مجله سلامت دکترنکست

ویروس HPV، خطرات و راه‌‌های پیشگیری از آن

hpv

فهرست مطالب

امروزه زندگی انسان‌ها به شدت تحت تاثیر ویروس‌ها قرار گرفته است. از جمله این ویروس‌ها می‌توان به HIV، ویروس کرونا و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اشاره کرد. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV شایع‌ترین عامل عفونت‌های مقاربتی محسوب می‌شود. این ویروس معمولاً بی‌خطر است و به خودی خود بهبود پیدا می‌کند، اما بعضی از انواع آن منجر به مشکلاتی نظیر سرطان یا زگیل‌های تناسلی می‌شود. با این وجود، واکسن‎‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند از این مشکلات جلوگیری کنند. دکترنکست در این مطلب توضیحاتی درباره ویروس HPV ارائه داده و راهکارهای پیشگیری از آن را شرح می‌دهد.

ویروس HPV چگونه منتقل می‌شود؟

به طور معمول ویروس پاپیلومای انسانی از طریق برقراری تماس جنسی منتقل می‌شود. همچنین از طریق تماس پوست با پوست در حین رابطه نیز امکان انتقال ویروس وجود دارد. انتقال ویروس ممکن است از فردی که هیچ علائمی ندارد اما آلوده به ویروس است، اتفاق بیفتد.

آیا ویروس پاپیلومای انسانی باعث مشکلات سلامتی می‌شود؟

در 90 درصد موارد این ویروس به خودی خود و بدون ایجاد هیچ مشکلی در طی دو سال از بین می‌رود. اما گاهی اوقات این ویروس از بین نرفته و باعث اختلالاتی مثل انواع مختلف زگیل خصوصاً زگیل تناسلی و سرطان می‌شود. از زمان آلودگی به ویروس HPV تا بروز علائم ممکن است چندین سال طول بکشد و این موضوع، شناسایی ویروس را در ابتدای بیماری سخت می‌کند.

زگیل تناسلی چه شکلی دارد؟

زگیل تناسلی معمولاً به صورت ضایعات مسطح و برآمدگی‌های کوچک شبیه گل کلم بروز پیدا می‌کند. پزشک می‌تواند با نگاه کردن به ضایعات این مشکل را تشخیص دهد. در خانم‌ها زگیل بیشتر در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود، اما ممکن است در ناحیه مقعد، دهانه رحم یا داخل واژن نیز بروز پیدا کند. در مردان، زگیل‌های تناسلی بر روی آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود. زگیل‌های تناسلی به ندرت درد یا ناراحتی ایجاد می‌کنند، اگرچه ممکن است باعث خارش یا حساسیت شوند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های عفونی در دکترنکست

 

ویروس HPV چه نوع سرطانی ایجاد می‌کند؟

این ویروس می‌تواند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان پشت گلو که به نام سرطان  Oropharyngeal شناخته می‌شود

سرطان می‌تواند چندین سال یا حتی چندین دهه طول بکشد تا بروز پیدا کند. زگیل تناسلی و سرطان نتیجه انواع متفاوتی از ویروس HPV هستند. متاسفانه راهی برای اینکه پیش‌بینی کرد چه کسی به سرطان مبتلا می‌شود، وجود ندارد. افراد با سیستم ایمنی ضعیف (مخصوصاً بیماران مبتلا به HIV) ممکن است کمتر قادر به مبارزه با این ویروس باشند و در نتیجه خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های HPV دارند.

چطور می‌توان از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد؟

چندین راه برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس HPV وجود دارد:

  • واکسیناسیون: واکسن HPV می‌تواند در برابر بیماری‌ها حتی سرطان محافظت ایجاد کند.
  • غربالگری برای سرطان دهانه رحم: غربالگری رایج برای خانم‌های بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سال می‌تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کند.
  • اگر از لحاظ جنسی فعال هستید از کاندوم به روش درست استفاده کنید. در رابطه جنسی این کار می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس HPV را کاهش دهد اما در نظر داشته باشید که این ویروس می‌تواند مناطقی که کاندوم پوشش نمی‌دهد را درگیر کند؛ بنابراین کاندوم به صورت کامل محافظت ایجاد نمی‌کند.

اگرچه این ویروس به طور بالقوه امکان ایجاد اختلالات جدی دارد، اما با انجام واکسیناسیون، غربالگری‌های منظم و رعایت نکات ایمنی می‌توان از ابتلا به بیماری‌های ویروس HPV پیشگیری کرد.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *