مجله سلامت دکترنکست

نحوه درمان سارکوم بافت نرم در مراکز درمانی مختلف

سارکوم بافت نرم

فهرست مطالب

سارکوم بافت نرم چیست؟

سارکوم بافت نرم نوعی سرطان با شیوع کم است. این نوع بدخیمی معمولا در اندام‌ها بروز پیدا می‌کند. بعد از اندام‌ها، ناحیه‌ی رتروپرتوئن از محل‌های شایع بروز این بدخیمی می‌باشد. بسته به محل بروز سارکوم، روش درمان آن متفاوت است. البته باید توجه داشت که اصلی‌ترین روش درمانی در سارکوم (اندام و رتروپریتوئن) جراحی می‌باشد.

در قدم بعد، رادیوتراپی قرار دارد. در مواقعی که بعد از عمل جراحی مقداری از تومور باقی مانده باشد و یا اینکه امکان عمل جراحی وجود نداشته باشد، از رادیوتراپی استفاده می‌شود. از آنجایی که درمان اصلی این بیماری جراحی است، مرکز درمانی‌ای که بیمار در آن تحت درمان قرار می‌گیرد از نظر انتخاب نوع درمان و نتایج حاصل از آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. مطالعه‌ای در سال 2021 منتشر شد و به بررسی همین مسئله پرداخت. هدف از انجام این مطالعه بررسی تفاوت‌های روش درمان و نتایج آن در مراکز درمانی متفاوت بود.

دسته بندی مراکز درمانی سارکوم بافت نرم

در این مطالعه مراکز درمانی به دو دسته تقسیم بندی شدند. دسته اول مراکز با حجم درمانی بالا بودند که در طول سال بیش از 10 عمل جراحی سارکوم رتروپریتوئن انجام می‌دادند. دسته دوم مراکز با حجم درمانی پایین بودند که تعداد عمل سالانه آن‌ها کمتر از 10 عدد بود. در این مطالعه 5992 بیمار شرکت داشتند. این بیماران کسانی بودند که در بین سال‌های 2004 الی 2017 تحت عمل جراحی سارکوم رتروپریتوئن قرار گرفته بودند. یکی از پارامترهایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، MVR بود. این واژه به معنی رزکسیون هرچه بیش‌تر و متعدد پریتوئن تعریف شد.

MVR به میزان شایع‌تری در مراکز با حجم درمانی بالا اتفاق می‌افتاد. بدین معنی که احتمال برداشت هرچه بیشتر ضایعات رتروپریتوئن در این مراکز بیش‌تر بود. میزان استفاده از رادیوتراپی در این بیماران بین این دو دسته از مراکز درمانی، متفاوت بود. در حین انجام مطالعه در بین سال‌های ذکر شده، مراکز با حجم درمانی کمتر، میزان استفاده از رادیوتراپی در قبل و بعد از عمل را افزایش دادند. از طرف دیگر میزان استفاده از رادیوتراپی در مراکز با حجم درمانی بالاتر تغییری نداشت. به طور کلی این مطالعه نشان داد که مراکز با حجم درمانی کمتر به میزان قابل توجهی بیشتر از مراکز با حجم درمانی بیشتر، از رادیوتراپی بعد از عمل استفاده می‌کردند. نویسندگان این مطالعه بیان کردند که بررسی دقیق این نتایج و رسیدن به نتایج جدیدتر نیازمند انجام مطالعات بیشتر است.

برای مطالعه‌ی متن کامل این مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید:

National trends in treatment for retroperitoneal soft tissue sarcoma: a modern appraisal of variability in therapeutic strategies

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *