مجله سلامت دکترنکست

تاثیرگذاری درمان با نوروفیدبک در حوزۀ سلامت و بهداشت روان

فهرست مطالب

درمان با نوروفیدبک چیست؟

مغز از میلیاردها سلول تشکیل شده است که به آن‌ها نورون گفته می‌شود. این نورون‌ها کل سیستم بدن ما را کنترل کرده و مغز را تبدیل به مرکز فرمان‌دهی می‌کنند. نورون‌ها برای انجام امور مختلف مانند توجه، تمرکز، یادگیری، انجام کار، مدیریت هیجان، شنیدن، صحبت کردن و باید با هم ارتباط برقرار کنند. این پیام‌ها به شکل الکتریکی و شیمیایی رد و بدل می‌شوند، بنابراین ماهیت مغز، الکتروشیمیایی است.

اگر مبادلۀ این پیام‌ها دچار مشکل و اختلال شود، آن هنگام انسان مبتلا به مشکلات مختلفی می‌شود: دچار مشکل توجه و تمرکز می‌شود، حافظه‌‌اش خوب کار نمی‌کند و فراموش‌کار می‌شود، پرخاش‌گر یا افسرده می‌شود و در نتیجه بازدهی لازم برای زندگی را ندارد. پس به زبان ساده، بی‌نظمی در الکتروشیمیایی مغز است که باعث مشکلات ما می‌شود.

مشکلات مختلف فرد را می‌توان از کارکرد نامناسب سلول‌های مغزی یا همان نورون‌ها دانست. این کارکرد نامناسب را می‌توان به شکل فعالیتِ افزایش‌یافته و یا کاهش‌یافتۀ امواج مغزی مختلف دید. بنابراین تنظیم امواج مغزی می‌تواند بهبود و سلامت فرد را در پی داشته باشد. یکی از روش‌های بسیار موثر در بهبود عملکرد مغز از طریق تنظیم امواج مغزی، نوروفیدبک تراپی است.

مطالعات دربارۀ نوروفیدبک تراپی تقریبا از دهۀ ششم قرن بیستم میلادی آغاز شده ‌است و هنوز هم یکی از حیطه‌های فعال پژوهشی در علوم مغز است.

در روش نوروفیدبک درمانی، بسته به هدف و مشاهدات نقشۀ مغزی، الکترودهایی به سر فرد وصل می‌شود و امواج مغزی از طریق این االکترودها که بخشی از دستگاه نوروفیدبک است، توسط هم متخصص و هم بیمار بر روی صفحۀ مانیتورِ نرم‌افزار قابل مشاهده است. متخصص و بیمار هر دو می‌توانند فعالیت مغز را به شکل امواج مغزی، نمودار و گراف مشاهده کنند. متخصص؛ تنظیمات خاصی را بر روی صفحه انجام می‌دهد و الکترودها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیه‌سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان می‌دهند.

در این حالت پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزیِ شخص انجام می‌شود. به این شکل فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می‌آید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی می‌کند تا با هدایت بازی یا فیلم، شرایط را به سمت مطلوب شدنِ بازی ببرد. از آن سو با توجه به اینکه در تکنولوژی نوروفیدبک، هدایت بازی به سمت مطلوب شدن توسط مُراجع، با اصلاح امواج مغزی توسط متخصص منطبق است، بنابراین در فرایند درمان، اصلاح و بهبود امواج مغزی رخ می‌دهد.

نوروفیدبک دارای انواع مختلفی است که نرمال‌نوروفیدبک (نوروفیدبک استاندارد یا کلاسیک) و لورتا‌نوروفیدبک از انواع آن است و بسته به نیاز بیمار، از یکی از روش‌ها استفاده می‌شود.

اثربخشی درمان با نوروفیدبک

در سال 2016، انجمن سایکوفیزیولوژی و بایوفیدبک کاربردی  و جامعۀ تنظیم عصبی، گایدلاین‌هایی را برای ارزیابی میزان اثربخشی بالینی مداخلات نوروفیدبک و بایوفیدبک تهیه کردند.‌ براساس این گایدلاین‌ها، اثربخشی نوروفیدبک و بایوفیدبک در موارد مختلف در 5 سطح ارائه می شود. این سطوح در ادامه آمده است (ارجاع به مقاله یا کتاب…)

سطح ۱: به‌صورت تجربی و آزمایشی مورد تایید قرار نگرفته است

تنها به ‌صورت گزارش‌های غیر رسمی و یا مطالعات موردی در مجامع غیر علمی بیان شده است و به صورت تجربی و آزمایشی، مورد تایید نیست. بنابراین برای مداخلۀ درمانی معتبر نیست.

سطح۲: با احتمال کم، مؤثر است

دارای حداقل یک مطالعه با توان آماری مناسب و اندازه‌گیری‌های معتبر و صحیح، اما فاقد گروه کنترل به‌صورت تصادفی است. بنابراین برای مداخلۀ درمانی معتبر نیست.

سطح ۳: با احتمال زیاد مؤثر است

دارای چندین مطالعۀ مشاهده‌ای، مطالعۀ بالینی، مطالعه با لیست انتظار، مطالعۀ درون‌آزمودنی و بین‌آزمودنی است که اثربخشی را تایید می‌کنند. بنابراین برای مداخلۀ درمانی به قدر کفایت معتبر است.

سطح ۴: مؤثر است

شامل همۀ این موارد است: در مقایسه با یک گروه کنترل بدون درمان، درمان تاییدشدۀ دیگر، یا گروه پلاسیبو (با به‌کارگیری حالت تصادفی)، نشان داده شد که درمان تحت بررسی از وضعیت کنترل، به صورت آماری و مشخص، برتر است یا با درمان موثری که با توان آماری مناسب، توانایی تشخیص تمایزها را دارد، برابر می‌باشد و مطالعات روی افراد با مشکل خاص که شرایط آن، به شیوۀ عملیاتی و پایا تعریف شده باشد، صورت گرفته است و همچنین مطالعه از روش‌های ‌روشن و مشخص برای اندازه‌گیری نتایج استفاده کرده ‌است. در نهایت از روش تحلیلی مناسب نیز استفاده شده است و روش‌ها و متغیر‌های تشخیصی و درمانی به نحوی روشن و واضح بیان شده است که به پژوهشگران مستقل امکان تکرار مطالعه را می‌دهد و نیز برتر بودن یا برابریِ درمان تحت بررسی در حداقل دو پژوهش مستقل نشان داده شده است. بنابراین برای مداخلۀ درمانی به طور کامل معتبر می‌باشد.

سطح ۵: مؤثر و اختصاصی است

شواهد در سطح ۵، همۀ موارد سطح ۴ را دارا می‌باشد و علاوه بر آن، نشان داده شده که درمان تحت بررسی به صورت آماری از درمان پلاسیبو، درمان دارویی یا هر دو موثرتر است. بنابراین برای مداخلۀ درمانی معتبرین و اثرگذارترین و کم‌عارضه‌ترین اعتبار را داراست و اولویت درمان را در آن اختلال به خود اختصاص می‌دهد.

اثربخشی نوروفیدبک در درمان بیماری‌های مختلف چگونه است؟

در جدول زیر میزان اثربخشی درمان با نوروفیدبک و بایوفیدبک برای اختلال‌های مختلف بر اساس گایدلاین AAPB (انجمن روان‌شناسی کاربردی و بایوفیدبک) سال 2023 آمده است. بر این اساس برای سطوح 3 و 4 و 5 می‌توان از درمان با نوروفیدبک و بیوفیدبک استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *