مجله سلامت دکترنکست

ارتباط مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده با بروز سرطان

گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده

فهرست مطالب

فرض بر این است که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اما شواهد موجود ناسازگار است. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز تا دسامبر 2020 برای خلاصه کردن شواهد ارتباط بین مصرف گوشت قرمز (فرآوری نشده) یا گوشت فرآوری‌شده یا هر دو، با بروز انواع مختلف سرطان انجام شد. در این مطالعه 148 مقاله منتشر شده شناسایی شده است.

مصرف گوشت قرمز با خطر بیشتر سرطان سینه، سرطان آندومتر، سرطان کولورکتال، سرطان روده بزرگ، سرطان راست‌روده، سرطان ریه و کارسینوم کبدی مرتبط است.  مصرف گوشت فرآوری‌شده با افزایش 6 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه، 18 درصدی خطر سرطان کولورکتال، 21 درصدی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، 22 درصدی خطر ابتلا به سرطان راست روده و 12 درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه همراه بود. مصرف هر دو گوشت قرمز و فرآوری شده با خطر بیشتر سرطان کولورکتال، روده بزرگ، سرطان راست روده،  ریه و سلول‌های کلیه ارتباط داشت.

مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده  و سرطان کولورکتال

در رابطه با سرطان کولورکتال متاآنالیزهای غیرخطی پاسخ-دوز نشان داد که خطر ابتلا به این سرطان تقریباً به طور خطی با افزایش مصرف هر 2 گوشت تا حدود 140 گرم در روز افزایش می‌یابد. این ارتباطات در مورد خطر سرطان روده بزرگ و راست روده  نیز مشابه بود. هنگامی که به طور جداگانه تجزیه و تحلیل انجام شد، خطر سرطان کولورکتال مربوط به مصرف گوشت قرمز تازه برای 100 گرم در روز و گوشت فرآوری‌شده برای 50 گرم در روز افزایش می‌یابد. این نتایج در مورد سرطان روده بزرگ نیز مشابه بود، اما در مورد سرطان راست‌روده، ارتباط معناداری مشاهده نشد.

نتایج مطالعه

این بررسی و متاآنالیز جامع نشان داد که مصرف زیاد گوشت قرمز با خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان آندومتر، سرطان کولورکتال، روده بزرگ، رکتوم، ریه و سرطان کبدی ارتباط دارد و مصرف زیاد گوشت فرآوری‌شده نیز با سرطان سینه، کولورکتال، روده بزرگ، راست روده و ریه ارتباط دارد. خطر بالای ابتلا به سرطان کولورکتال، روده بزرگ، راست روده، ریه و کلیه نیز در مصرف زیاد هر دو گوشت مشاهده شد.

شواهد کلی مطالعات از محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده به عنوان یکی از توصیه‌های رژیم غذایی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان‌ها حمایت می‌کند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *