مجله سلامت دکترنکست

شانس بروز آسیب کلیوی حاد در مسمومیت با کربن‌مونواکسید

فهرست مطالب

کربن‌مونواکسید گازی سمی است که به‌دلیل نداشتن رنگ و بو تشخیص آن مشکل است. تماس با کربن‌مونواکسید شانس بروز سردرد، احساس گیجی، احساس خستگی، تهوع، استفراغ و درد قفسه سینه را بالا می‌برد. برخی افراد ناآگاهانه و برخی با هدف خودکشی در معرض این گاز قرار می‌گیرند. در صورت مسمومیت با گاز کربن‌مونواکسید سطح بالایی از اکسیژن برای نگه‌داشتن عملکرد بافت‌ها، به‎‌خصوص بافت قلب و سیستم عصبی نیاز است. با وجود تلاش برای درمان، مسمومیت با کربن‌مونواکسید می‌تواند باعث مشکلات حاد و یا طولانی مدت ناشی از آسیب این دو ارگان حیاتی شود. مکانیسم آسیب بعد از مسمومیت حاد با کربن‌مونواکسید ناشی از دخالت چند فاکتور است. از جمله این فاکتورها می‌توان به آپاپتوز، پاسخ‌های غیرعادی التهابی، هایپوکسی و ایسکمی اشاره کرد. البته هنوز همه فاکتورها شناخته شده نیستند.

آسیب حاد کلیوی چند علت محتمل دارد. در بیماران بستری شده آسیب حاد کلیوی عموما به‌دلیل نکروز Tubular حاد ناشی از ایسکمی، تماس با نفروتوکسین یا سپسیس اتفاق می‌افتد. از دلایل دیگر آسیب حاد کلیوی می‌توان به انسداد ادراری، گلومرولونفریت سریع پیش‌رونده و نفریت بینابینی حاد اشاره کرد.

آسیب حاد کلیوی با بیماری‌هایی مثل بیماری مزمن کلیوی (CKD)، نارسایی احتقانی قلب (CHF) و برخی بیماری‌های قلبی عروقی نیز ارتباط دارند.

مشابه مغز و قلب، کلیه‌ها نیز برای حفظ عملکردشان نیاز به جریان خون بالایی دارند. با این حال هنگام مدیریت مسمویت با کربن‌مونواکسید عموما از رسیدگی به عملکرد کلیه‌ها چشم‌پوشی می‌شود. تنها 3 مطالعه پراکنده case reports در مورد آسیب حاد کلیوی ناشی از مسمومیت با کربن‌مونواکسید انجام شده است.

نتایج

مدارک کمی در مورد ارتباط بین مسمومیت با کربن‌مونواکسید و آسیب حاد کلیوی داریم. با این حال این مقاله به ارتباط بین این دو می‌پردازد. از سال 2000 تا 2011 به شناسایی بیمارانی که به‌طور سرپایی برایشان تشخیص مسمومیت با کربن‌مونواکسید گذاشته شده بود پرداختیم. بیماران زیر 20 سال که سابقه بیماری مزمن کلیوی یا بیماری کلیوی مرحله آخر(end-stage renal disease )، قبل از index date و افرادی که اطلاعات پزشکی ناقص داشتند را حذف کردیم.

مسمومیت عمدی با کربن‌مونواکسید 1.5 برابر کشنده تر از مسمومیت تصادفی است. شانس بروز آسیب حاد کلیوی در بیماران مسموم شده با کربن‌مونواکسید 2.36 برابر افراد بدون مسمومیت است. علاوه‌ براین سن، جنس و بیماری‌های زمینه‌ای  در افزایش شانس بروز این مشکل نقش دارند.

Risk of acute kidney injury among patients with carbon monoxide poisoning

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *