مجله سلامت دکترنکست

رابطه بین کرونا و چاقی

رابطه بین چاقی و کرونا

فهرست مطالب

پیش از همه‌گیری کووید۱۹، مشکل چاقی و عوارض ناشی از آن مثل بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت، سالانه جان حدود ۲/۸ میلیون نفر در سراسر جهان را می‌گرفت. اکنون نیز ارتباطی بین مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا و چاقی کشف شده است که در این مقاله دکترنکست به آن می‌پردازیم.

شواهد نشان داده است که چاقی باعث بدتر شدن شرایط و پاندمی کووید۱۹ شده است. مطالعاتی جهت بررسی رابطه بین کرونا و چاقی در آمریکا انجام شده است. نتایج نشان داده است BMI بالاتر از ۳۰ که معیار چاقی می‌باشد، خطر بستری شدن در بیمارستان را ۱۱۳%، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را تا ۷۴% و مرگ را تا ۴۸% افزایش می‌دهد.

از طرفی در یک مطالعه کوچک مشخص شد که چاقی ممکن است اثربخشی واکسن شرکت فایزر را کاهش دهد. بنابراین مشکل روزافزون چاقی علاوه بر اینکه باعث افزایش تلفات ناشی از این پاندمی شده است، ممکن است با کاهش پاسخ ایمنی به واکسن‌ها شرایط را دشوارتر کند.

 

کرونا و چاقی چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند؟

  • افزایش شدت ابتلا به کووید۱۹: اضافه وزن (BMI بالای ۲۵) و چاقی (BMI بالای ۳۰) می‌تواند خطر ابتلا به نوع شدید کووید۱۹ را افزایش دهد
  • افزایش 3 برابری خطر بستری شدن در بیمارستان: بررسی پرونده های کووید۱۹ نشان می دهد که خطر بستری شدن در بخش، بستری در ICU، تهویه مکانیکی تهاجمی و مرگ با افزایش BMI بیشتر می‌شود
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش ظرفیت ریه و درنتیجه تهویه تنفسی دشوارتر

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های عفونی در دکترنکست

 

اقدامات لازم برای پیشگیری از چاقی

با وجود اینکه در سال‌های اخیر در دنیا اقداماتی مانند بهبود وعده‌های غذایی مدارس، برنامه‌های غذایی سالم‌تر، تشویق سبک زندگی فعال‌ و مالیات بر محصولاتی مانند شکر و نوشیدنی‌های شیرین انجام شده است، اما همچنان درصد چاقی در بزرگسالان و کودکان بالا است.

نظارت بر تغذیه در مدارس، آموزش به خانواده‌ها، برگزاری ورزش‌های همگانی و فرهنگ‌سازی از جمله اقداماتی است که لازم است متولیان سلامت کشور به منظور کاهش آمار چاقی و مشکلات مرتبط به آن انجام دهند.

اقداماتی که در سطح فردی می‌تواند جهت پیشگیری از چاقی انجام شود:

  • رژیم غذایی سالم: داشتن رژیم غذایی سالم با مقادیر بالای میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات و همچنین مقدار کالری مناسب برای سلامتی شما مهم است و می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.
  • فعالیت روزانه: فعالیت فیزیکی منظم به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید و اضطراب را کاهش دهید. همچنین فعالیت فیزیکی می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند و اگر با کاهش کالری دریافتی همراه شود به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • خواب کافی داشته باشید: خواب ناکافی با افسردگی و همچنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع۲ و چاقی مرتبط است که ممکن است خطر ابتلا به کووید۱۹ شدید را افزایش دهند.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *