مجله سلامت دکترنکست

آیا درمان تنبلی تخمدان در خانه امکان پذیر است؟

درمان تنبلی تخمدان در خانه

فهرست مطالب

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع است که بر هورمون شما تاثیر می‌گذارد. این مشکل باعث پریود نامنظم، رشد موهای زائد، جوش و ناباروری می‌شود. افراد مبتلا به تنبلی تخمدان ممکن است در معرض خطر بیشتر برخی بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بالا باشند. پس این بیماری خطرناک است و باید به فکر درمان آن باشید. آیا شما با انواع درمان تنبلی تخمدان در خانه آشنا هستید؟

اگرچه سندرم تخمدان پلی کیستیک به‌طور دائم درمان نمی‌شود، اما برخی مکمل‌ها، شیوه‌ها و تغییرات رژیم غذایی ممکن است به شما در درمان کیست کمک کنند. در مطالب گذشته مجله سلامت دکترنکست به «علائم سرطان تخمدان» پرداختیم؛ اما در این مقاله همراه ما باشید تا با جدیدترین و سریعترین درمان تنبلی تخمدان در خانه آشنا شوید.

1. رژیم غذایی خودتان را تغییر دهید

خوردن غذاهای مناسب و دوری از برخی مواد غذایی به مدیریت علائم تنبلی تخمدان کمک می‌کند. یک رژیم غذایی مغذی در تنظیم هورمون‌ها و چرخه قاعدگی موثر است. خوردن غذاهای فرآوری‌شده و نگهداری‌شده می‌تواند به التهاب و مقاومت به انسولین کمک کند. به احتمال زیاد برای‌تان سوال باشد که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد:

  • غذاهای کامل را مصرف کنید: غذاهای کامل فاقد هرگونه قندهای مصنوعی، هورمون‌ها و مواد نگهدارنده هستند و به حالت طبیعی خودشان نزدیک خواهند بود. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات غذاهای کاملی هستند که می‌توانید به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. بدون هورمون‌ها و مواد نگهدارنده، سیستم غدد درون‌ریز می‌تواند قند خون را بهتر تنظیم کند.
  • مصرف کربوهیدرات و پروتئین را متعادل کنید: کربوهیدرات‌ها و پروتئین هر دو روی سطح انرژی و هورمون تاثیر می‌گذارند. مصرف پروتئین، باعث تحریک بدن برای تولید انسولین می‌شود. غذاهای فرآوری‌نشده با کربوهیدرات بالا می‌توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشند. شما به‌جای امتحان کردن یک رژیم کم کربوهیدرات، روی دریافت پروتئین سالم کافی تمرکز کنید. منابع پروتئینی گیاهی، مانند آجیل و حبوبات بهترین گزینه‌ها برای مصرف پروتئین هستند.
  • غذاهای ضد التهاب را هدف بگیرید: تنبلی تخمدان به‌عنوان التهاب مزمن سطح پایین معرفی می‌شود. افزودن غذاهای ضد التهاب به رژیم غذایی می‌تواند به‌عنوان درمان تنبلی تخمدان در خانه به کاهش علائم کمک کند. رژیم مدیترانه‌ای را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید. روغن زیتون، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ‌دار، ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و مغزهای درختی با التهاب مبارزه می‌کنند.
  • مصرف آهن خود را افزایش دهید: برخی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در طول دوره قاعدگی خود خونریزی شدیدی را تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند منجر به کمبود آهن یا کم‌خونی شود. اگر پزشک هر یک از این بیماری‌ها را تشخیص داد، باید در مورد چگونگی افزایش مصرف آهن مشورت بگیرید. پزشک احتمالا توصیه کند که غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم‌مرغ و بروکلی را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. البته شما نباید بدون مشورت با متخصص، میزان مصرف آهن خودتان را افزایش دهید؛ چراکه آهن بیش‌از حد می‌تواند خطرناک باشد. 
  • برای کمک به هضم، فیبر اضافه کنید: به احتمال زیاد شنیده باشید رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به بهبود هضم شما کمک کند. کلم بروکلی، عدس، کلم بروکسل، لوبیا، گلابی و آووکادو همگی دارای فیبر بالا هستند. پس تا حد امکان این مواد را در سبد غذایی خودتان قرار دهید. 
  • خوردن قهوه را قطع کنید: به احتمال زیاد مصرف کافئین با رفتار هورمونی و تغییرات سطح استروژن مرتبط است. پس سعی کنید انرژی خودتان را با یک جایگزین بدون کافئین، مانند یک چای گیاهی، بالا ببرید. اگر نمی‌توانید بدون افزایش کافئین ادامه دهید، به‌جای آن چای سبز مصرف کنید. چای سبز یک منبع عالی برای بهبود مقاومت به انسولین است. همچنین این چای می‌تواند به مدیریت وزن در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک کند.
  • پیاز بخورید: درمان خانگی تنبلی تخمدان با پیاز را هم در نظر داشته باشید؛ چراکه این ماده غذایی برای بیشتر مشکلات زنانه مفید است. 

 

درمان خانگی تنبلی تخمدان با پیاز

 

2. مکمل‌ها را فراموش نکنید

مکمل‌ها به مقاومت به انسولین، تنظیم هورمون و التهاب مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کنند. البته قبل‌از مصرف هر مکملی با پزشک خودتان صحبت کنید. در واقع برخی از آن‌ها می‌توانند با سایر درمان‌ها و داروهای تجویزشده تداخل داشته باشند. اما کدام مکمل‌ها برای درمان تنبلی تخمدان در خانه مناسب هستند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا با آن‌ها آشنا شوید: 

  • اینوزیتول و کروم: اینوزیتول یک ویتامین B است که می‌تواند به بهبود مقاومت به انسولین کمک کند. همچنین در برخی موارد تنبلی تخمدان به بهبود اختلال کمک می‌کند. مکمل‌های کروم هم ممکن است شاخص توده بدنی را بهبود ببخشند که می‌تواند به مشکل شما کمک کند. 
  • دارچین: دارچین از پوست درختان دارچین به دست می‌آید. عصاره دارچین اثر مثبتی بر مقاومت به انسولین دارد. همچنین این ماده خوراکی ممکن است قاعدگی را برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان تنظیم کند. 
  • زردچوبه: ماده موثر موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد. زردچوبه احتمالا برای کاهش مقاومت به انسولین و به‌عنوان یک عامل ضد التهابی مناسب باشد.
  • روی: روی یک عنصر کمیاب است که می‌تواند باروری و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. شما می‌توانید گوشت قرمز، لوبیا، آجیل درختی و غذاهای دریایی مصرف کنید تا روی در رژیم غذایی شما بیشتر شود.
  • روغن گل مغربی: روغن گل مغربی برای کمک به درد پریود و قاعدگی نامنظم استفاده شده است. همچنین این روغن ممکن است سطح کلسترول و استرس اکسیداتیو را بهبود بخشد و در نهایت منجر به تقویت تخمدان تنبل شود. 
  • ترکیب ویتامین D و کلسیم: ویتامین D هورمونی است که برای سیستم غدد درون‌ریز حیاتی است. کمبود ویتامین D در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان رایج است. ویتامین D و کلسیم احتمالا قاعدگی‌های نامنظم را بهتر کرده و به تخمک‌گذاری کمک کنند.
  • روغن کبد ماهی کاد: روغن کبد ماهی حاوی ویتامین‌های D و A است و همچنین مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 دارد. این اسیدها می‌توانند به بهبود منظم قاعدگی با منبع معتبر کمک کنند و حتی از چربی دور شکم هم خلاص شوید. 
  • بربرین: بربرین گیاهی است که در طب چینی برای کمک به مقاومت به انسولین استفاده می‌شود. بربرین برای درمان تنبلی تخمدان در خانه مفید است؛ چراکه می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و پاسخ‌های غدد درون‌ریز بدن را متعادل کند.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

 

3. گیاهان دارویی آرام‌بخش مصرف کنید

آیا امکان درمان قطعی تنبلی تخمدان با داروی گیاهی وجود دارد؟ بسیاری از افراد به‌دنبال درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی هستند. وقتی بدن نمی‌تواند انسولین را تنظیم کند در آن جمع می‌شود و در نتیجه باعث افزایش سطح هورمون‌های جنسی مردانه به نام آندروژن خواهد شد. همچنین برخی از گیاهان دارویی آرام‌بخش می‌توانند سایر علائم تنبلی تخمدان مانند پریودهای نامنظم را کاهش دهند. در زیر چند داروی گیاهی برای فعال شدن تخمدان معرفی شده است:

  • ریشه ماکا: ریشه گیاه ماکا یک گیاه سنتی است که برای تقویت باروری و میل جنسی استفاده می‌شود. این گیاه ممکن است به تعادل هورمون‌ها و کاهش سطح کورتیزول کمک کند. همچنین برای درمان افسردگی که یکی از علائم تنبلی تخمدان است، موثر باشد. 
  • گیلاس زمستانی: گیلاس زمستانی که آن را جین سینگ هندی هم می‌نامند، می‌تواند به تعادل سطح کورتیزول کمک کند. همچنین این ماده خوراکی می‌تواند استرس و علائم بیماری را بهبود بخشد.
  • ریحان مقدس: ریحان مقدس که تولسی هم نامیده می‌شود، استرس‌های شیمیایی و متابولیک را برطرف می‌کند. از این گیاه به‌عنوان «ملکه گیاهان» یاد می‌شود. همچنین ریحان مقدس می‌تواند به کاهش قند خون، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش سطح کورتیزول کمک کند.
  • ریشه شیرین بیان: ریشه گیاه شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام گلیسیریزین است که خواص ویژه‌ای دارد. ریشه شیرین بیان به‌عنوان یک عامل ضد التهابی پیشنهاد شده است. این گیاه دارویی به متابولیسم قند و متعادل‌کردن هورمون‌ها کمک می‌کند.
  • عرق رازيانه: درمان تنبلی تخمدان با رازیانه یکی از راهکارهای موجود است. اگرچه مصرف رازیانه یک درمان قطعی برای این مشکل نیست؛ اما می‌تواند یک راه‌حل کمکی باشد. 

4. مواد غذایی پروبیوتیک‌ را در اولویت قرار دهید

پروبیوتیک‌ها فقط به هضم و سلامت روده شما کمک نمی‌کنند؛ بلکه این ماده غذایی می‌توانند درمان تنبلی تخمدان در خانه باشند. این ماده خوراکی می‌تواند التهاب را کاهش دهد و هورمون‌های جنسی مانند آندروژن و استروژن را تنظیم کند.

5. در ورزش کردن متعادل باشید

ورزش برای حفظ وزن سالم مهم است؛ اما ورزش بیش‌از حد می‌تواند هورمون‌های شما را مختل کند؛ بنابراین با پزشک در مورد ورزش متعادل صحبت کنید. ورزش‌های آرام مانند یوگا یا پیلاتس را می‌توان برای مدت طولانی‌تری انجام داد. تمرین‌های متناوب با شدت بالا و دویدن در مسافت طولانی هم ممکن است به بهبود علائم PCOS کمک کنند. با پزشک خود در مورد نوع تمرینی که بیشترین سود را برای شما دارد صحبت کنید.

 

علائم PCOS

 

6. خواب مناسبی داشته باشید

خواب بر سطح استرس تاثیر می‌گذارد و به تنظیم کورتیزول برای متعادل کردن هورمون‌ها کمک می‌کند. اما اختلالات خواب برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دو برابر رایج‌تر است. برای افزایش بهداشت خواب:

  • هشت تا ده ساعت خواب در شب را داشته باشید.
  • برای قبل‌از خواب برنامه‌ای منظم داشته باشید.
  • قبل از خواب از مواد محرک و غذاهای غنی و چرب پرهیز کنید.

7. استرس خودتان را کاهش دهید

کاهش استرس می‌تواند کورتیزول را تنظیم کند. بسیاری از استراتژی‌های ذکر شده در بالا، مانند یوگا، خواب کافی و کاهش کافئین می‌توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند. پیاده‌روی و ایجاد فضایی برای آرامش و مراقبت از خودتان می‌تواند میزان استرس شما را کاهش دهد.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟

قرص‌های ضد بارداری و سایر داروها می‌توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم تنبلی تخمدان مانند رشد مو و جوش کمک کنند. اما این قرص‌ها برای افرادی که قصد درمان تنبلی تخمدان و بارداری سریع دارند مناسب نیست. داروهای رفع موهای زائد، کلومیفن و متفورمین از جمله داروهایی هستند که برای درمان این مشکل پیشنهاد می‌شوند. برای اشنایی با قرص های بیشتر از صفحه بهترین قرص برای تنبلی تخمدان دیدن کنید.

جمع بندی

تنبلی تخمدان به‌دلیل عدم تعادل آندروژن‌ها ایجاد می‌شود. علائم شایع یا سندروم تخمدان پلی کیستیک شامل کیست تخمدان، دوره‌های قاعدگی نامنظم و موهای صورت و بدن است. گزینه‌های درمانی شامل درمان دارویی و درمان خانگی برای این مشکل وجود دارد. انواع درمان تنبلی تخمدان در خانه می‌توانند مشکل شما را بهبود ببخشند. البته اگر هر یک از گزینه‌های درمانی را برای PCOS در نظر می‌گیرید، با متخصص زنان آنلاین جهت تهیه یک برنامه درمانی مشورت کنید.

منابع:

healthline، healthline2، clevelandclinic

سوالات متدوال

آیا تنبلی تخمدان درمان قطعی دارد؟

تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد. با این حال، علائم آن را می‌توان از طریق گزینه‌های درمانی مختلف مدیریت کرد، که بسته به علائم فرد می‌تواند متفاوت باشد. تغییرات سبک زندگی، به‌ویژه کاهش وزن و ورزش منظم، می‌تواند به‌طور قابل توجهی علائم تنبلی تخمدان را بهبود بخشد و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی طولانی‌مدت مرتبط با این بیماری را کاهش دهد. حتی کاهش وزن متوسط 5٪ می‌تواند منجر به بهبود قابل توجه شود.

برای درمان تنبلی تخمدان چی بخوریم؟

انتخاب‌هایی از رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به شما در رسیدن به وزن سالم و مدیریت علائم تنبلی تخمدان با داشتن مواد مغذی فراوان کمک کند: ۱) ماهی های غنی از امگا 3، مانند سالمون ۲) روغن زیتون به جای کره یا مارگارین ۳) لوبیا و سایر حبوبات غنی از پروتئین به‌جای گوشت ۴) سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند سبزیجات برگ‌دار (اسفناج، کلم پیچ، کاهو و ...)، گوجه فرنگی، قارچ، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم، کرفس و رازیانه ۵) غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو. نان‌ها و پاستاهای تهیه‌شده با غلات کامل می‌توانند به افراد مبتلا به تنبلی تخمدان کمک کنند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنند. ۶) محتوای فیبر موجود در میوه کامل به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید، به هضم غذا کمک می‌کند و جذب قندهای آن در جریان خون را کاهش می دهد.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *