مجله سلامت دکترنکست

افتادگی پلک (پتوز)، پاسخ به سوالات مهم و پرتکرار

افتادگی پلک

فهرست مطالب

اگر صاحب چشمانی افتاده هستید، شاید بد نباشد به داشتن بیماری افتادگی پلک شک کنید. افتادگی پلک چشم که با اصطلاح پتوز شناخته می‌شود، اشاره به اختلال عملکرد پلک‌های چشم دارد. در این عارضه، پلک‌ها ضمن شل‌شدن، دچار افتادگی می‌شوند. در شرایطی که این افتادگی شدید باشد و بخش زیادی از مردمک چشم را پوشش دهد، بروز اختلال در بینایی قطعی خواهد بود. 

افتادگی پلک چیست؟

بعد از پیرچشمی، افتادگی یا پتوز را می‌توان شایع‌ترین اختلال در میان افراد مسن دانست. پلک‌ها عضوی کوچک اما حساس در صورت هستند که مهم‌ترین رسالتشان، محافظت از چشم‌ها در برابر خشکی، آلودگی و فشار است. اسباب عملکرد صحیح پلک‌ها توسط عضله بالابرنده فراهم می‌شود. این عضله با بالا نگاه‌داشتن پلک‌ها، موجب عملکرد بهتر آن‌ها می‌شود. در مواردی که عضله بالابرنده کشیده شود، پلک‌ها دچار افتادگی می‌شوند و به ناحیه‌ای پایین‌تر از حد استاندارد خود می‌رسند. در این حالت، با عارضه پتوز پلک مواجه خواهیم شد.

انواع افتادگی پلک

پتوز چشم عارضه‌ای شایع در میان افراد است که در صورت عدم درمان، می‌تواند به‌عنوان علت تاری چشم و ضعف در بینایی محسوب شود. این اختلال انواع مختلفی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی انواع افتادگی پلک بپردازیم.

  • پتوز یک‌طرفه: اگر پتوز چشم تنها موجب بروز اختلال در عملکرد یکی از پلک‌ها شود، به آن پتوز یک‌طرفه می‌گویند.
  • پتوز دوطرفه: در مواردی که این عارضه هر دو چشم فرد را درگیر کند، به آن پتوز دوطرفه می‌گویند. 
  • پتوز مادرزادی: در شرایطی که پتوز پلک از ابتدای تولد با فرد همراه بوده است، به آن پتوز مادرزادی گویند.
  • پتوز اکتسابی: پتوز پلک اغلب در نتیجه افزایش سن اتفاق می‌افتد. این نوع پتوز که با عنوان پتوز اکتسابی هم شناخته می‌شود، خود اشکال مختلفی دارد. پتوز عصبی، مکانیکی، عضله‌ای و تاندونی از اشکال مختلف این نوع پتوز هستند.

دلایل افتادگی پلک

دلایل متعددی را می‌توان برای افتادگی و ضعف عملکرد پلک‌ها متصور شد. از ژنتیک گرفته تا ضربه و آسیب که هر کدام می‌توانند عاملی کلیدی در بروز این عارضه باشند. در این میان، افزایش سن و روند طبیعی پیری را باید اصلی‌ترین علت افتادگی پلک دانست. از دیگر دلایل شایع این عارضه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

داشتن بیماری‌های زمینه‌ای

افتادگی پلک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای در افراد باشد. میستنیا گراویس از جمله بیماری‌های نادری است که با تاثیر گذاشتن روی عملکرد ماهیچه‌ها، موجب ضعف عضلانی و افتادگی پلک می‌شود. از دیگر بیماری‌های موثر که اغلب با افتادگی نسبتا شدید پلک ظاهر می‌شود، بیماری عضلانی oculopharyngeal muscular dystrophy است. این بیماری با ایجاد اختلال در حرکات چشم، در نهایت موجب افتادگی پلک‌ها می‌شود.

مشکلات عصبی

اعصاب بدن، نقشی کلیدی در عملکرد صحیح عضلات مختلف دارند. در مواردی که عصب‌ها، تحت‌تاثیر عوامل بیرونی نظیر ضربه یا عوامل درونی مانند تومور مغزی، سکته مغزی و انواع دیابت دچار آسیب‌ شوند، عملکرد عضلات مختل می‌شود. در این شرایط، احتمال بروز پتوز در نتیجه ضعف عضلانی افزایش پیدا می‌کند.

اختلالات موضعی چشم

از دیگر دلایل موثر در بروز پتوز را می‌توان مشکلات و اختلالات موضعی چشم دانست. عموما هم این نوع اختلالات، در نتیجه ضربه به چشم، عفونت یا وجود تومور در حفره چشم و پلک‌ها پدیدار می‌شوند.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های چشم در دکترنکست

 

بوتاکس

افتادگی پلک بعد از بوتاکس، یکی از شکایت‌های افراد بعد از انجام این نوع عمل زیبایی است. بنابراین، می‌توان یکی دیگر از عوامل کلیدی در پیدایش پتوز را عمل بوتاکس دانست. این عارضه اغلب در نتیجه افزایش بیش‌ از اندازه مواد بوتاکس در صورت، رخ می‌دهد.  

درمان افتادگی پلک

درمان و رفع افتادگی پلک، بستگی زیادی به عامل ایجاد‌کننده این عارضه و شدت آن دارد. در شرایطی که این بیماری، نتیجه افزایش سن یا عوامل ژنتیکی باشد، احتمالا پزشک معالج هیچ‌ روش درمانی را برای شما توصیه نکند. در مقابل، اگر پای یک بیماری زمینه‌ای در میان باشد، رفع افتادگی پلک با درمان این بیماری انجام می‌پذیرد. پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص دقیق و استفاده از راهکار درمانی موثر، رزرو نوبت متخصص چشم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهید. از روش‌های رایج درمان پتوز می‌توان از موارد زیر نام برد.

 

درمان افتادگی پلک

 

جراحی

عمل افتادگی پلک یکی از روش‌های توصیه‌شده در درمان پتوز است. در این روش جراحی افتادگی پلک، جراح ضمن ایجاد برش‌هایی ظریف در پلک فوقانی چشم، موجب تثبیت آن در ارتفاع و موقعیت مناسب می‌شود. عکس قبل و بعد عمل افتادگی پلک را اگر مشاهده کنید، به معجزه این روش ایمان خواهید آورد. بااین‌حال، بهتر است مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا از عوارض شایع این نوع عمل نظیر خشکی چشم در امان باشید.

هزینه عمل افتادگی پلک

برای آن‌دسته از افرادی که با افتادگی شدید پلک دست‌به‌گریبان هستند، ممکن است عمل پتوز چشم اولین و بهترین گزینه درمانی به‌ شمار رود. قاعدتا یکی از دل‌نگرانی‌های این افراد، هزینه عمل پتوز چشم است. در پاسخ به رفع نگرانی آن‌ها، باید بگوییم عوامل مختلفی در هزینه‌ نهایی جراحی تاثیرگذار است که مهم‌ترین آن‌‌ها، نوع جراحی و موقعیت جغرافیایی (کلینیک یا بیمارستان) است.

عصاپتوز

اگر کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی نباشید، احتمالا پزشک‌ معالجتان روش‌های غیر جراحی نظیر عصاپتوز را به شما پیشنهاد کند. در این روش، یک زائده عصامانند به قاب عینک افزوده می‌شود. در نتیجه افزودن این ضمیمه به فریم عینک، پلک‌ها درست در جای خود قرار می‌گیرند. این ابزار را می‌توان برای هر نوع عینکی مورد استفاده قرار داد. بااین‌حال، بهترین عملکرد این ابزار در قاب‌های فلزی به نمایش در می‌آید. 

درمان افتادگی پلک با نخ

یکی از روش‌هایی که مورد توجه بسیاری از جراحان زیبایی قرار گرفته است، لیفت پلک با کمک نخ است. این روش که با انجام بی‌حسی موضعی صورت می‌پذیرد، بیشترین اثربخشی را برای افتادگی‌های خفیف دارد.

درمان خانگی افتادگی پلک

از درمان‌های پزشکی که بگذریم، برای رفع پتوز پلک می‌توان روی انجام برخی درمان‌های خانگی هم حساب کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این‌دسته از روش‌های درمانی، تنها زمانی کارساز خواهند بود که با وضعیت اورژانسی و حاد افتادگی پلک مواجه نباشیم. 

 

درمان خانگی افتادگی پلک

 

ورزش

تاثیر شگفت‌انگیز ورزش در سلامت جسمانی را نمی‌توان انکار کرد. از این روش معجزه‌آسا می‌توان برای تقویت عضلات حساس نواحی چشم بهره برد. ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات پلک بسیار آسان هستند و زمان بسیار کمی را از شما می‌گیرند. بااین‌حال، انجام مداوم این حرکات، تاثیر به‌مراتب چشمگیری در پیشگیری و درمان افتادگی پلک دارد.

درمان گیاهی

درمان افتادگی پلک با زنجبیل، زردچوبه، چای سبز، آلوئه‌ورا، انگور، بابونه و عسل، حکایت از تاثیر گیاهان در رفع اختلال پتوز دارد. شایان ذکر است که این گروه از گیاهان، در رفع تیرگی زیر چشم‌ها هم عملکردی درخشان از خود ارائه می‌دهند. 

جمع‌بندی

افتادگی پلک یکی از مشکلات شایع در حوزه زیبایی است که در صورت شدت علائم، می‌تواند آسیب‌های جدی برای بینایی افراد به‌ دنبال داشته باشد. خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی برای رفع این عارضه وجود دارند. اینکه کدام روش برای افراد موثرتر است، بستگی زیادی به شدت این اختلال و عامل ایجادکننده آن خواهد داشت. ما تلاش کردیم در این مطلب، موثرترین روش‌های رفع افتادگی پلک را با شما به‌اشتراک بگذاریم. قطعا تجربیات شما می‌تواند تکمیل‌کننده بحث ما باشد.

 

منابع

healthline

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *