مجله سلامت دکترنکست

قرص کلیدینیوم سی برای چیست ؟

قرص کلیدینیوم سی

فهرست مطالب

قرص کلیدینیوم سی برای چیست؟ در حوزه داروسازی، قرص کلیدینیوم سی یک داروی بسیار مهم و پرکاربرد است که برای رفع مشکلات مختلف دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص به عنوان یک داروی ترکیبی، شامل دو جزء کلیدی است: کلیدینیوم بروماید و کلردیازپوکساید. این ترکیب منحصربه‌فرد، این دارو را به عاملی موثر در مدیریت شرایط مرتبط با تولید بیش از حد اسید معده و برخی اختلالات گوارشی تبدیل می‌کند.

مکانیسم عمل قرص کلیدینیوم سی

آنچه اغلب مشاهده و مصرف کرده‌ایم، قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ است که مصرف آن در موارد اختلالات و ناراحتی‌های گوارشی کمک‌کننده است. کلیدینیوم بروماید، یکی از مواد فعال در قرص کلیدینیوم سی، در دسته داروهای آنتی کولینرژیک قرار می‌گیرد. این مواد از عملکرد استیل کولین، انتقال‌دهنده عصبی که در تنظیم عملکردهای مختلف بدن از جمله انقباض عضلات صاف نقش دارد، جلوگیری می‌کند. در نتیجه مصرف این دارو، اثر آنتی‌کولینرژیک آن به کاهش تولید اسید معده و کنترل اسپاسم عضلانی در دستگاه گوارش کمک می‌کند. این امر به ویژه در مدیریت شرایطی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، که در آن انقباضات غیرطبیعی عضلانی می‌تواند منجر به ناراحتی و درد شود، مفید است. کلردیازپوکساید، جزء دیگر قرص کلیدینیوم سی، متعلق به گروه داروهای بنزودیازپین است. بنزودیازپین‌ها بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر گذاشته و به طور خاص اثرات یک انتقال‌دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می‌دهند.

وجود داروی کلردیازپوکساید در قرص کلیدینیوم سی اهداف متعددی را دنبال می‌کند. معجزه کلیدینیوم سی بیشتر به دلیل این بخش از دارو است. کلردیازپوکساید در این ترکیب دارویی به تسکین اضطراب مرتبط با مشکلات گوارشی کمک می‌کند. چرا که استرس و اضطراب می‌تواند علائم را تشدید کند. علاوه بر این، این دارو دارای خواص شل‌کننده عضلانی است که اثرات ضد اسپاسم کلیدینیوم بروماید را تکمیل می‌کند.

کاربردهای قرص کلیدینیوم سی

قرص کلیدینیوم سی در درجه اول برای مدیریت علائم مرتبط با اختلالات گوارشی تجویز می‌شود. برخی از مشکلات گوارشی رایجی که برای آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS یک اختلال مزمن است که با درد شکم، نفخ و تغییر در عادات روده‌ای و اجابت مزاج مشخص می‌شود. سندرم روده تحریک‌پذیر در دوره‌های افزایش استرس و اضطراب روحی تشدید شده و می‌تواند برای فرد بسیار ناراحت‌کننده باشد. این دارو با کاهش گرفتگی عضلانی و کنترل تولید بیش از حد اسید معده به کاهش علائم کمک کرده و برای افراد مبتلا به IBS تسکین‌دهنده است.

زخم معده

زخم‌های گوارشی زخم‌های بازی هستند که در پوشش داخلی معده، روده کوچک یا مری ایجاد می‌شوند. کلیدینیم سی با خواص ضد اسپاسم و کاهش‌دهنده اسید خود، با بهبود و تسکین علائم، به مدیریت زخم‌های گوارشی کمک می‌کند.

اختلالات عملکردی دستگاه گوارش

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، عمده کاربرد این دارو، در موارد اختلالات و ناراحتی‌های گوارشی است. کلیدینیوم سی ممکن است برای اختلالات عملکردی مختلف گوارشی تجویز شود که در آن انقباضات غیر طبیعی عضلات و افزایش اسید معده در ایجاد علائم نقش دارند.

نحوه مصرف و مقدار مصرف قرص کلیدینیوم سی

تجویز کلیدینیوم سی معمولاً به شکل قرص خوراکی صورت می‌گیرد. مقدار مصرف و نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی ممکن است بر اساس شرایط خاص فرد تحت درمان و پاسخ هر بیمار متفاوت باشد. مهم است که افراد طبق دستورالعمل پزشک، داروی تجویز شده را مصرف کنند و زمان مصرف قرص کلیدینیوم سی را فراموش نکنند.

عوارض قرص کلیدینیوم سی

در حالی که کلیدینیوم سی می‌تواند در مدیریت مشکلات گوارشی از جمله زخم معده و علائم ورم معده موثر باشد، مانند هر دارویی، ممکن است با عوارض جانبی خاصی همراه باشد. عوارض شایع می‌تواند شامل خشکی دهان، تاری دید، یبوست و خواب‌آلودگی باشد. این عوارض جانبی اغلب خفیف و موقتی هستند، اما به بیماران توصیه می‌شود در صورت تداوم یا بدتر شدن، به پزشک خود اطلاع دهند. توجه به این نکته مهم است که بنزودیازپین‌ها، مانند کلردیازپوکساید موجود در کلیدینیم سی، اگر طبق دستور پزشک استفاده نشود، می‌تواند باعث ایجاد عادت و وابستگی به دارو شود. بیماران نباید بدون مشورت با پزشک خود به طور ناگهانی مصرف کلیدینیوم سی را قطع کنند، زیرا این امر می‌تواند منجر به علائم ترک شده و اختلالات گوارشی را تشدید کند.

موارد احتیاط و موارد منع مصرف قرص کلیدینیوم سی

قبل از شروع مصرف قرص کلیدینیوم سی، افراد باید پزشک خود را از هر گونه شرایط پزشکی قبلی، آلرژی یا داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنند مطلع سازند. برخی شرایط پزشکی، مانند گلوکوم یا سابقه واکنش‌های آلرژیک به داروهای مشابه، ممکن است استفاده از کلیدینیوم سی را منع کند. همچنین افراد باردار یا شیرده باید قبل از مصرف کلیدینیوم سی با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ایمنی دارو در دوران بارداری و شیردهی به طور کامل ثابت نشده است.

کلیدینیوم سی برای درد معده

تداخل قرص کلیدینیوم سی با سایر داروها

قرص کلیدینیوم سی ممکن است با سایر داروها از جمله آنتی‌اسیدهای خاص، داروهای ضد تشنج و داروهایی با اثرات آنتی‌کولینرژیک تداخل داشته باشد. در مورد مصرف همزمان کلیدینیوم سی و امپرازول باید به نکاتی اشاره کرد. کلیدینیم سی و امپرازول داروهایی هستند که برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف سلامت دستگاه گوارش استفاده می‌شوند. امپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون است که تولید اسید معده را کاهش داده و معمولاً برای شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده و زخم‌های گوارشی تجویز می‌شود. به طور کلی، هیچ تداخل دارویی خاصی بین کلیدینیم سی و امپرازول وجود ندارد. با این حال، همیشه مهم است که با پزشک یا داروساز مشورت کنید، زیرا پاسخ‌های فردی به داروها می‌تواند متفاوت باشد و تداخلات بالقوه ممکن است به طور کامل در دستورالعمل‌های کلی مشخص نشود. برخی موارد تداخل دارویی با کلیدینیوم سی عبارتند از:

داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی

کلیدینیوم حاوی کلردیازپوکساید بوده که یک بنزودیازپین با اثرات آرام‌بخش است. هنگامی که این دارو با سایر داروهایی که دارای اثرات تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی هستند، مانند مواد افیونی، آنتی‌هیستامین‌های خاص یا باربیتورات‌ها مصرف می‌شود، ممکن است اثر آرام‌بخشی آن افزایش یابد. این امر می‌تواند خطر خواب آلودگی و اختلال هوشیاری را افزایش دهد.

آنتی‌اسیدها

داروی‌های آنتی اسید که اغلب در موارد رفلاکس و زخم معده کاربرد دارند، ممکن است در جذب کلردیازپوکساید اختلال ایجاد کنند. توصیه می‌شود که کلیدینیوم سی را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف آنتی‌اسیدها مصرف کنید.

سایر داروهای آنتی‌کولینرژیک

ترکیب کلیدینیوم سی با سایر داروهایی که دارای اثرات آنتی کولینرژیک هستند، مانند داروهای ضد روان‌پریشی خاص، داروهای ضد‌افسردگی سه‌ حلقه‌ای یا آنتی‌هیستامین‌ها، ممکن است خطر عوارض جانبی مانند خشکی دهان، تاری دید، یبوست و احتباس ادرار را افزایش دهد.

آنتی‌بیوتیک‌های خاص

برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مانند اریترومایسین، ممکن است بر متابولیسم کلردیازپوکساید تأثیر بگذارند و به طور بالقوه سطوح خونی آن را تغییر دهند. این تداخل ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا نظارت دقیق توسط پزشک را داشته باشد.

مهارکننده‌های CYP3A4

کلردیازپوکساید توسط آنزیم کبدی CYP3A4 متابولیزه می‌شود. داروهایی که این آنزیم را مهار می‌کنند، مانند داروهای ضد‌قارچ خاص (کتوکونازول و ایتراکونازول)، مهارکننده‌های پروتئاز HIV و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است بر متابولیسم کلردیازپوکساید تأثیر گذاشته و سطح خونی آن را افزایش دهند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان گوارش و کبد در دکترنکست

 

الکل

ترکیب کلیدینیوم سی با الکل ممکن است منجر به افزایش اثر آرام‌بخشی و اختلال در مهارت‌های شناختی و حرکتی شود. به طور کلی توصیه می‌شود هنگام مصرف داروهای حاوی بنزودیازپین‌ها از مصرف الکل خودداری کنید.

توجه به این نکته مهم است که فهرست بالا جامع نبوده و پاسخ‌های فردی به داروها می‌تواند متفاوت باشد. همیشه با پزشک یا داروساز خود در مورد تداخلات دارویی احتمالی مشورت کنید و آن‌ها را در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید (از جمله قرص سفکسیم برای عفونت‌ها میکروبی، قرص پنتوپرازول برای دردهای معده و…) مطلع سازید. علاوه بر این، بدون مشورت با پزشک خود، مصرف داروی کلیدینیوم سی را قطع نکرده و یا مقدار دوز مصرفی را تغییر ندهید. این امر به این دلیل است که تغییرات ناگهانی در نحوه مصرف این دارو ممکن است منجر به علائم ترک یا بازگشت علائم شود.

جمع‌بندی

قرص کلیدینیوم سی یک داروی پرکاربرد بوده که از ترکیب دو داروی مختلف تولید شده است و به طور عمده در مدیریت مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از ترکیب دو داروی کلیدینیوم بروماید و کلردیازپوکساید ساخته شده است. از جمله کابرد‌های این دارو می‌توان به کنترل سندرم روده تحریک‌پذیر، زخم معده و اختلالات گوارشی عملکردی اشاره کرد. در مورد عوارض دارویی بالقوه کلیدینیوم سی باید به احتمال ایجاد وابستگی دارویی اشاره کرد. وجود کلردیازپوکساید در این ترکیب دارویی، در صورت استفاده مداوم و بیش از حد، می‌تواند به عادت منجر شود. در نتیجه با قطع دارو ممکن است نشانه‌های ترک ظاهر شده و علائم گوارشی قبلی تشدید شود. بنابراین در نحوه مصرف این دارو، بدون دستور پزشک، تغییری ایجاد نکنید. مصرف همزمان الکل، موارد افیونی و سایر داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی با کلیدینیوم سی، ممکن است اثرات آرامبخشی این دارو را تشدید کرده و به ایجاد اختلال در هوشیاری و مشکلات شناختی منجر شود. ویزیت  فوق تخصص گوارش آنلاین می‌توند برای شما کمک‌کننده باشد.

منابع:

webmd، mayoclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *