مجله سلامت دکترنکست

آخرین اطلاعات جهانی درباره مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار

فهرست مطالب

در سال 2019 تعداد افراد سیگاری در سطح جهان به بالای 1/1 میلیارد نفر رسیده است. مطلعات اخیری که در زمینه سیگار کشیدن در سطح جهان انجام شده نشان می‌دهد که مسئله سیگار به نوعی هشدار جهانی تبدیل شده است.

مصرف سیگار می‌توان با بروز بیماری‌های مختلفی از قبیل اختلالات قلبی عروقی، ناباروری و بروز سرطان (از قبیل سرطان مثانه و حنجره) همراهی اشته باشد.

قابل ذکر است که مطالعات آماری تخمین زده‌اند که مصرف سیگار در سال 2019 باعث مرگ حدود 7/7 میلیون نفر شده است. این آمار نشان می‌دهد که از هر 5 مرگی که در مردان در جهان اتفاق می‌افتد یکی از آن‌ها به دنبال مصرف سیگار است.

مسئله مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود، تعداد بسیار بالای افراد جوان سیگاری است. مطالعات نشان داده‌اند که در بیشتر از نیمی از کشورهای دنیا، تغییر در کاهش میزان افراد جوان سیگاری وجود نداشته است.

قابل ذکر است که در حدود 89% از افراد جوان و نوجوان تا قبل از سن 25 سالگی به سیگار معتاد می‌شوند. باید توجه داشت که تلاش در جهت کاهش مصرف سیگار در سرتاسر جهان و همچنین این رده سنی می‌تواند در کاهش مصرف این ماده در نسل بعدی تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

مطالعات جدید

مطالعات جدیدی که در The Lancet و The Lancet Public Health چاپ شده بر اساس بررسی و تحلیل 3635 مطالعه انجام شده است. این مطالعات اطلاعات نسبتا خوبی در مورد وضعیت جهانی مصرف سیگار در آقایان و خانم‌های بالای 15 سال در اختیار ما قرار می‌دهند.

از این اطلاعات می‌توان به سن شروع سیگار، بیماری‌های مرتبط و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در سیگاری‌های جدید و قدیمی اشاره کرد. همچنین این مطالعات برای اولین بار میزان مصرف تنباکوی جویدنی را در سطح جهان مورد بررسی قرار دادند.

نتایج حاصل از برسی این مطالعات نشان داد که سرعت افزایش مصرف تنباکو جویدنی در سرتاسر جهان مشابه افزایش سرعت مصرف سیگار نبوده است. نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند که دولت‌های حاضر کشورها باید اهمیت خاصی برای این مسئله قائل شوند. روز 31 می که روز جهانی عدم مصرف تنباکو است، زمان مناسبی برای سیاست گذاری‌های دقیق و کاربردی در این زمینه است.

توصیه‌ها

توصیه بر این است سیاست‌گذاری در این زمینه بر اساس شواهد علمی باشد. باید توجه داشت که یکی از راه‌های کاربری در مسئله کاهش مصرف سیگار در جامعه، جلوگیری از مصرف سیگار در بین جوانان و نوجوانان است.

یکی دیگر از توصیه‌های این مطالعات برای سیاست گذاری علیه مصرف تنباکو، بالابر بردن مالیات و همچنین قیمت خود تنباکو بود. همچنین تبلیغات‌ موثر (برای مثال در شکه‌های مجازی) نیز می‌توانند تا حد مناسبی از مصرف تنباکو بکاهند. همچنین ممنوع کردن مصرف سیگار در محیط‌های عمومی نیز می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

The Lancet & The Lancet Public Health: Latest global data finds nearly 8 million deaths from smoking in 2019, and 90% of new smokers addicted by age 25

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *