مجله سلامت دکترنکست

راه‌های شکستن سنگ‌های مجاری صفراوی

شکستن سنگ‌های مجاری صفراوی

فهرست مطالب

انسداد مجاری صفراوی چیست؟

کیسه صفرا عضوی است که در زیر کبد قرار داشته و محل تجمع مایع صفراوی می‌باشد. مایع صفراوی از طریق مجاری صفراوی به داخل روده باریک تخلیه می‌شود. تخلیه شدن مایع صفراوی به سیستم گوارشی در مواقع مختلفی به ویژه در هنگام خوردن غذاهای چرب اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات در برخی از افراد، در داخل مجاری صفراوی، سنگ‌ تشکیل شده و این سنگ باعث انسداد مجاری می‌شود. انسداد مجاری صفراوی مانع از تخلیه مایع صفراوی به داخل روده باریک شده و در پشت سنگ تجمع می‌یابد. این تجمع مایع می‌تواند با علائم مختلفی از قبیل درد و زردی خود را نشان دهد.

راه‌های خارج کردن سنگ مجاری صفراوی

در گذشته خارج کردن سنگ مجاری صفراوی به روش جراحی انجام می‌شد که معمولا با عوارض بسیاری زیادی همراه بود. امروزه این کار به وسیله دستگاه‌های اندوسکوپی با تهاجم کمتر انجام می‌گیرد. به این فرایند اسفنکتروتومی آندوسکوپیک صفراوی گفته می‌شود. البته باید توجه داشت که این فرایند می‌تواند در 15% مواقع ناموفق باشد. موفق بودن این روش به عوامل مختلفی از قبیل ویژگی‌های سنگ، ویژگی‌های مجاری صفراوی و ارتباط میان مجاری صفراوی و سنگ بستگی دارد.

خارج کردن سنگ مجاری صفراوی با روش اسفنکتروتومی آندوسکوپیک، به دو مرحله تقسیم می‌شود:

۱- گشاد کردن مجاری صفراوی

۲- کاهش سایز سنگ

در حال حاضر در اکثر مواقع برای خارج کردن سنگ مجاری صفراوی از بالون و یا basket استفاده می‌شود. این روش‌ها، استاندارد درمانی در این اختلال هستند. در مواقعی که خارج کردن سنگ به روش‌های استاندارد، سخت و غیر ممکن باشد، می‌توان از روش‌های دیگر استفاده کرد.

روش‌های جایگزین

در دهه‌های گذشته از روشی به نام سنگ شکنی مکانیکی یا Mechanical lithotripsy استفاده می‌شد. اما امروزه روش پرکاربردتری به نام Endoscopic papillary large balloon dilation (EPLBD) معرفی شده است. این روش می‌تواند نیاز به انجام سنگ شکنی مکانیکی را تا 50% کاهش دهد. در حال حاضر این روش درمانی به عنوان روش طلایی برای درمان سنگ‌های مجاری صفراوی با سایز بیشتر از 1.5 سانتیمتر مطرح می‌باشد. یکی از برتری‌های این روش، مدت زمان کوتاه آن برای خارج کردن سنگ می‌باشد. همچنین قابل ذکر است که هزینه استفاده از این روش نسبت به روش‌های قبلی ارزان‌تر است.

البته باید توجه داشت که برای سنگ‌های بزرگتر و در مواردی که سنگ در داخل مجاری صفراوی داخل کبدی گیر کرده باشد بهتر است از روش‌های دیگری استفاده شود. استفاده از روش EPLBD در مواقعی که تنگی مجاری صفراوی وجود دارد، ممنوع می‌باشد. پزشک می‌تواند برای دیدن محل سنگ و بررسی وضعیت مجاری صفراوی از روش‌های کلانژیوگرافی استفاده کند.

می‌توانید متن کامل این مطالعه را در آدرس زیر بخوانید:

PubMed-Cracking Difficult Biliary Stones

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *