مانند EGF، FGF، PDGF، VEGF، TGF-β را آزاد می‌کنند. همچنین سیتوکین‌ها (IL-1β، IL-6، IL-8، IL-10، TNF-α، IFN-γ) و کموکاین‌ها نیز آزاد می‌­شوند.  این عوامل سایر مراحل بعدی بهبود زخم را کنترل می‌کنند.

شیرین بیان

گیاهان طبیعی منبع طبیعی ایمن از چندین ترکیب فعال زیستی با حداقل عوارض جانبی به عنوان پیشنهادهای درمانی جدید برای بهبود زخم پوستی هستند. داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای مصنوعی هزینه کمتری دارند. شیرین بیان (خانواده: Papilionaceae/Fabaceae) یک گیاه دارویی سنتی شیرین و تسکین‌دهنده است. همچنان یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی، یک افزودنی برای طعم‌دهنده و شیرین‌کننده آب‌نبات‌ها و نوشیدنی‌ها در بسیاری از کشورها می‌باشد. همچنین در لوازم آرایشی- پوستی نیز مورد استفاده قرار می‌­گیرد. عصاره شیرین بیان این توانایی را دارد که بیان سایتوکاین‌های پیش التهابی مانند فاکتور نکروز کننده تومور آلفا (TNFα)، اینترلوکین 1 (IL-1) و اینترلوکین 6 (IL-6) را کاهش دهد. در طب سنتی، ریشه‌ها و ریزوم‌های شیرین بیان قرن‌ها به‌خاطر ضدقارچ بودن آن‌ها به‌طور مؤثری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اثرات ضد میکروبی، فعالیت ضد ویروسی و ضد توموری؛ ضد باکتری؛ آنتی اکسیدان دارد. همچنین اثرات ضد زخم، بهبود زخم های معده و دهان و همچنین بهبود زخم های مخاطی کولیت بارز هستند. بهبود زخم یک نگرانی بهداشت عمومی است. شیرین بیان به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این گیاه اثرات ارزشمند خود را به عنوان یک داروی گیاهی افزایش می‌دهد. در این مطالعه، ما به پتانسیل ترمیم زخم و مکانیسمی اشاره کردیم. که توسط آن عصاره الکلی شیرین بیان می‌تواند بهبود زخم پوستی را از طریق مطالعات ایمنی، آنتی‌اکسیدانی، هیستوپاتولوژیک، ایمونوهیستوشیمی (IHC) و مولکولی تعدیل کند. 24 موش صحرایی Wister به 3 گروه 8 تایی قرار گرفتند. گروه کنترل، گروه‌های خوراکی و موضعی.

نتایج

تجویز عصاره شیرین بیان به طور قابل توجهی باعث افزایش تعداد کل و افتراقی لکوسیت‌ها و فعالیت فاگوسیتی نوتروفیل‌ها شد. باعث افزایش نشانگرهای زیستی آنتی‌اکسیدانی به عنوان سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) و کاهش محتوای گلوتاتیون (GSH) با کاهش قابل توجه در نشانگر استرس اکسیداتیو (مالون دی آلدید) شد. علاوه بر این، یافته‌های هیستوپاتولوژیک، اپیتلیال‌سازی مجدد کامل را با افزایش سنتز کلاژن نشان داد. در حالی که نتایج IHC افزایش قابل‌توجهی در بیان α-SMA، PDGFR-α، FGFR1 و سیتوکراتین 14 در گروه‌های تحت درمان با شیرین بیان در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. مکمل عصاره شیرین بیان با افزایش رگ‌زایی و رسوب کلاژن از طریق افزایش سطح بیان ژن bFGF، VEGF و TGF-β در مقایسه با گروه کنترل، بهبود زخم را تسریع کرد. UPLC-PDA-MS/MS به احراز هویت گونه Glycyrrihza مورد مطالعه کمک کرد و 101 ترکیب بالقوه را شناسایی کرد. که ممکن است مسئول پتانسیل‌های نشان‌داده شده در شیرین بیان باشند. بر اساس مشاهدات، ما به این نتیجه رسیدیم که شیرین بیان از طریق پتانسیل از بین بردن رادیکال‌های آزاد، فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی قوی و اثرات ضد‌التهابی، بهبود زخم پوستی را افزایش می‌دهد. بنابراین، شیرین بیان می‌تواند به عنوان یک درمان جایگزین بالقوه برای آسیب زخم استفاده شود. این گیاه در نهایت می‌تواند بر محدودیت‌های مرتبط با محصولات درمانی مدرن غلبه کند. متن کامل مقاله را از آدرس زیر بخوانید:

ScienceDirect-Wound healing potential of licorice extract in rat model: Antioxidants, histopathological, immunohistochemical and gene expression evidences

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *