مجله سلامت دکترنکست

اهمیت تغذیه در سرطان سينه

تغذیه در سرطان سينه

فهرست مطالب

سرطان سینه با رشد کنترل نشده سلول‌های بدخیم در بافت پستان مشخص می‌شود. این یک بیماری پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله استعداد ژنتیکی، تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی، که یکی از عوامل قابل تغییر است، می‌تواند هم در پیشگیری از سرطان سینه و هم در حمایت از افراد در طول درمان و بعد از آن، نقش حیاتی ایفا کند. پزشک شما می‌تواند شما را پیرامون سرطان پستان و هر آنچه باید بدانید راهنمایی کند.

 سرطان سینه یک بیماری شایع است که در اغلب مواقع با تغییر سبک زندگی همراه است. متاسفانه این بیماری میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که ژنتیک و سایر عوامل خطر نقش مهمی در توسعه علائم سرطان پستان ایفا می‌کنند، امروزه اهمیت تغذیه در سرطان پستان بر کسی پوشیده نیست. محققان در بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی نیز می‌تواند بر بروز و پیشرفت سرطان سینه تأثیر بگذارد.

 فارغ از بحث نقش تغذیه در ابتلا به سرطان پستان، برای بسیاری از مبتلایان این سوال وجود دارد که طی درمان و بعد از عمل سرطان سینه چه بخوریم. در ادامه به رابطه پیچیده بین رژیم غذایی و سرطان پستان می‌پردازیم و مکانیسم‌هایی را بررسی می‌کنیم که توسط آن اجزای رژیم غذایی خاص می‌توانند بر این بیماری تأثیر بگذارند. علاوه بر این، اطلاعات ضروری در مورد کارهایی که افراد می‌توانند برای به حداقل رساندن خطر سرطان پستان و حمایت از رفاه خود در هنگام مواجهه با این بیماری انجام دهند را ارائه می‌کنیم.

تغذیه و سرطان پستان

تاثیر تغذیه در سرطان سینه

عوامل غذایی متعددی در پیشگیری از سرطان سینه نقش دارند که این امر بیانگر اهمیت تغذیه در سرطان سینه است. مطالعات متعددی ارتباط بین اجزای رژیم غذایی خاص و خطر ابتلا به سرطان سینه را بررسی کرده‌اند. در اینجا چند مورد از قویترین ضد سرطان‌ها آورده شده است:

۱. میوه‌ها و سبزیجات: رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات، به ویژه آنهایی که دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و بتاکاروتن هستند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها مواد غذایی قاتل سرطان سینه هستند و به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند.

۲. فیبر: غذاهای پرفیبر، مانند غلات کامل و حبوبات، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند. فیبر به حفظ وزن بدن متعادل و تنظیم هورمون‌ها کمک کرده و می‌تواند بر رشد سرطان سینه تأثیر بگذارد.

۳. اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ که معمولا در ماهی‌های چرب، دانه‌های کتان و گردو یافت می‌شوند، خواص ضد‌التهابی دارند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند. التهاب با شروع و پیشرفت سرطان مرتبط است.

۴. رژیم غذایی کم‌چرب: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم چرب ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، به ویژه در میان زنان یائسه، مرتبط باشد. کاهش مصرف چربی‌های اشباع می‌تواند به کنترل وزن بدن و سطح استروژن کمک کند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصص تغذیه در دکترنکست

 

رژیم غذایی در طول درمان سرطان سینه

تغذیه، علاوه بر پیشگیری، در فرایند درمان انواع سرطان پستان نیز موثر است. البته درمان قطعي سرطان سينه با تغذیه علمی نبوده و توصیه نمی‌شود. چرا که درمان سرطان سینه با تغذیه، به تنهایی میسر نیست. بلکه تغذیه در سرطان سینه، در پذیرش درمان و روند بیماری اثرگذار است. مواردی از عوامل تغذیه‌ای در درمان سرطان پستان عبارتند از:

۱. حفظ وزن سالم: چاقی یک عامل خطر برای سرطان سینه است و با پیامدهای ضعیف‌تری برای مبتلایان به این بیماری همراه است. بنابراین، حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

۲. غذاهای غنی از مواد مغذی: در طول درمان، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و بهبود کلی کیفیت زندگی ضروری است. غذاهای غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی اهمیت ویژه‌ای دارند.

۳. هیدراتاسیون: هیدراته ماندن و دریافت آب کافی بسیار مهم است، زیرا برخی از درمان‌های سرطان می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شده و بر سلامت کلی تأثیر بگذارد.

۴. رژیم‌های غذایی خاص: تغذیه در سرطان سینه تحت تاثیر عوامل متعددی است. برخی از درمان‌های سرطان سینه، مانند شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی، می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که بر اشتها و هضم غذا تأثیر می‌گذارد. در چنین مواردی، مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند به تنظیم رژیم غذایی با تاکید بر نیازها و ترجیحات فردی کمک کند.

۴. مکمل‌ها: در حالی که دریافت بیشتر مواد مغذی از یک رژیم غذایی متعادل ضروری است، برخی افراد ممکن است در طول و بعد از درمان سرطان سینه به مکمل‌هایی مانند ویتامین D یا B12 نیاز داشته باشند. نیاز‌های تغذیه‌ای در روند درمان ممکن است است افزایش یابد. برای تعیین مکمل‌های خاص ضروری با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

تغذیه در سرطان سینه پس از درمان و بهبودی بیماری

پس از درمان سرطان سینه، افراد اغلب برای حفظ یک سبک زندگی سالم به راهنمایی نیاز دارند، چراکه تغذیه در سرطان سینه، حتی پس از بهبودی مهم است. در اینجا چند توصیه غذایی برای افراد پس از درمان سرطان سینه آورده شده است:

۱. رژیم غذایی متعادل: اهمیت کیفیت و تعادل رژیم غذایی در سرطان سینه، حتی پس از درمان بیماری، غیرقابل انکار است. به تمرکز بر روی یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی های‌سالم است، ادامه دهید.

۲. الکل: متخصصان، محدود کردن مصرف الکل را توصیه می‌کنند. زیرا مصرف بیش‌ازحد الکل با افزایش خطر عود سرطان سینه مرتبط است. اگر تصمیم به مصرف الکل دارید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید.

۳. فعالیت بدنی: فعالیت بدنی منظم پس از بهبود سرطان سینه از چندین جنبه بر سلامت موثر است. ورزش منظم می‌تواند به حفظ وزن سالم، کاهش خطر عود سرطان و بهبود سلامت کلی کمک کند. پذیرش و تحمل درمان و نتایج بیماری در افرادی که به فعالیت بدنی منظم متعهد هستند، مطلوب‌تر است.

۴. سلامت استخوان: افراد با سابقه درمان سرطان سینه باید به سلامت استخوان توجه کنند. زیرا برخی از درمان‌های سرطان سینه می‌توانند بر تراکم استخوان تأثیر بگذارند و باعث ضعف و شکنندگی استخوان شوند. بنابراین توصیه می‌شود که از دریافت کافی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید.

۵. بهزیستی روانشناختی: سلامت عاطفی مرتبط با غذا به اندازه سایر عوامل مهم است. حفظ رابطه مثبت با غذا، مدیریت استرس و جستجوی حمایت عاطفی از اجزای ضروری سلامت کلی است.

تغذیه در سرطان سینه

نکات کاربردی پیرامون اهمیت تغذیه در سرطان سینه

۱. کنترل وعده غذایی: برای جلوگیری از پرخوری به حجم و میزان کالری وعده‌ها توجه کنید. چراکه مصرف بیش از حد کالری می‌تواند به چاقی، که یک عامل خطر شناخته‌شده برای سرطان سینه است، منجر شود.

۲. آماده‌سازی وعده‌های غذایی در منزل: آماده‌سازی وعده‌های غذایی در خانه، نظارت مطلوب‌تری بر مواد تشکیل‌دهنده و اندازه وعده‌ها را فراهم کرده و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل را آسان‌تر می‌کند.

۳. هیدراتاسیون: به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کرده و از نوشیدنی‌های شیرین که می‌تواند باعث افزایش وزن شود، پرهیز کنید.

۴. غذاهای فرآوری شده را محدود کنید: غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی سطوح بالایی از چربی‌های ناسالم، نمک و قندهای افزوده هستند. این ترکیبات ناسالم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان سینه را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد مواد غذایی فراوری شده می‌تواند وابستگی در افراد ایجاد کند. این مواد از جمله مواد غذايي مضر براي سرطان سينه هستند.

 ۵. مصرف الکل را محدود کنید: ترکیباتی که بعد از مصرف الکل در بدن ایجاد می‌شوند، می‌توانند به مواد ژنتیکی سلول‌ها آسیب رسانده و از ترمیم آسیب‌های ژنتیکی جلوگیری کنند. این امر اهمیت الکل را در بروز سرطان‌ها برجسته می‌کند. اگر مایل به مصرف مشروبات الکلی‌ هستید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید و جایگزین‌هایی مانند نوشیدنی های غیر الکلی یا دمنوش‌های گیاهی را در نظر بگیرید.

۶.غربالگری‌های منظم: از غربالگری‌های منظم سرطان سینه، مانند ماموگرافی، سونوگرافی پستان و خودآزمایی، برای تشخیص زودهنگام و نتایج بهتر درمان غافل نشوید. حفظ یک رژیم غذایی سالم مکمل این غربالگری‌ها است اما جایگزین آن نیست. در این زمینه، مشورت و دریافت ویزیت آنلاین فوق تخصص هماتولوژی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اهمیت تغذیه در سرطان سینه

جمع‌بندی

با توجه به شیوع بالای ابتلا به سرطان پستان، امروزه شناخت عوامل موثر در ایجاد و پیشرفت این بیماری اهمیت زیادی دارد. رژیم غذایی نقش پیچیده‌ای در سرطان سینه ایفا می‌کند و بر پیشگیری و مدیریت آن نیز تأثیر می‌گذارد. امروزه متخصصین بر اهمیت تغذیه در سرطان سینه تاکید می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که هیچ غذایی نمی‌تواند تضمین‌کننده محافظت در برابر سرطان سینه باشد. با این حال اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم می‌تواند به سلامت و تندرستی کلی کمک کند.

انجام فعالیت منظم و حفظ وزن متعادل نیز کمک‌کننده است. همچنین اجتناب از عوامل غذایی ناسالم از جمله الکل، در راستای پیشگیری و درمان سرطان پستان توصیه می‌شود. برای افراد مبتلا به سرطان سینه، حفظ یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از نتایج درمان و بهبودی حمایت کند. همچنین درمان‌های اتخاذ شده برای این بیماری ممکن است نیاز‌های تغذیه‌ای خاصی را برای افراد ایجاد کند که توجه با آن‌ها برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری است. در همه موارد، مشورت با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان تغذیه مورد تایید لازم است. برای بررسی انتخاب‌های غذایی با نیازها و شرایط فردی ضروری است. با درک رابطه پیچیده بین رژیم غذایی و سرطان سینه، افراد می‌توانند اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کاهش خطر، بهبود نتایج درمان و حمایت از سلامت و کیفیت زندگی خود انجام دهند.

منابع:

ucsfhealth، clevelandclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *