مجله سلامت دکترنکست

شناخت زخم‌های گوارشی و درمان آن ها

زخم های گوارشی

فهرست مطالب

زخم‌های گوارشی یکی از انواع شایع مشکلات گوارشی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این زخم‌ها که زخم‌های باز هستند در پوشش داخلی معده، قسمت فوقانی روده کوچک یا مری ایجاد می‌شوند. در صورت عدم درمان، این ضایعات می‌توانند باعث ناراحتی، درد و عوارض شوند. در ادامه این مقاله، به تشریح این بیماری از جمله علل، علائم، تشخیص، گزینه‌های درمانی و نکات ضروری سبک زندگی و رژیم غذایی برای مدیریت موثر این شرایط، می‌پردازیم.

آشنایی با زخم‌های گوارشی

این زخم‌ها که به نام ضایعات یا زخم معده یا اثنی‌عشر نیز شناخته می‌شوند، زخم‌های بازی هستند که بر روی غشای مخاطی پوشاننده دستگاه گوارش ایجاد می‌شوند. انواع زخم‌های گوارشی بر اساس محل، شدت و خوش‌خیم یا بدخیم بودن بیماری مشخص می‌شود. این ضایعات بیشتر در معده (peptic ulcer) یا قسمت فوقانی روده کوچک به نام اثنی‌عشر ایجاد می‌شوند. در برخی موارد، این زخم‌ها همچنین می‌توانند در قسمت تحتانی مری نیز ایجاد شوند. اکثر موارد این بیماری، خوش‌خیم هستند، به این معنی که غیرسرطانی بوده و با مدیریت درمانی مناسب، خطرناک نیستند. با این حال، در موارد نادر، زخم پپتیک می‌تواند بدخیم شود، به این معنی که پتانسیل تبدیل شدن به سرطان معده یا مری را دارد.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان گوارش و کبد در دکترنکست

 

علت ایجاد زخم‌‌های گوارشی

علت اصلی این ضایعات عدم تعادل بین عوامل تهاجمی (که می‌تواند به دیواره معده یا روده آسیب برساند) و عوامل محافظتی است که از آن دفاع می‌کنند. از جمله عوامل تهاجمی عبارتند از:

۱. عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که می‌تواند پوشش معده را آلوده کرده و منجر به التهاب مزمن و در نهایت ایجاد زخم شود. این مورد یکی از علل اصلی ضایعات گوارشی، به ویژه زخم اثنی‌عشر است.

۲. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS): استفاده منظم از NSAIDها مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند پوشش معده را تحریک کرده و به تشکیل زخم کمک کند. مصرف مداوم مسکن‌ها، خصوصا در افرادی که از درد‌های مزمن رنج می‌برند، یکی از علل شایع زخم‌های گوارشی است.

۳.  تولید بیش‌از‌حد اسید معده: تولید بیش‌ازحد اسید معده می‌تواند پوشش محافظ معده یا ابتدای روده باریک را فرسایش داده و آن را در برابر زخم آسیب پذیرتر کند. عواملی از جمله استرس و التهاب در بدن، مانند ابتلا به یک بیماری التهابی حاد، می‌تواند تولید اسید را در معده افزایش دهد.

۴. عوامل سبک زندگی: سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به زخم‌های گوارشی را افزایش دهد.

۵. استرس و اضطراب روحی: در حالی که استرس به تنهایی دلیل مستقیمی برای ایجاد زخم‌ها و ضایعات گوارشی نیست، می‌تواند علائم را تشدید کند و روند بهبودی را کند کند. تحقیقات نشان می‌دهد فشار‌های روان‌شناختی می‌تواند به ایجاد ورم معده و در ادامه، علائم زخم معده عصبی منجر شود.

علائم زخم‌‌های گوارشی

علائم زخم پپتیک بسته به محل و شدت زخم می‌تواند متفاوت باشد. علائم رایج عبارتند از:

۱. احساس درد یا سوزش در معده: درد، سوزش یا نفخ در قسمت بالای شکم یکی از شایع‌ترین علائم است. این درد اغلب زمانی رخ می‌دهد که معده خالی است، مثلا بین وعده‌های غذایی یا در ساعات اولیه صبح.

۲. سوزش سر دل: احساس سوزش در قفسه سینه که گاهی با مشکلات قلبی اشتباه گرفته می‌شود، می‌تواند از علائم ضایعات گوارشی باشد. با این حال همواره باید علل حاد قلبی رد شود.

۳. حالت تهوع و استفراغ: حالت تهوع و استفراغ متناوب که ممکن است به خصوص بعد از غذا رخ دهد.

۴. سوء هاضمه: افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی ممکن است دچار سوء هاضمه، نفخ یا احساس سیری زودرس شوند.

۵. از دست دادن اشتها: کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته می‌تواند با زخم‌های گوارشی همراه باشد. کاهش وزن ناخواسته و شدید نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. علائم زخم معده و سرطان معده می‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. کاهش وزن شدید و ناخواسته از جمله علائم سرطان مری و معده است.

۶. مدفوع تیره یا سیاه: زخم‌های گوارشی گاهی اوقات می‌تواند منجر به دفع مدفوع تیره و قیری رنگ شود که نشان‌دهنده خونریزی در دستگاه گوارش است.

۷. استفراغ خون: در موارد شدید، افراد ممکن است خون استفراغ کنند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در چنین مواردی با اورژانس تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

علائم زخم‌های گوارشی

تشخیص زخم‌های گوارشی

تشخیص زخم گوارشی معمولاً با بررسی ترکیبی از تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش‌های تشخیصی صورت می‌گیرد. این آزمایشات و بررسی‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. آندوسکوپی: در طول آندوسکوپی، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر با دوربینی در انتهای آن از طریق دهان وارد معده یا دوازدهه می‌شود تا مستقیماً زخم مشاهده شود. در نتایج آندوسکوپی ممکن است زخم در معده با ابتدای روده مشاهده شود.

۲. تصویربرداری با اشعه ایکس: در عکس برداری با باریم، بیمار محلول باریم می‌نوشد و تصاویر اشعه ایکس از او گرفته می‌شود. باریم دستگاه گوارش را پوشش می‌دهد و زخم‌ها را در اشعه ایکس بیشتر نمایان می‌کند.

۳. آزمایش مدفوع: این آزمایش ممکن است برای تشخیص وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری با بررسی نمونه مدفوع استفاده شود.

۴. آزمایش خون: از آزمایش خون می‌توان برای بررسی وجود آنتی‌بادی‌های هلیکوباکتر پیلوری یا ارزیابی شمارش خون در موارد زخم‌های خونریزی‌دهنده استفاده کرد.

تشخیص زخم های گوارشی

مدیریت و درمان زخم‌های گوارشی

درمان انواع زخم های گوارشی به علت زمینه‌ای و شدت زخم بستگی دارد. رویکردهای درمانی رایج عبارتند از:

مدیریت و درمان این شرایط، به محل زخم و شدت بیماری بستگی دارد. در مواردی که خونریزی فعال، استفراغ یا مدفوع خونی وجود دارد، مدیریت اورژانسی شرایط لازم است. در مواردی که نشانه‌های مطرح شده توسط بیمار به خفیف بیماری اشاره دارد، مدیریت دارویی و مدیریت با رژیم غذایی مناسب قابل انجام است.

۱. داروها

آ. آنتی‌بیوتیک‌ها: در صورت وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری، ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت تجویز می‌شود. پزشک به این نکته اشاره خواهد کرد که مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها برای مدت کوتاهی ممکن است ناراحتی معده را تشدید کند.

ب. مهارکننده‌های پمپ پروتون یا PPI: این داروها تولید اسید معده را کاهش داده و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند.

ج. مسدودکننده‌های هیستامین ۲: این داروها میزان اسید تولید شده در معده را کاهش داده و باعث بهبودی می‌شوند.

د. عوامل محافظت‌کننده سلولی: داروهایی مانند سوکرالفیت می‌توانند از پوشش معده و دوازدهه محافظت کنند.

ه. آنتی‌اسیدها: آنتی‌اسیدهایی که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند، می‌توانند به تسکین درد و ناراحتی کمک کنند.

۲. اصلاح سبک زندگی

آ. ترک سیگار: ترک سیگار می‌تواند به کاهش خطر زخم و تسریع بهبودی کمک کند.

ب. محدود کردن مسکن‌های NSAID‌: از مصرف مزمن مسکن‌هایی که با آسیب به معده همراه هستند خودداری کنید. اگر درد برای مدیریت به مسکن نیاز دارد، پزشک از داروهایی که با آسیب کمتری به معده همراه هستند استفاده خواهد کرد. این داروها ممکن است کمی گران‌تر باشند.

ج. اعتدال در مصرف الکل: کاهش مصرف الکل می‌تواند به جلوگیری از تحریک بیشتر مخاط معده کمک کند.

۳. ملاحظات غذایی

داشتن یک رژیم غذایی با تحریک کمتر مخاط گوارشی از مهم‌ترین اقدامات برای مدیریت درد‌های مزمن معده و تسریع روند بهبود زخم گوارشی است. از جمله این ملاحظات عبارتند از:

آ. از غذاهای محرک اجتناب کنید: افراد با مرور زمان متوجه می‌شوند که برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها علائم را تشدید می‌کند. محرک‌های رایج ممکن است شامل غذاهای تند، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و غذاهای اسیدی باشد.

ب. وعده‌های غذایی منظم: خوردن وعده‌های غذایی منظم و متعادل می‌تواند به کاهش تولید اسید معده و جلوگیری از تحریک مخاط آن کمک کند.

ج. نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب کافی به حفظ عملکرد مناسب معده کمک کرده و در روند بهبودی موثر است.

۴. مدیریت استرس

تکنیک‌هایی مانند تمرینات تمدد اعصاب، مدیتیشن و یوگا می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند. اضطراب روانی مزمن می‌تواند عاملی موثر در ایجاد زخم باشد.

۵. جراحی

در موارد خونریزی شدید، سوراخ شدن معده، یا عدم پاسخ به دارو ممکن است جراحی برای ترمیم زخم ضروری باشد.

سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب در زخم‌های گوارشی

در کنار دانستن همه چیز درباره زخم معده و سایر ضایعات گوارشی، توجه به سبک زندگی بسیار مهم است. علاوه بر درمان پزشکی و اصلاح شیوه زندگی که در بالا ذکر شد، نکات مربوط به سبک زندگی و رژیم غذایی زیر می‌تواند به افراد در مدیریت موثر زخم‌های گوارشی کمک کند:

۱. یک رژیم غذایی متعادل انتخاب کنید: رژیمی را انتخاب کنید که شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و محصولات لبنی کم‌چرب باشد. رژیم غذایی متعادل می‌تواند به حمایت از سلامت کلی و بهبود زخم کمک کند.

۲. مصرف غذاهای غنی از فیبر: غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات می‌توانند به تنظیم هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کنند.

۳. محدود کردن غذاهای محرک: به غذاهایی که علائم شما را بدتر می‌کنند توجه کرده و از آن‌ها اجتناب کنید یا آن‌ها را محدود کنید. این موارد ممکن است شامل غذاهای تند، مرکبات، کافئین و الکل باشد.

۴. وعده‌های غذایی کوچک و مکرر: خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز می‌تواند به کاهش تولید اسید معده و به حداقل رساندن ناراحتی کمک کند.

۵. آب کافی بنوشید: نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی گوارش ضروری است و می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.

۶. غذا را به طور کامل بجوید: جویدن مطلوب غذا به هضم غذا کمک کرده و می‌تواند از تولید بیش از حد اسید معده جلوگیری کند.

۷. از خوردن غذا بلافاصله قبل از خواب خودداری کنید: قبل از دراز کشیدن برای خواب چند ساعت به خود فرصت دهید تا آخرین وعده غذایی خود را هضم کنید، زیرا دراز کشیدن می‌تواند اسید معده را به بازگشت به مری تشویق کند.

۸. اعتدال در مصرف الکل: اگر الکل مصرف می‌کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید تا از تحریک مخاط معده جلوگیری کنید.

۹. ترک سیگار: ترک سیگار برای کاهش خطر عود زخم و عوارض بسیار دیگر توصیه می‌شود.

۱۰. مدیریت استرس: تمرین تکنیک‌های کاهش استرس، مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یا یوگا، می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند. استرس همانطور که می‌تواند به مشکلاتی از قبیل پرخوری عصبی منجر شود، می‌تواند به ورم معده و مشکلات گوارشی نیز بینجامد.

۱۱. ورزش منظم: درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم می‌تواند به مدیریت استرس و ارتقای سلامت کلی کمک کند، که برای مدیریت زخم لازم است.

از زخم‌های گوارشی بیشتر بدانیم

از کجا بفهمیم زخم گوارشی ما در معده است یا در روده؟

ممکن است از الگوی درد و ارتباط آن با غذا خوردن بتواند محل آن را تخمین زد. با این حال این محل دقیق زخم با آندوسکوپی مشخص می‌شود. اگر درد شما با خوردن غذا تخفیف یابد و آرام شود، به احتمال زیاد محل آن در ابتدای روده باریک است. اگر درد با خوردن غذا تشدید شود، به احتمال زیاد محل زخم در معده قرار دارد.

در گزارش آندوسکوپی، منظور از زخم اولسر چیست؟

اولسر به معنای زخم است. اگر در طول آندوسکوپی پزشک متخصص گوارش زخمی را شناسایی کند، مشخصات آن از جمله محل دقیق و ویژگی‌های زخم را به دقت ذکر می‌کند. اگر پزشک صلاح بداند، ممکن است از نقاط مختلف محل زخم، نمونه‌برداری‌های کوچکی را برای بررسی بافت‌شناسی انجام دهد. تفسیر نتایج گزارش آندوسکوپی باید توسط متخصص گوارش صورت گیرد. دریافت ویزیت متخصص گوارش و کبد می‌تواند کمک‌‌کننده باشد.

درمان زخم معده به کمک صبحانه چگونه ممکن است؟

وقتی معده خالی است و غذایی برای هضم وجود ندارد، معده همچنان طبق چرخه طبیعی کار می‌کند. در نتیجه مقدار اسید ترشح‌شده برای هضم غذا بر روی دیواره‌های معده و روده تاثیر می‌گذارد. بنابراین، افرادی که صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، در معرض خطر بالاتری برای زخم معده هستند. همچنین کسانی که زخم معده دارند، در صورت حذف صبحانه علائمشان تشدید می‌شود.

۵ نشانه زخم معده چیست؟

زخم معده می‌تواند نشانه‌هایی داشته باشد که با ورم معده مشترک است. ۵ نشانه اصلی زخم معده عبارتند از:

  •   درد و ناراحتی معده که به دنبال مصرف غذا بهتر یا بدتر می‌شود.
  •   استفراغ یا مدفوع حاوی خون
  •       سوء هاضمه
  •       بی‌اشتهایی
  •       احساس سوزش سر دل

جمع‌بندی

زخم‌های گوارشی یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که در صورت عدم مدیریت موثر می‌تواند باعث ناراحتی، درد و عوارض جدی شود. درک علل، علائم، تشخیص و گزینه‌های درمانی زخم‌های گوارشی برای افراد بسیار مهم است و می‌تواند منجر به بهبود سلامت و کیفیت زندگی شود. علاوه بر درمان دارویی، اصلاح سبک زندگی و انتخاب‌های غذایی نقش مهمی در مدیریت زخم‌های گوارشی و التیام علائم آن دارند. با اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل، انتخاب هوشمندانه غذایی، مصرف آب کافی و تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس، افراد می‌توانند به طور موثر زخم‌های گوارشی را مدیریت کنند و خطر عود را کاهش دهند.

منابع:

mayoclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *