مجله سلامت دکترنکست

استفاده از کانابیس (ماری جوانا) در ایران

کانابیس

فهرست مطالب

کانابیس، عامل اعتیاد در جوانان

کانابیش به ماده‌ای گفته می‌شود که از گیاهی به همین نام استخراج می‌گردد. این ماده می‌تواند مصارف درمانی و همچنین غیر درمانی داشته باشد. کانابیس شایع‌ترین ماده‌‌ی روان‌گردانی که در سرتاسر جهان قاچاق شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه حدودا 192 میلیون نفر در سرتاسر جهان از این ماده استفاده می‌کنند. اخیرا میزان مصرف این ماده در افراد جوان و نوجوان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در طی چند سال گذشته بسیاری از کشورهای جهان استفاده از این ماده را از نظر قانونی آزاد کرده‌اند.

THC ماده‌‌ی اصلی فعال‌کننده عصبی در کانابیس است. در واقع اعتیاد و سواستفاده از کانابیس به دلیل وجود همین ماده در داخل آن است. مطالعات اخیر نشان داده است که در حدود یک نهم از افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند در نهایت به استفاده از آن اعتیاد پیدا می‌کنند. باید توجه داشت که مصرف مکرر این ماده و همچنین شروع مصرف آن در سنین پایین با بروز بیماری‌های روان‌پزشکی  و اختلالات مغزی به میزان قابل توجهی در ارتباط است. از عوارض دیگر مصرف این ماده می‌توان به تولد نوزاد با وزن پایین، افزایش احتمال تصادف و ابتلا به التهاب برونش‌ها اشاره کرد.

مصرف کانابیس در ایران به چه میزان است؟

در حال حاضر شایع‌ترین ماده‌ای که در ایران مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، اوپیوم است. ولی باید توجه داشت که کانابیس هم در چندین سال گذشته به میزان زیادی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر هیچ قانونی برای مجاز کردن استفاده از این ماده حتی برای مصارف درمانی وجود ندارد. باید توجه داشت که افزایش مصرف این ماده باعث بروز نگرانی‌های گسترده‌ای در این کشور شده است. یک مطالعه که در سال 2021 و به صورت متاآنالیز انجام شده به بررسی میزان استفاده از کانابیس (ماری جوانا) در کشور ایران پرداخت. جزئیات این مطالعه به طور مختصر توضیح داده خواهد شد.

نتایج حاصل از مطالعه چه بود؟

این مطالعه بیان کرد که میزان استفاده از کانابیس در طی 12 ماه، در خانم‌ها و آقایان به ترتیب برابر 0.2% و 1.3% بوده است. میزان سواستفاده از این ماده در سال 2001 در ایران برابر 0% و در سال 2011 برابر 0.5% گزارش شده بود. در طی بازه زمانی 2016 الی 2020، میزان مصرف این ماده در خانم‌ها و آقایان به ترتیب برابر 3.0% و 4.9% بود. این مطالعه نشان داد که میزان مصرف این ماده در خانم‌ها و آقایان در طی سال‌های 2000 تا 2021 در حال افزایش بوده است. میزان مصرف کانابیس در ایران کم است. ولی باید توجه داشت که شواهدی قوی وجود دارد که مصرف این ماده روز به روز در ایران، به ویژه در افراد جوان، افزایش می‌یابد.

PubMed-Evidence for an increase in cannabis use in Iran – A systematic review and trend analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *