مجله سلامت دکترنکست

تاثیر واکسن کرونا در بیماری‌های التهابی ناشی از سیستم ایمنی

فهرست مطالب

پاسخ به واکسیناسیون SARS-CoV-2 در بیماری‌های التهابی ناشی از سیستم ایمنی پیچیده است. شاید این پیچیدگی ریشه در ماهیت پاتوفیزیولوژیکی این بیماری‌ها داشته باشد.

اهداف

درمان COVID-19 اغلب از داروهای تعدیل­‌کننده ایمنی استفاده می­‌کند. این داروها همچنین در بیماری‌های التهابی با واسطه ایمنی (IMID) استفاده می‌شوند. ما یک مرور سیستماتیک در مورد تبدیل سرمی پس از واکسیناسیون SARS-CoV-2 در بیماران مبتلا به IMIDs انجام دادیم. همچنین تأثیر داروهای مختلف بر میزان تبدیل سرمی را بررسی کردیم.

روش‌ها

پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی برای شناسایی مطالعات مربوطه جستجو شد. مطالعاتی که نرخ تبدیل سرمی را به دنبال واکسیناسیون SARS-CoV-2 در IMID گزارش می‌کنند. نرخ تبدیل سرمی تلفیقی را پس از یک یا دو دوز واکسیناسیون در افراد سالم و بیماران با IMIDهای خاص محاسبه شد. همچنین نرخ‌ها را در بیمارانی که کلاس‌های دارویی/دارویی مختلف مصرف می‌کنند محاسبه کردیم.

 مقدمه

واکسیناسیون به عنوان یک استراتژی مهم برای کاهش میزان و پیامدهای نامطلوب عفونت COVID-19 ظاهر شده است. در مطالعات تصادفی شده واکسن‌های مختلف تایید شده در مناطق جغرافیایی مختلف، در کاهش میزان عفونت و بیماری شدید موثر بوده‌اند. با این حال، مطالعات تصادفی‌سازی اولیه واکسن‌های SARS-CoV-2 بیماران مبتلا به بیماری‌های همراه از جمله بیماری‌های التهابی ناشی از سیستم ایمنی (IMIDs) را حذف کردند. IMID ممکن است با اختلال عملکرد ایمنی مرتبط با بیماری زمینه‌ای یا استفاده از داروهای تعدیل‌کننده ایمنی مرتبط باشد. در ابتدا، نگرانی‌هایی در مورد احتمال افزایش خطر COVID-19 و پیامدهای بدتر COVID-19 در IMID وجود داشت که بعداً رد شد. همچنین برخی از داروها به‌عنوان تأثیر نامطلوب بر نتایج بالینی در بیماران IMID آلوده به کووید-19 شناخته شدند.

IMID

این نگرانی وجود دارد که IMID های زمینه‌ای یا استفاده مرتبط از داروهای اصلاح‌ کننده ایمنی می‌تواند پاسخ‌ها به واکسیناسیون SARS-CoV-2 را کاهش دهد. هر دو پاسخ ایمنی آنتی بادی و سلول T پس از واکسیناسیون SARS-CoV-2 مرتبط هستند. توسعه این پاسخ‌ها و تداوم یا زوال آن‌ها در زمان ممکن است نیاز آینده به برنامه‌های دوز تقویت‌کننده را تعیین کند. مشخص نیست که آیا بیماران مبتلا به IMID (یا زیر گروهی از آن‌ها) کاندیدای نظارت بر پاسخ‌های سرولوژیک هستند یا خیر. مهم است که زیرگروه‌هایی را که احتمالاً در معرض خطر پاسخ‌های کمتر از حد مطلوب با توجه به بیماری زمینه‌ای، روش‌های درمانی یا نوع واکسن قرار دارند، شناسایی کنید.

واکسن

پاسخ به سایر واکسن‌ها مانند واکسن هپاتیت B و آنفولانزا در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و IMIDs کمتر است. این امر به ویژه برای بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند صادق است. با این حال، این اطلاعات ممکن است مستقیماً برای واکسیناسیون SARS-CoV-2 قابل استفاده نباشد. علت: به دلیل تفاوت در انواع ویروس و واکسن. mRNA و فناوری‌های مبتنی بر ناقل آدنوویروسی که در ساخت واکسن SARS-CoV-2 استفاده می‌شوند نسبتاً جدید هستند. و تأثیر داروهای زیربنایی IMID و تعدیل‌کننده ایمنی بر پاسخ‌های سرولوژیکی نامشخص است. مطالعات فردی، به جز چند مورد، معمولاً ممکن است پاسخ به یک نوع (تک دوز یا دو دوز) واکسن را در یک زیر مجموعه خاص از بیماران توصیف کنند.

با توجه به این عدم قطعیت‌ها، ما یک بررسی سیستماتیک در مورد اثربخشی واکسیناسیون SARS-CoV-2 در بیماران مبتلا به IMID در پلتفرم‌های مختلف واکسن انجام دادیم. ما همچنین سعی کردیم روشن کنیم که آیا استفاده از داروهای همزمان (تعدیل‌کننده‌های ایمنی، کورتیکواستروئیدها، بیولوژیک‌ها، مولکول‌های کوچک و …) بر پاسخ‌های هومورال پس از واکسیناسیون SARS-CoV-2 در این بیماران تأثیر دارد یا خیر.

یافته‌ها

بیست و پنج مطالعه در مرور سیستماتیک گنجانده شدند. نرخ تبدیل سرمی تلفیقی پس از دو دوز واکسیناسیون mRNA در مقایسه با یک دوز واحد بالاتر بود . شانس تبدیل سرمی در IMIDها در مقایسه با افراد سالم کمتر بود. نرخ تبدیل سرمی در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده، اسپوندیلوآرتروپاتی  و لوپوس اریتماتوی سیستمیک در مقایسه با آرتریت روماتوئید و واسکولیت بیشتر بود. نرخ تبدیل سرمی پس از دو دوز mRNA در مواردی که فاکتور نکروز ضد تومور (TNF)، آنتی اینتگرین (ودولیزوماب). ضد IL 17 (سکوکینوماب)، ضد IL6 (توسیلیزوماب) و ضد IL12/23 ( (Ustekinumab را داشتند، عالی بود (90%).

اما در بیماران تحت درمان‌های ضد CD20 (Rituximab) یا آنتی‌ژن مرتبط با لنفوسیت T ضد سیتوتوکسیک (CTLA-4) (Abatacept) کاهش یافت (<70%). نرخ تبدیل سرمی با استروئیدها، هیدروکسی کلروکین، مهارکننده‌های JAK، مایکوفنولات موفتیل و لفلونوماید خوب بود (70-90%). ترکیب ضد TNF با تعدیل‌کننده‌های ایمنی (آزاتیوپرین، 6-مراکپتوپورین، متوترکسات) در مقایسه با مونوتراپی ضد TNF منجر به کاهش پاسخ واکسن شد.

نتیجه‌گیری

نرخ تبدیل سرمی پس از واکسیناسیون SARS-CoV-2 در بیماران مبتلا به IMID کمتر است. برخی از درمان‌ها (ضد TNF، ضد اینتگرین، ضد IL-17، anti-IL6، anti-12/23) بر نرخ تبدیل سرومی اثر نمی‌گذارند. در حالی که درمان‌های دیگر (ضد CD20، anti-CTLA-4) منجر به پاسخ‌های ضعیف‌تر می‌شوند.

ادامه مقاله را از آدرس زیر مطالعه بفرمایید:

PubMed-Response to SARS-CoV-2 vaccination in immune mediated inflammatory diseases: Systematic review and meta-analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *