مجله سلامت دکترنکست

آیا بیماری ویتیلیگو، در برابر کرونا محافظت ایجاد می‌کند؟

ویتیلیگو خود ایمن

فهرست مطالب

ویروس کرونا از حدود سال 2019 در سرتاسر جهان منتشر شد. این ویروس می‌تواند باعث عفونت ریوی خیلی شدید شده و مرگ بیمار را به همراه داشته باشد. ویروس کرونا تا به حال در حدود 3 میلیون نفر را از بین برده است. مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌تواند تاثیر منفی بر روی زندگی بازماندگان داشته باشد. مطالعات زیادی در زمینه این ویروس و عفونت ناشی از آن انجام شده است.

عوامل تشدید کننده و تضعیف کننده متعددی در این زمینه گزارش شده‌اند. پیدا کردن این عوامل می‌تواند در شناخت بهتر این بیماری و همچنین درمان بهتر آن بسیار کمک کننده باشد.

مراحل عفونت ریوی کرونا

عفونت ریوی کرونا به چند مرحله تقسیم می‌شود. یکی از این مراحل به دنبال پاسخ ایمنی (التهابی) بدن به عفونت ایجاد می‌شود. قابل ذکر است که مطالعات نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به نقص ایمنی و یا بیماری‌های همراه (از قبیل چاقی، اختلالات قلبی و بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای) در خط بالاتری برای درگیری شدید عفونت کرونا می‌باشند.

با این حال باید توجه داشت که همچنان اطلاعات ما در مورد عواملی که خطر بروز عفونت شدید را به همراه دارند، کامل و دقیق نمی‌باشد.

عوامل محافظت کننده در برابر کرونا

برخی از محققان اعتقاد دارند که برخی از عوامل (و یا بیماری‌ها) می‌توانند تاثیر محافظت کننده در مقابل عفونت ناشی از این ویروس داشته باشند. از این موارد می‌توان به بیماری ویتیلیگو خود ایمن اشاره کرد. این بیماری یک بیماری خود ایمنی و التهابی است که می‌تواند باعث درگیری پوست و اپیتلیال مخاط شود.

مطالعات اخیری نشان داده‌اند که این اختلال می‌تواند اثر محافظت کننده در مقابل برخی از بیماری‌ها از قبیل سرطان‌های پوست ملانومی و غیر ملانومی داشته باشد. یک مطالعه که در سال 2021 منتشر شد، یک نظریه در این زمینه ارائه کرد. نظریه محققان این مطالعه این است که این اختلال می‌تواند باعث کاهش شدت طوفان سایتوکائینی ناشی از عفونت کرونا ‌شود.

نظریه‌هایی که در این مطالعه مطرح شدند به شرح زیر هستند:

  1. با توجه به این که بیماری ویتیلیگو اتوایمیون باعث فعال شدن وضعیت ایمنی نوع 1 می‌شود و همچنین ارتباط ژنتیکی آن با ژن‌های ضد ویروس، این بیماری ممکن است تاثیر خوبی در کاهش تعداد ویروس در داخل بدن داشته باشد.
  2. همانطور که پیش‌تر گفته شد بیماری ویتیلیگو ممکن است تاثیر خوبی در کاهش شدت طوفان سایتوکاینی داشته باشد.
  3. با توجه به درگیری سیستم ایمنی در بیماری کرونا، درگیری عفونت کرونا در این دسته از بیماران می‌تواند با افزایش شدت بیماری ویتیلیگو همراهی داشته باشد.

شناسایی هر چه دقیق‌تر علل ژنتیکی بروز ویتیلیگو، ممکن است در این مسیر کمک کننده باشد و اطلاعات دقیق‌تری را در مورد ارتباط بین این دو بیماری در اختیار ما قرار دهد. نظر نویسندگان این مطالعه این است که برای بررسی این نظریه نیاز به مطالعه در سطح جهانی وجود دارد. آن‌ها بیان کردند که باید مطالعه گذشته نگر و جهانی بر روی تعداد بالایی از بیماران مبتلا به ویتیلیگو خود ایمن که دچار عفونت کرونا شده‌اند انجام شود.

?Does autoimmune vitiligo protect against COVID‐19 disease

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *