مجله سلامت دکترنکست

کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشار خون شریان ریوی

فشار خون ریوی

فهرست مطالب

افزایش فشار خون عروق ریوی

فشار خون بالای ریوی یک بیماری نادر است. این بیماری معمولا بین 15 الی 50 مورد در هر میلیون نفر در طی سال اتفاق می‌افتد.  مطالعات نشان داده‌اند که میزان بقا این دسته از بیماران در طی سال برابر 74% است. این بیماری ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. از این دلایل می‌توان به ابتلا به بیماری‌های بافت همبند، ایدز، مسائل ژنتیکی و یا به دنبال مصرف برخی از داروها اشاره کرد. البته این بیماری ممکن است بدون دلیل باشد.

علائم فشار خون بالای عروق ریوی چیست؟

از علائم این بیماری می‌توان به اختلال عملکرد سلول‌های اپیتلیال و سلول‌های عضلات صاف عروق ریوی اشاره کرد. از طرف دیگر این بیماری می‌تواند باعث افزایش احتمال ترومبوز و تنگی عروق شود. کلیه این علائم می‌توانند به تدریج باعث اختلال عملکرد پیشرونده بطن راست شده و در طولانی مدت مرگ بیمار را به همراه داشته باشند. بیمار ممکن است با علائمی از قبیل تنگی نفس، خستگی، درد قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری مراجعه کند.

این علائم کاملا غیراختصاصی هستند، بنابراین ممکن است بیماری فرد اشتباه تشخیص داده و درمان شود. این دسته از بیماران معمولا در ابتدای بروز علائم بیماری، در هنگام استراحت بدون علامت هستند ولی بعد از پیشرفت بیماری حتی در حالت استراحت نیز علائم ایجاد خواهد شد. این علائم می‌تواند زندگی فرد را مختل کرده و امکان انجام فعالیت‌های روتین روزانه را از وی بگیرد.

بررسی کیفیت زندگی در این بیماران

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که این بیماری به میزان زیادی کیفیت زندگی فرد را مختل می‌کند. در حال حاضر هدف بسیاری از روش‌های درمانی به‌جای درمان کامل بیماری، بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌باشد. یک مطالعه که در سال 2021 منتشر شد به بررسی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا فشار خون بالای عروق ریوی پرداخت. جزئیات این مطالعه به طور مختصر در زیر توضیح داده خواهد شد.

این مطالعه که به صورت مروری و متاآنالیز انجام شد، از جست و جو در پایگاه‌های اطلاعاتی پزشکی از قبیل pubmed و embase استفاده کرد. در نهایت 11 مطالعه که در مورد کیفیت زندگی در این دسته از بیماران بودند انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفنتد. برای ارزیابی میزان کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشار خون بالای عروق ریوی از پرسشنامه‌های معتبر متفاوت استفاده شد.

نتایج حاصل از مطالعه

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بعد از گذشت 12 هفته از شروع درمان کیفیت زندگی بیماران به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. بالاترین میزان بهبود کیفیت زندگی در بیمارانی دیده شد که برای درمان از داروهایی از قبیل bosentan و  iloprost استفاده کرده بودند. از طرف دیگر کمترین میزان بهبود کیفیت زندگی در بیمارانی دیده شد که از epoprostenol sodium استفاده کرده بودند.

تحلیل داده‌های مربوط به این مطالعه بیان کرد که میزان کیفیت زندگی بیماران مبتلا به افزایش فشار خون عروق ریوی، پایین است. بیشترین قسمت این کاهش کیفیت زندگی مربوط به فعالیت‌های فیزیکی و کمترین آن مروبوط به عملکرد روانشناختی بیمار است. به نظر می‌رسد که کیفیت زندگی بیمار با شروع درمان (به ویژه درمان دارویی) بهبود می‌یابد. این دسته از بیماران همچنین از اختلالاتی از قبیل افسردگی، اضطراب و اختلال خواب رنج می‌برند. تمامی موارد ذکر شده می‌توانند باعث کاهش کیفیت زندگی شوند.

PubMed-Quality of life of patients with pulmonary arterial hypertension: a meta-analysis

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *