مجله سلامت دکترنکست

آزیترومایسین در درمان کووید خفیف تا متوسط

فهرست مطالب

خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد ویروسی آزیترومایسین، پتانسیل درمانی این دارو را در برابر کووید-۱۹ نشان می‌دهد. داده‌های تصادفی در مورد بیماری خفیف تا متوسط ​​در دسترس نیست. در یک مطالعه، تاثیر آزیترومایسین در درمان کووید خفیف تا متوسط و کاهش پذیرش این بیماران در بیمارستان ارزیابی شد.

روش‌ها

این کارآزمایی تصادفی‌شده و آینده‌نگر در ۱۹ بیمارستان در بریتانیا انجام شد. بزرگسالان حداقل ۱۸ ساله با تشخیص بالینی محتمل یا تایید شده‌ي کووید-۱۹ و با علائم کمتر از ۱۴ روز، که برای مدیریت اولیه سرپایی مناسب در نظر گرفته شدند، ثبت نام شدند. بیماران به طور تصادفی (۱:۱) آزیترومایسین (۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۱۴ روز) به همراه مراقبت استاندارد یا مراقبت استاندارد به تنهایی را دریافت کردند. پیامد اولیه مرگ یا بستری شدن در بیمارستان به هر علتی طی ۲۸ روز پس از تصادفی‌سازی بود. نتایج اولیه و ایمنی با توجه به اصل قصد درمان ارزیابی شد.

یافته‌ها

۲۹۸ شرکت‌کننده از ۳ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ ثبت نام کردند. سه شرکت‌کننده رضایت خود را پس گرفتند و درخواست حذف همه داده‌ها را داشتند و سه شرکت‌کننده دیگر پس از تصادفی‌سازی رضایت خود را پس گرفتند. بنابراین، نتیجه اولیه در ۲۹۲ شرکت‌کننده ارزیابی شد (۱۴۵ در گروه آزیترومایسین و 147 در گروه مراقبت استاندارد). میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۴۵/۹ سال (SD ۱۴/۹) بود. ۱۰٪ شرکت‌کنندگان در گروه آزیترومایسین و ۱۲٪ در گروه مراقبت استاندارد در بیمارستان بستری شدند یا در طول مطالعه فوت کردند. هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است.

تفسیر

در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا متوسط ​​که بدون بستری شدن در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند، افزودن آزیترومایسین به درمان استاندارد مراقبتی، خطر بستری شدن یا مرگ بعدی در بیمارستان را کاهش نداد. یافته‌های این مطالعه از استفاده از آزیترومایسین در درمان کووید خفیف تا متوسط را ​​پشتیبانی نمی‌کند.

متن کامل مقاله را از آدرس زیر بخوانید:

PubMed-Azithromycin versus standard care in patients with mild-to-moderate COVID-19 (ATOMIC2): an open-label, randomised trial

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *