مجله سلامت دکترنکست

دکسترومتورفان برای درمان و کنترل عفونت آنفولانزا

دکسترومتورفان

فهرست مطالب

مقدمه

آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی است که در برخی از فصول سال اتفاق می‌افتد. این بیماری هر سال در سرتاسر جهان گسترش می‌یابد. آنفولانزا می‌تواند باعث درگیری ریه و در نهایت بستری بیمار و گاها مرگ وی شود. این بیماری به صورت تنفسی انتقال می‌یابد. با توجه به شیوع بالای این بیماری در برخی از فصول سال، استفاده از روش‌های پیشگیری و درمان مختلف توصیه می‌شود. اخیرا روش‌ها و داروهای جدیدی برای درمان و کنترل این بیماری معرفی شده است. یکی از این داروها دکسترومتورفان است. در بررسی‌های آزمایشگاهی این دارو خاصیت ضد ویروسی داشته است. برخی از محققان اعلام کردند که ممکن است بتوان از این دارو برای هدف قرار دادن اختصاصی سلول‌های آنفولانزا استفاده کرد. یک مطالعه در این زمینه انجام شده که در آن تاثیر این دارو بر روی عفونت آنفولانزا بررسی شده است. در این مطالعه استفاده از دکسترومتورفان در کاهش میزان بستری بیماران آلوده به ویروس آنفولانزا مورد بررسی قرار گرفته است.

روش انجام مطالعه

در این مطالعه که در آمریکا انجام شد، 18677 نفر وارد مطالعه شدند. این افراد در صورت داشتن علائم آنفولانزا مورد آزمایش قرار گرفته و بیماری آن‌ها به صورت پاراکلینیکی مورد بررسی قرار می‌گرفت. سپس افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول که 2801 نفر بودند، تحت درمان با دکسترومتورفان قرار گرفتند. از طرف دیگر، گروه دوم که 15876 نفر بودند این دارو را دریافت نکردند.

نتایج مطالعه

این مطالعه نشان داد که استفاده از دکسترومتورفان باعث کاهش شدت علائم ناشی از آنفولانزا می‌شود. در این مطالعه، کسانی که از دکسترومتورفان استفاده کرده بودند، احتمال بستری شدن و مرگ ومیر تنفسی و غیر تنفسی کمتری داشتند.

نتیجه‌گیری مطالعه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ویروس آنفولانزا همچنان باعث بروز پاندمی می‌شود. عفونت ناشی از این ویروس می‌تواند علائم شدیدی به همراه داشته و باعث بستری شدن فرد شود. برخی از بیماران به علت علائم تنفسی و غیر تنفسی بستری می‌شوند. بنابراین پیدا کردن درمان‌هایی که این احتمالات را کاهش می‌دهند توصیه می‌شود. این مطالعه نشان داد که استفاده از دکسترومتورفان باعث کاهش شدیت علائم آنفوالانزا می‌شود. این کاهش شدت علائم، احتمال بستری شدن را کمتر می‌کند. با این وجود اطلاعات بدست آمده در این مطالعه برای اثبات اثربخشی این دارو کافی نیستند. ادامه تحقیقات در این زمینه توصیه می‌شود.

accpjournals-Drug repurposing of dextromethorphan as a cellular target for the management of influenza

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *