مجله سلامت دکترنکست

نکاتی در مورد پروتز سینه و جراحی بازسازی سینه

پروتز سینه

فهرست مطالب

پروتز سینه (سینه مصنوعی) چیست؟

پروتز سینه یک فرم مصنوعی سینه است که جایگزین تمام یا بخشی از سینه که برداشته شده می‌شود. امروزه به اشتباه پروتز سینه به عنوان جراحی بازسازی سینه شناخته می‌شود. اما این اشتباه است چرا که پروتز برای بهبود شکل سینه به صورت خارجی روی پوست قرار گرفته و نیازی به جراحی نخواهد داشت. امروزه بهبود شکل سینه برای بسیاری از زنان اهمیتی زیادی پیدا کرده است. ایده‌آل‌های فردی در کنار شرایطی از جمله برداشتن بخشی از بافت سینه یا تمام آن ممکن است توجیه‌کننده تمایل افراد نسبت به استفاده از پروتز سینه باشد. پروتز سینه انواع مختلفی دارد.

جراحی بازسازی سینه چیست؟

بسیاری به اشتباه پروتز دائمي سينه را با عمل جراحی بازسازی سینه یکسان می‌دانند. ما نیز در ادامه ممکن است به جای به کار بردن عبارت بازسازی سینه، از عبارت عمل پروتز سینه استفاده کنیم. جراحی بازسازی سینه با سایر جراحی‌های سینه از جمله ماموپلاستی، و با پروتز سینه تفاوت دارد. بازسازی سینه عملی برای ایجاد شکل جدید سینه است. ممکن است در زمان ماستکتومی یا بعد از آن، فرد بازسازی سینه را انتخاب کند. هدف از بازسازی سینه ایجاد سینه‌ای است که تا حد امکان طبیعی و شبیه به سینه دیگر شما باشد، با این حال، سینه بازسازی شده دقیقاً یکسان نخواهد بود. چندین گزینه برای بازسازی سینه وجود دارد. سینه‌های بازسازی شده ممکن است نوک سینه نداشته باشند، اما می‌توان آن را با جراحی ساخت. در غیر این صورت می‌توان از چسب‌های نوک سینه‌یا خالکوبی نوک سینه استفاده کرد.

انواع جراحی بازسازی سینه

یک شکل جدید سینه با استفاده از ایمپلنت یا فلپ پوست، ماهیچه و چربی از قسمت دیگری از بدن شما ایجاد می‌شود.

  • بازسازی به روش ایمپلنت (کاشت) سینه
  • بازسازی به روش فلپ

استفاده از پروتز سینه یا انجام عمل بازسازی سینه؟

تصمیم‌گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از پروتز یا انجام عمل جراحی بازسازی پس از جراحی خارج کردن بافت سینه یک تصمیم شخصی است. واکنش به از دست دادن سینه در زنان متفاوت است. فقط خود فرد می‌توانید انتخاب کند که چه چیزی برای او مناسب است. فرد نیازی به تصمیم‌گیری فوری ندارد. محدودیت زمانی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد، مگر اینکه فرد مایل باشد همزمان با ماستکتومی (جراحی خارج کردن بافت سینه)، عمل بازسازی را انجام دهد. ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که توجیه کند چرا زنانی که ماستکتومی انجام داده‌اند، استفاده از پروتز سینه یا بازسازی را انتخاب کرده‌اند. در مورد احتمال بروز عوارض پروتز سینه و جراحی بازسازی سینه (اشکال در شیر مادر، کیست سینه و…) می‌توانید با جراح پلاستیک مشورت کنید. مدت زمان عمل پروتز سینه به نوع عمل و سرعت و مهارت پزشک شما بستگی دارد. می‌توانید با جست‌وجوی فیلم عمل پروتز سینه، با نحوه انجام آن بیشتر آشنا شوید.

 

عوارض پروتز سینه

 

 برخی از دلایل تصمیم زنان برای استفاده از پروتز سینه یا بازسازی سینه عبارتند از:

جایگزینی وزن سینه از دست رفته

هنگامی که یک سینه برداشته می‌شود، بدن دیگر متعادل نیست. این می‌تواند باعث خمیدگی خفیف ستون فقرات و افتادگی شانه در سمت آسیب دیده شود. این تغییرات ممکن است به مرور زمان منجر به درد کمر و گردن شود. مشکلات مربوط به تعادل پس از ماستکتومی می‌تواند زنان را با هر اندازه سینه تحت تاثیر قرار دهد. پروتز یا بازسازی می‌تواند به تعادل کمک کند.

ایجاد تقارن هنگام پوشیدن لباس

اکثر زنان سینه‌های یکسانی ندارند. این به این دلیل است که ماهیچه‌ها و بافت‌های هر طرف بدن متفاوت است. با این حال، پس از ماستکتومی، این تفاوت‌ها معمولا بیشتر قابل توجه است. پروتز یا بازسازی ممکن است به فرد کمک کند متقارن‌تر به نظر برسد.

بازگرداندن عزت نفس

ماستکتومی می‌تواند اعتماد به نفس فرد و نظرش نسبت به زیبایی ظاهری بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین استفاده از پروتز سینه یا انجام عمل جراحی می‌تواند در بهبود اعتماد به نفس فرد کمک‌کننده باشد.

 

پروتز دائمي سينه

 

پذیرش تشخیص و درمان

استفاده از پروتز یا انجام عمل بازسازی سینه ممکن است به برخی از زنان کمک کند تا با تجربه سرطان بهتر کنار بیایند. این اقدامات می‌تواند به آن‌ها کمک کند احساس کنند که در حال کنترل ظاهر خود هستند.

تصمیم‌گیری

انتخاب استفاده از پروتز سینه یا انجام بازسازی سینه یک انتخاب شخصی است. ممکن است برای شما مفید باشد که درباره گزینه‌های موجود بیشتر بدانید و مزایا، معایب و عوارض احتمالی همه گزینه ها را در نظر بگیرید:

  •   استفاده از پروتز سینه
  •   انجام بازسازی سینه به روش کاشت سینه
  •   انجام بازسازی سینه به روش فلپ

شما لزوماً مجبور نیستید بین گزینه‌ها یکی را انتخاب کنید. ممکن است با پروتز شروع کنید، سپس تصمیم بگیرید که بازسازی سینه را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که همه گزینه‌ها برای همه خانم‌ها مناسب نیستند.

برای درک انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش وقت کافی بگذارید تا انتظارات شما از نتیجه نهایی واقع‌بینانه باشد. ممکن است در زمان ماستکتومی خود بازسازی را انتخاب کنید یا در آینده بازسازی کنید. اگر تصمیم دارید که بازسازی را با تاخیر انجام دهید یا اصلا بازسازی نکنید، می‌توانید از پروتز سینه برای ایجاد ظاهری طبیعی استفاده کنید. یک مشاور مراقبت از پستان نیز می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد این مسائل تصمیم بگیرید.

از آنجایی که بازسازی سینه یک شکل تخصصی از جراحی است، ابتدا باید با جراح سینه خود در مورد گزینه‌های خود از جمله بهترین زمان برای انجام این عمل صحبت کنید. بسیاری از خانم‌ها می‌توانند بازسازی انجام دهند، اما شرایطی وجود دارد که جراح شما ممکن است از انجام آن جلوگیری کند. این ممکن است به دلیل نوع سرطان سینه یا درمان شما باشد. ممکن است به درمان بیشتری برای سرطان نیاز داشته باشید یا به دلیل سلامت عمومی انجام این عمل ممکن نباشد.

یکی از نکات مهم در مورد گزینه‌های بهبود ظاهر سینه، هزینه‌های آن است. این احتمال وجود دارد که با توجه به انگیزه زیبایی عمل جراحی بازسازی سینه، برخی بیمه هزینه آن را پوشش ندهند. این عمل جراحی می‌تواند هزینه نسبتا بالایی داشته باشد. هزینه پروتز سینه بسته به نوع پروتزی که فرد استفاده می‌کند متفاوت خواهد بود.

در هنگام تصمیم‌گیری به چه نکاتی توجه کنیم

  •   اگر عمل جراحی بازسازی سینه به شما پیشنهاد شد، باید مزایا و معایب آن را بسنجید. تاثیر عوارض جانبی و طول دوره بهبودی را در نظر بگیرید. اگر تنها یک نوع بازسازی توصیه می‌شود، از پزشک خود بخواهید توضیح دهد که چرا گزینه‌های دیگر ارائه نشده است.
  •   اگر در منطقه‌ای روستایی زندگی می‌کنید، گزینه‌های پروتز یا بازسازی سینه شما ممکن است محدود باشد. برای گزینه‌های بیشتر، می‌توانید به یک مرکز شهر بزرگ سفر کنید.
  •   اگر همسر دارید، ممکن است بخواهید در مورد گزینه‌ها با او صحبت کنید و از او بخواهید که در قرار ملاقات حاضر شود. همچنین می‌توانید با دوستان، خانواده یا سایر زنانی که تجربه مشابهی با شما داشته‌اند صحبت کنید.
  •   اگرچه صحبت کردن با افراد دیگر مفید است، اما سعی کنید بر اساس آنچه که سایر افراد فکر می‌کنند، در تصمیم‌گیری تحت فشار نباشید. شما حق دارید هر یک از گزینه‌های بازسازی که به شما پیشنهاد می‌شود را بپذیرید یا رد کنید.

گرفتن نظر دوم از جراحی دیگر

گرفتن نظر دوم از یک جراح سینه یا جراح پلاستیک دیگر ممکن است بخش ارزشمندی از فرآیند تصمیم‌گیری شما باشد. این امر می‌تواند توصیه‌های پزشک اول را تأیید یا روشن کند و به شما اطمینان دهد که گزینه‌های مختلف را بررسی کرده‌اید.

برخی از افراد از درخواست نظر پزشکی دیگر احساس ناراحتی می‌کنند، اما متخصصان به انجام این کار توسط بیماران عادت دارند. مهم است که با جراح خود احساس راحتی کنید و به او اعتماد داشته باشید. در صورت تمایل از جراح یا پزشک عمومی خود در مورد گرفتن نظر پزشک متخصص دیگری سوال کنید. در ادامه می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام جراح را برای بازسازی سینه خود ترجیح می‌دهید.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *