مجله سلامت دکترنکست

کاربرد داروی امپرازول، عوارض مصرف و تداخلات دارویی آن

قرص امپرازول

فهرست مطالب

آیا هنگام معده‌درد، اولین قرصی که به ذهنتان می‌رسد، قرص امپرازول است؟ تابه‌حال فکر کرده‌اید که عوارض و تداخلات دارویی این قرص چیست؟ پیش از مصرف هر دارویی، باید اطلاعات کاملی راجع به آن دارو داشته باشید. متاسفانه بسیاری از افراد خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، از امپرازول استفاده می‌کنند. امپرازول دارویی است که اسید معده را کاهش می‌دهد. این اتفاق می‌تواند شرایطی مانند رفلاکس اسید، زخم و سندرم زولینگر-الیسون را درمان کند. برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از علائم سرماخوردگی، درد معده، حالت تهوع و سردرد. دوست دارید درباره قرص امپرازول بیشتر بدانید؟ در این مقاله، نکاتی مهم در این خصوص را با هم بررسی می‌کنیم. دانستن این نکته‌ها باعث می‌شود این قرص و معده درد را بهتر بشناسیم.

قرص امپرازول برای چیست ؟

پیش از هر چیز، باید بدانید که داروها کاربردهای گوناگونی دارند و نمی‌توان نسخه‌ای واحد پیچید. مثلا یک داروی اعصاب، ممکن است در عین حال برای درمان ورم معده هم کاربرد داشته باشد. به همین دلیل، پزشک باید شرایط بیماری و وضعیت بدنتان را بررسی کند و سپس پاسخ این سوالتان را بگیرید. 

به‌طور کلی، امپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون است که عموما برای درمان زخم معده و روده استفاده می‌شود. امپرازول همچنین در ترکیب با آنتی‌بیوتیک‌ها، برای درمان عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری معده و دوازدهه (اول قسمت روده کوچک) به کار می‌رود. علاوه بر این، برای درمان شرایطی که باعث تولید اسید بیش از حد معده می‌شوند، مانند سندرم زولینگر-الیسون، این قرص تجویز می‌شود. در واقع امپرازول قرص کاهش‌دهنده مقدار اسید تولید شده معده است.

قرص امپرازول چگونه کار می‌کند؟

قرص معده امپرازول با مسدود‌کردن آنزیمی به نام H+/K+ ATPase (همچنین به‌عنوان پمپ پروتون معده شناخته می‌شود) که مسئول تولید اسید در معده است، عمل می‌کند. با کاهش اسید معده، امپرازول می‌تواند شرایطی مانند رفلاکس معده، زخم و سندرم زولینگر-الیسون را درمان کند. 

چه زمانی از قرص امپرازول استفاده می‌شود؟

دوز و مقدار هر دارو، با توجه به شدت و نوع بیماری متفاوت است و به هیچ وجه نمی‌توان به همه افراد توصیه واحدی کرد. امپرازول به‌صورت کپسول خوراکی و معمولا یک بار در روز، چه با غذا و چه بدون غذا مصرف می‌شود. مصرف امپرازول همراه با غذا، ممکن است میزان اسید معده را کاهش دهد؛ اما اثربخشی این دارو را کاهش نمی‌دهد. ممکن است بپرسید که چه مدت باید از این دارو استفاده کرد؟ بسته به شرایط تحت درمان، امپرازول را می‌توان برای چند روز تا چند هفته استفاده کرد. اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارید، امپرازول و آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا به مدت 7-14 روز مصرف می‌شوند. پزشک ابتدا شما را به‌صورت دقیق معاینه و مدت‌زمان دقیق را اعلام می‌کند. مصرف بیش از حد این قرص، ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان گوارش و کبد در دکترنکست

 

عوارض قرص امپرازول

هر دارویی، عوارض و مزایای خود را دارد. پزشک با بررسی سلامت جسمانی شما، دارویی را تجویز می‌کند که کمترین عوارض را برای شما داشته باشد. برای مثال، ممکن است عوارض قرص اس امپرازول ۲۰ با قرص اس امپرازول ۴۰ متفاوت باشد. از آنجایی که دانستن این عوارض، کمکتان می‌کند که از مصرف سرخود دارو جلوگیری کنید، بد نیست که با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. البته این عوارض، همیشه در همه بیماران ظاهر نمی‌شود.

برخی از عوارض جانبی رایج امپرازول، عبارتند از اسهال، نفخ شکم، سردرد، حالت تهوع، درد معده و استفراغ. این عوارض معمولا نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و ممکن است در طول درمان از بین بروند. با‌این‌حال، برخی از عوارض جانبی نادر اما جدی، ممکن است شامل شکستگی استخوان، عفونت روده، کمبود ویتامین B12، سطوح پایین منیزیم و مشکلات کلیوی باشند. البته این را هم در نظر داشته باشید که این علائم، می‌توانند دلایل بسیاری به‌جز مصرف این قرص داشته باشند. پس پزشک باید آن‌ها را بررسی کند تا متوجه علت شود. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید یا در مورد مصرف قرص امپرازول نگرانی دارید، می‌توانید در خانه و به کمک متخصص داخلی آنلاین، مشکل خود را مطرح کنید.  

 

مصرف قرص امپرازول

 

موارد احتیاط مصرف امپرازول

پیش از مصرف این دارو (اعم از قرص امپرازول ۲۰، قرص اس امپرازول یا قرص امپرازول ۴۰) باید نکات زیر را در نظر داشته باشید و رعایت کنید:

    • امپرازول را با معده خالی حداقل 1 ساعت قبل از غذا مصرف کنید.
    • بدون مشورت با پزشک خود مصرف امپرازول را قطع نکنید.
    • در صورت داشتن هرگونه حساسیت به‌خصوص به لاکتوز یا سایر ترکیبات امپرازول، به پزشک خود اطلاع دهید.
    • در صورت بارداری، شیردهی یا قصد بارداری، به پزشک خود اطلاع دهید.
    • در صورت داشتن هرگونه شرایط پزشکی مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی، پوکی استخوان یا سطوح پایین منیزیم، پزشک خود را در جریان بگذارید.
    • در صورت مصرف داروی دیگر، به‌ویژه داروهایی که ممکن است با امپرازول تداخل داشته باشند، مانند داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد HIV، سیلوستازول، کلوپیدوگرل، دیازپام، دیگوکسین، متوترکسات یا تاکرولیموس، پزشک خود را مطلع کنید.
    • دوز و دستورالعمل‌های داده‌شده توسط پزشک یا روی برچسب را به‌دقت دنبال کنید.
  • این را در نظر داشته باشید که قرص امپرازول و لاغری، هیچ ارتباطی با هم ندارند.

تداخلات دارویی

امپرازول می‌تواند با برخی از داروهایی که برای جذب، اسید نیاز دارند یا از طریق کبد، پردازش می‌شوند، تداخل داشته باشد. اگر از داروهای زیر، همزمان با امپرازول استفاده می‌کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • وارفارین (رقیق‌کننده خون): همراه با امپرازول، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • سیتالوپرام (نوعی داروی ضد افسردگی): همراه با امپرازول، می‌تواند سطح خونی سیتالوپرام را افزایش دهد و عوارض جانبی مانند ضربان قلب نامنظم ایجاد کند.
  • دیگوکسین (نوعی داروی قلب): همراه با قرص امپرازول، سطح دیگوکسین را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث مسمومیت شود.
  • داروهای HIV (مانند آتازاناویر، نلفیناویر، ساکویناویر): امپرازول ممکن است اثربخشی آن‌ها را کاهش داده و خطر مقاومت به HIV را افزایش دهد.
  • کلوپیدوگرل (رقیق‌کننده خون): امپرازول ممکن است اثربخشی آن را کاهش و خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

البته این‌ها تمام تداخلات احتمالی امپرازول با سایر داروها نیستند. همیشه باید پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، محصولات گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها مطلع کنید. همچنین باید دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد نحوه مصرف ایمن قرص امپرازول دنبال کنید.

انواع قرص امپرازول

امپرازول نوعی مهارکننده پمپ پروتون (PPI) است که میزان اسید معده را کاهش می‌دهد. امپرازول در اشکال و دوزهای مختلفی وجود دارد که از این قرار است:

  • قرص‌ها یا کپسول‌هایی که با تأخیر آزاد می‌شوند؛ به این معنی که دارو را به‌آرامی در طول زمان آزاد می‌کنند. این‌ها می‌توانند 10 میلی‌گرم، 20 میلی‌گرم یا 40 میلی‌گرم باشند.
  • کپسول‌های حاوی امپرازول و بی‌کربنات سدیم که می‌توانند به خنثی‌کردن اسید معده کمک کنند. این‌ها معمولا 20 میلی‌گرم هستند و با نام قرص امپرازول 20 شناخته می‌شوند.
  • سوسپانسیون مایع که می‌توان آن را با آب یا آبمیوه مخلوط کرد و قورت داد. 
  • پودری برای تزریق که از طریق ورید قابل تزریق است.

 

امپرازول

 

جمع بندی

در این مقاله به‌صورت مختصر با مهم‌ترین نکات درباره قرص امپرازول آشنا شدید. مصرف سرخود هر قرص، نه‌تنها مشکل شما را حل نمی‌کند، بلکه خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد و ممکن است به بیماری‌های دیگری مبتلا شوید. اگر معده‌درد دارید، پیش از مصرف هر قرص، می‌توانید به‌صورت آنلاین و با یک کلیک، از سایت دکترنکست نوبت دکتر گوارش بگیرید و مشکل خود را حل کنید. شاید معده‌درد شما به دلایل عصبی یا موارد دیگری باشد و لازم است که داروهای متفاوتی تجویز شوند. 

منابع:

mayoclinic

medlineplus

سوالات متدوال

قرص امپرازول ۲۰ برای چیست؟

امپرازول 20 دارویی است که میزان اسید تولید‌شده در معده را کاهش می‌دهد و به درمان بیماری‌های مربوط به اسید معده و روده مانند سوزش سر دل، رفلاکس اسید و بیماری زخم معده کمک می‌کند. این دارو به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های پمپ پروتون تعلق دارد.

قرص اس امپرازول ۴۰ برای چیست؟

نوعی کپسول امپرازول است که با کاهش اسید معده، برای درمان بیماری‌هایی مانند سوزش سر دل، رفلاکس اسید، بیماری زخم معده و سندرم زولینگر-الیسون استفاده می‌شود. 
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *