مجله سلامت دکترنکست

خشکی چشم چگونه بینایی را کاهش می‌دهد؟

بیماری خشکی چشم

فهرست مطالب

خشکی چشم چه علائمی دارد؟

بیماری خشکی چشم، یک اختلال چند عاملی است که لایه اشکی و سطح چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تأثیر خشکی چشم بر زندگی بیماران، یکی از دغدغه‌های مهم سیستم بهداشت عمومی است. همچنین به دلیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای بیماران و جامعه، این اختلال با بار اقتصادی زیادی همراه است. خشکی چشم علائمی از جمله احساس جسم خارجی، خارش، خشکی و احساس سوزش دارد. همچنین، این بیماری می‌تواند سبب کاهش بینایی شود.

مکانیسم‌های دخیل در کاهش بینایی بیماران با خشکی چشم

لایه اشکی نقش مهمی در دید دارد. بیماران مبتلا به خشکی چشم، غالبا مشکلات مربوط به بینایی را در طول فعالیت‌های روزانه گزارش می‌کنند. خشکی چشم با مکانیسم‌های مختلفی منجر به کاهش بینایی فرد می‌گردد. ناپایداری لایه اشکی می‌تواند منجر به انحرافات مرتبه بالاتر (HOA) شود. HOA با اختلالات بینایی مانند تاری دید، هاله در دید و از دست دادن کنتراست دید همراه است. همچنین خشکی چشم، در اکثر موارد باعث کراتیت نقطه‌ای می‌شود. غالب بیماران مبتلا به خشکی چشم، به طور مکرر از اشک مصنوعی استفاده می‌کنند. اشک مصنوعی به دلیل ویسکوزیته بالا می‌تواند به طور موقت عملکرد بینایی فرد را بهبود بخشد.

کیفیت زندگی مرتبط با بینایی به چه معناست؟

کیفیت زندگی مرتبط با بینایی معیاری است از اینکه بینایی ضعیف چقدر بر رفاه و توانایی فرد در تکمیل فعالیت‌های روزمره تأثیر می‌گذارد. در این معیار، تمرکز بر عملکرد بینایی نیست؛ بلکه بر تأثیر اختلال دید و علائم چشمی بر سلامت عمومی مانند عملکرد اجتماعی، رفاه عاطفی و توانایی انجام وظایف روزانه می‌باشد.

بررسی کیفیت زندگی مرتبط با بینایی در بیماران با خشکی چشم

هدف این مطالعه، بررسی رابطه بیماری خشکی چشم و کیفیت زندگی مرتبط با بینایی در سطح جامعه است. به این منظور، خشکی چشم و کیفیت زندگی مرتبط با بینایی در 89022 شرکت‌کننده (18 تا 96 سال، 59% زن) هلندی با استفاده از پرسشنامه‌های مطالعه سلامت زنان (WHS) و عملکرد بصری (VFQ25) مورد ارزیابی قرار گرفت. رابطه بین خشکی چشم و کیفیت زندگی مرتبط با بینایی با رگرسیون لجستیک ارزیابی شده و با توجه به عواملی نظیر سن، جنس، BMI، درآمد، تحصیلات، سیگار کشیدن و 55 اختلال همراه دیگر، تصحیح شد.

نتایج نشان داد 9.1٪ از شرکت‌کنندگان به خشکی چشم مبتلا بودند. بر اساس ۱۰ عامل تعیین شده موثر در این مطالعه، شرکت‌کنندگان مبتلا به خشکی چشم، در معرض خطر بالاتری قرار داشتند. افزایش میزان علائم به شدت با کاهش کیفیت زندگی مرتبط با بینایی همراه بود. در تمام حوزه‌های موثر بر کیفیت زندگی مرتبط با بینایی از جمله معیارهای عملکرد بصری روزانه و رفاه عاطفی، خشکی چشم به وضوح کیفیت زندگی مرتبط با بینایی را به خطر می‌اندازد. در مقایسه با دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، جداشدگی شبکیه و کونژنکتیویت آلرژیک، خشکی چشم خطرات مشابه یا بالاتری را بر کیفیت زندگی مرتبط با بینایی می‌گذارد.

PubMed-The vision-related burden of dry eye

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *