مجله سلامت دکترنکست

انواع روش های درمان سردرد

درمان سردرد

فهرست مطالب

درمان فوری سردرد شدید در خانه چگونه ممکن است؟ آیا درمان سردرد با نمک علمی است؟ درمان سردرد عصبی در خانه و بدون دارو چگونه ممکن است؟ بهترین دارو برای درمان سردرد عصبی چیست؟ درمان سردرد با ابلیمو و نمک ممکن است؟ درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم چیست؟ در این مطلب درباره سردرد و انواع روش‌های کنترل آن صحبت می‌کنیم.

سردرد چیست؟

سردرد تجربه‌ای بسیار شایع است و برای همه اتفاق می‌افتد. درمان فوری سردرد شدید امری است که همه افراد دچار سردرد آن را جست‌و‌جو می‌کنند. این اختلال ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله سردرد به دنبال خستگی و یا سردرد قاعدگی.  البته در موارد وجود بیماری زمینه‌ای، درمان خانگی منطقی نیست. برای مثال درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد توصیه نمی‌شود. خبر خوب این است که چندین کار ساده وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بدون مراجعه به پزشک برای کاهش درد انجام داد. اگر سردرد را تجربه می‌کنید این راهکارها را امتحان کنید. احتمالا به زودی احساس بهتری خواهید داشت.

روش‌های درمان سردرد

پک سرد را امتحان کنید

اگر سردرد میگرنی دارید، یک کیسه سرد روی پیشانی خود قرار دهید. تکه‌های یخ پیچیده شده در یک حوله، یک کیسه سبزیجات یخ زده یا حتی یک دوش آب سرد می‌تواند درد را کاهش دهد. کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه روی سر خود نگه دارید و سپس ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

از پد حرارتی یا کمپرس گرم استفاده کنید

اگر سردرد تنشی دارید، یک پد حرارتی را روی گردن یا پشت سر خود قرار دهید. اگر سردرد نوسانی دارید، یک پارچه گرم را در ناحیه‌ای که درد می‌کند بگذارید. یک دوش آب گرم نیز ممکن است این کارکرد را داشته باشد.

فشار روی سر را کاهش دهید

اگر موهایتان را به حالت دم اسبی یا خیلی محکم ببندید، ممکن است باعث سردرد شوید. این “سردردهای فشاری خارجی” همچنین ممکن است بر اثر پوشیدن کلاه، هدبند یا حتی عینک شنای خیلی تنگ ایجاد شود.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

از شدت نور کم کنید

نور روشن یا متناوب، حتی از صفحه نمایش رایانه، می‌تواند باعث سردردهای میگرنی شود. اگر مستعد ابتلا به آن‌ها هستید، پنجره‌های خود را در طول روز با پرده‌های تیره بپوشانید. در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین می‌توانید صفحه‌های ضد تابش نور را به رایانه خود اضافه کنید و از لامپ‌های فلورسنت با طیف نور روز در چراغ‌های خود استفاده کنید.

کمتر بجوید

جویدن آدامس نه تنها به فک بلکه به سر شما آسیب می‌رساند. همین امر در مورد جویدن ناخن‌ها، لب‌ها، داخل گونه‌ها یا وسایل دستی مانند خودکار نیز صادق است. از خوردن غذاهای ترد و چسبناک پرهیز کنید و مطمئن شوید که لقمه‌های کوچک و نرم می‌خورید. اگر شب‌ها دندان قروچه می‌کنید، از دندانپزشک خود در مورد محافظ دهان بپرسید. این کار ممکن است سردردهای صبح زود شما را مهار کند.

آب کافی بنوشید

مایعات فراوان بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث شروع سردرد یا بدتر شدن آن شود. کاهش فشار خون عاملی شایع برای سردرد است. 

 

درمان خانگی سردرد

 

مقداری کافئین دریافت کنید

چای، قهوه یا نوشیدنی دیگری که در آن کمی کافئین وجود دارد بنوشید. اگر پس از شروع درد بلافاصله کافئین دریافت کنید، سردرد ممکن است تسکین یابد. کافئین همچنین می‌تواند به مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن کمک کند تا بهتر عمل کنند. فقط زیاده‌روی نکنید زیرا ترک کافئین می‌تواند خود باعث سردرد شود. 

آرام بودن را تمرین کنید

خواه حرکات کششی و یوگا باشد یا مدیتیشن و آرام سازی تدریجی عضلانی، یادگیری نحوه آرام کردن زمانی که در وسط یک دوره سردرد قرار دارید می‌تواند به کاهش درد کمک کند. اگر دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در گردن خود هستید، ممکن است فیزیوتراپی برای شما کمک‌کننده باشد. 

ماساژ را امتحان کنید

برای انجام ماساژ حتما لازم نیست به مرکز خاصی مراجعه کنید. چند دقیقه ماساژ دادن پیشانی، گردن و شقیقه‌ها می‌تواند به کاهش سردرد تنشی که ممکن است ناشی از استرس باشد، کمک کند. فشار ملایم و چرخشی را به ناحیه دردناک وارد کنید تا درد تسکین یابد. 

کمی زنجبیل را امتحان کنید

مطالعات اخیر نشان داد که مصرف زنجبیل، علاوه بر داروهای مسکن رایج بدون نسخه، درد افراد مبتلا به میگرن را کاهش می‌دهد. همچنین نشان داده شده است که تقریباً به اندازه داروهای تجویزی میگرن مؤثر است. می‌توانید یک مکمل زنجبیل را امتحان کنید یا چای آن را دم کنید.

 

درمان قطعی سردرد

از داروها در حد اعتدال استفاده کنید

قفسه‌های داروخانه مملو از مسکن‌های ضد درد برای انواع سردرد هستند. برای به دست آوردن بیشترین سود با کمترین خطر، دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید:

  • مایعات را به جای قرص‌ها انتخاب کنید. بدن شما آن را سریع‌تر جذب می‌کند.
  • اگر نارسایی قلبی یا نارسایی کلیوی دارید از ایبوپروفن، نوافن و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید.
  • به کودک زیر ۱۸ سال آسپرین ندهید.
  • به محض شروع درد، مسکن مصرف کنید. 
  • اگر هنگام سردرد دچار درد معده می‌شوید، از پزشک خود بپرسید که چه چیزی می‌تواند کمک کند.
  • از پزشک خود بپرسید که برای جلوگیری از سردرد راجعه، یعنی دردی که پس از چند روز مصرف مسکن ایجاد می‌شود، چه چیزی مصرف کنید.
  • حتماً با پزشک خود در مورد علائم سردردی که نیاز به بررسی تخصصی دارد صحبت کنید.

درمان سردرد و زمان مراجعه به پزشک

علائم خطری که نیاز به درمان توسط پزشک دارد شامل موارد زیر است:

  • سردردی که به دنبال آسیب سر ایجاد می‌شود.
  • سردرد همراه با سرگیجه، مشکلات گفتاری، گیجی یا سایر علائم عصبی.
  • سردرد شدیدی که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود
  • سردردی که حتی پس از مصرف داروهای مسکن بدتر می‌شود.
  • سردردی که بر اثر فشار خون بالا ایجاد می‌شود.

جمع بندی

سردرد اختلالی است که تقریبا همه افراد در دوره‌هایی از زندگی خود تجربه می‌کنند. راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان سردرد‌های آزاردهنده را بهبود بخشید. سردردهای مرتبط با فشار خون بالا و سایر بیماری‌ها و شرایط جدی مانند ضربه به سر نیاز به مداخلات پزشکی داشته و درمان خانگی سردرد در این موارد توصیه نمی‌شود. برای دریافت نظر تخصصی، دریافت ویزیت پزشک عمومی آنلاین توصیه می‌شود.

سوالات متدوال

آیا درمان سردرد با آبلیمو ممکن است؟

در برخی افراد گذاشتن لیمو روی پیشانی درد را تسکین می‌دهد. با این حال باید بدانیم که آب لیمو حاوی اکتوپامین بوده که باعث سردرد می‌شود. افرادی که نمی‌توانند میوه‌های اسیدی را تحمل کنند، ممکن است به دنبال مصرف لیمو شیرین، پرتقال، و گریپ فروت نیز دچار سردرد شوند.

آیا درمان سردرد با نمک ممکن است؟ 

اگر حمله با کم آبی بدن و سایر محرک‌ها (گرمای بیش از حد، قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها، مواد شیمیایی، و بخار، خوردن غذای محرک و ...) ایجاد شده باشد، نمک ممکن است کمک کند، اما احتمالاً برای متوقف کردن به درمان‌های اضافی (داروی حمایتی) نیاز خواهید داشت. 
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *