مجله سلامت دکترنکست

تحولات جدید درمان پروکینتیک در اختلالات حرکتی معده

فهرست مطالب

مقدمه

تحولات جدید در درمان پروکینتیک برای اختلالات حرکتی معده می‌تواند دروازه‌های جدیدی را به روی ما بگشاید.

گاستروپارزی با علائم گوارشی فوقانی از جمله تهوع، استفراغ، سیری زودرس، پری بعد از غذا، نفخ و درد بالای شکم مشخص می‌شود. همچنین تخلیه آهسته معده از مواد جامد در صورت عدم وجود خروجی معده یا انسداد روده رخ می‌دهد. در بالین، شایع­ترین علل گاستروپارزی عبارتند از: دیابت شیرین، ایدیوپاتیک، ایاتروژنیک (پس از جراحی یا دارویی)، بیماری­‌هایی که بر کنترل عصبی ناشی از مغز و نخاع تأثیر می­‌گذارد (مانند بیماری پارکینسون، که ممکن است با عوارض داروهای دوپامینرژیک نیز همراه باشد) و بیماری­‌هایی که به اعصاب ذاتی یا ماهیچه­‌های صاف آسیب می‌رسانند، اغلب در نتیجه نفوذ بافت (مانند اسکلرودرمی) یا تخریب عضلات (مانند آمیلوئیدوز).

سه‌ اختلال حرکتی غالب وجود دارد که می­‌تواند منجر به تظاهرات یا علائم گوناگونی شوند: تخلیه معده، تطابق یافتن معده و اختلال در پیلور. توجه به این نکته ضروری است که در بیماران با علائم گوارشی فوقانی، حدود ۲۵% از بیماران با تاخیر در تخلیه معده، حدود ۲۵% با اختلال در تطابق یافتن معده و حدود ۲۵% با ترکیبی از هر دو اختلال حرکتی معده وجود دارد. علاوه بر این، در میان بیماران مبتلا به گاستروپارزی، زیرمجموعه­‌ای از بیماران مبتلا به کم تحرکی آنترال نیز شواهدی از پیلورواسپاسم دارند.

داروها و تاثیرات آن‌ها

عوامل پروکینتیک انقباضات عضلانی دستگاه گوارش را تقویت و هماهنگ می­‌کنند تا عبور محتوای داخل لومینال را تسهیل کنند. به دنبال توصیه­‌های رژیم غذایی، پروکینتیک­‌ها اولین داروهایی هستند که هدف آن­‌ها بهبود تخلیه معده و تسکین علائم گاستروپارزی است. متوکلوپرامید، که در حال حاضر تنها داروی تأیید شده برای درمان گاستروپارزی در ایالات متحده می­‌باشد. اما به دلیل خطر لرزش­‌های برگشت­‌پذیر یا برگشت­‌ناپذیر خارج پیرامیدال برای مدت کمتر از ۳ ماه امکان­‌پذیر است.

Domperidone، یک آنتاگونیست گیرنده دوپامین D2، از طریق برنامه FDA برای دسترسی گسترده به داروهای تحقیقی برای نسخه در دسترس است. ماکرولیدها که Off label  استفاده می­‌شوند و با تاکیفیلاکسی و مدت زمان متغیر اثر بخشی همراه هستند. Aprepitant برخی از علائم گاستروپارزی را تسکین می­‌دهد. عوامل جدیدتری در صف انتظار هستند که عملکردهای مختلف حرکتی معده (فوندیک ، آنترال و پیلور) را مورد هدف قرار می­‌دهند. از جمله آگونیست­های سروتونرژیک جدید 5-HT4، آنتاگونیست­های دوپامینرژیک D2/3، آنتاگونیست­‌های نوروکینین NK1 و آگونیست گرلین. اهداف جدید با قابلیت بهبود عملکرد حرکتی معده شامل پیلور، عملکرد ماکروفاژ/التهاب، استرس اکسیداتیو و نوروژنز است.

نتایج

در بررسی فعلی، ما در مورد استفاده از رویکردهای دارویی با اثر بالقوه برای افزایش عملکردهای حرکتی در مدیریت گاستروپارزی بحث می‌کنیم. همچنین تحولات جدید در درمان پروکینتیک برای اختلالات حرکتی معده را بررسی می‌کنیم. تحقیقات گسترده­‌ای در مورد تأثیر انواع مختلف داروها بر روی مکانیسم­‌های مختلف پاتوفیزیولوژیک انجام شده است. از جمله انقباض معیوب یا هماهنگی معده با علائم و تأخیر عینی تخلیه معده. این یافته‌ها به خوبی نشان دهنده توسعه درمان­‌های موثر برای گاستروپارزی است. این‌ها شامل تعدیل ایمنی (مانند ماکروفاژ)، معکوس شدن استرس اکسیداتیو، درمان­‌های دارویی مستقیم با هدف گیرنده­‌های محوری بدون ایجاد عوارض جانبی و پیلورومیوتومی آندوسکوپی است. مطالعات اعتبارسنجی بیشتر و تأیید سازمان­های نظارتی باید به فرصت­‌هایی برای رفع نیازهای بالینی برآورده نشده مهم در بیماران مبتلا به گاستروپارزی منجر شود.

PubMed-New Developments In Prokinetic Therapy For Gastric Motility Disorders

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *