مجله سلامت دکترنکست

کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به سرطان همراه تب و نوتروپنی

فهرست مطالب

تب و نوتروپنی اختلالی است که به طور شایع در کودکان مبتلا به سرطان اتفاق می‌افتد. علت بروز تب و نوتروپنی درمان ضدسرطان می‌باشد. این داروها می‌توانند باعث آسیب به سلول‌های تولید کننده گلبول سفید شوند. مطالعات نشان داده‌اند که 30% از کودکان مبتلا به تب و نوتروپنی، عفونت باکتریایی دارند. همچنین در حدود 3 درصد از این کودکان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند. از طرف دیگر قابل ذکر است که 50 درصد این کودکان به سرعت و بدون هیچ گونه عفونتی بهبود می‌یابند.

با وجود شیوع بالای این اختلال، کمتر مطالعه‌ای، کیفیت زندگی این کودکان و والدین آن‌ها را در این شرایط مورد برسی قرار داده است. داشتن این اطلاعات به افزایش هرچه بیشتر کیفیت زندگی این کودکان و بهبود روش‌های درمانی  کمک خواهد کرد.

روش انجام مطالعات اخیر

در یک مطالعه کودکانی که دچار تب و نوتروپنی شدند در بین سال‌های 2016 تا 2018 مورد بررسی قرار گرفتند. کیفیت زندگی کودکان و والدین آن‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های از پیش تعیین شده در روزهای 0، 3، 7 و 30ام مورد بررسی قرار گرفت. در حین انجام مطالعه، بیماران طبق گایدلاین‌های مورد تایید بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند.

نتایج مطالعه

تب و نوترونی اثرات بسیار متفاوتی بر روی بیماران و خانواده آن‌ها می‌گذارد. این مطالعه نشان داد که نیمی از کودکان مبتلا به تب و نوتروپنی و والدین آن‌ها به طور مزمن دچار کاهش کیفیت زندگی می‌شوند. قابل ذکر است که کیفیت زندگی این افراد، بعد از اتمام دوره تب و نوتروپنی، به حالت نرمال باز نمی‌گردد. جنسیت کودک، نوع سرطان و وجود اضطراب‌های مالی و ارتباطی،  از عوامل خطر برای پیش بینی کاهش کیفیت زندگی در این کودکان و والدین آن‌ها بود. نتیجه‌گیری دیگر این مطالعه این بود که حمایت‌های مالی و روانشناسی به این گروه از افراد در طی ابتلا به این بیماری، می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها موثر باشد. می توانید متن کامل مقاله را در لینک زیر مطالعه کنید.

The Lancet-Examining health-related quality of life in pediatric cancer patients with febrile neutropenia: Factors predicting poor recovery in children and their parents

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *