مجله سلامت دکترنکست

دایمتیکون برای چیست و چه عوارضی دارد؟

دایمتیکون

فهرست مطالب

نفخ یک مشکل گوارشی شایع است که همه آن را در موقعیت‌های مختلف تجربه کرده‌اند احتمالا شما نام داروی دایمتیکون را برای بهبود نفخ شنیده‌اید. اما این دارو چیست و چه کاربردی دارد؟ بهبود نفخ در زمان تخمک‌گذاری چگونه ممکن است؟ نحوه مصرف قرص دایمتیکون چگونه است؟ آیا قرص دایمتیکون جویدنی است؟ آیا میان قرص دایمتیکون و لاغری ارتباطی است؟ قرص دایمتیکون فعال شده 40 چه کاربردی دارد؟ آیا قطره دایمتیکون برای نوزاد مفید است؟

دایمتیکون چیست؟

داروی دایمتیکون فعال‌شده برای تسکین فشار دردناک ناشی از گاز اضافی در معده و روده استفاده می‌شود. این دارو برای استفاده در نوزادان، کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد. قطره دایمتیکون برای رفلاکس نوزاد نیز می‌تواند موثر باشد. همچنین حرکات روده را کند کرده و از این طریق اسهال را کاهش می‌دهد. همچنین این دارو بدون نسخه بوده و برای مصرف موقتی نیازی به نسخه پزشک ندارد.

مکانیسم اثر دایمتیکون

این دارو با کنار هم قرار دادن حباب‌های گاز کوچک در روده برای تشکیل حباب‌های بزرگ‌تر عمل می‌کند و به هوای محبوس شده اجازه می‌دهد راحت‌تر از بدن خارج شود. این امر باعث کاهش نفخ شکم می‌شود. این دارو کشش سطحی حباب‌های گاز در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و دفع گاز را تسهیل می‌کند. مدت اثر کوتاهی دارد و مصرف درمانی آن نیز گسترده است. چرا که اثر آن به دستگاه گوارشی محدود شده و وارد خون نمی‌شود.

 

دایمتیکون برای پوست

 

دایمتیکون برای پوست

جالب است بدانید که دایمتیکون موضعی نیز وجود دارد. این دارو یک ماده فعال است که به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست و آرایشی استفاده می‌شود. این شکل دارویی به خاطر خواص مرطوب کننده و نرم کننده‌ای که دارد، شناخته شده است. هنگام استفاده از فرم موضعی بر روی پوست، یک سد محافظتی ایجاد می‌شود که به حفظ رطوبت و جلوگیری از از دست دادن آب کمک می‌کند، بنابراین برای افرادی با پوست خشک یا حساس بسیار مفید است. 

علاوه بر این، این دارو دارای بافتی نرم و مخملی است که به ایجاد یک لایه صاف و یکنواخت کمک می‌کند. این ماده غیر کومدوژنیک است، به این معنی که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و بنابراین برای همه انواع پوست مناسب است. به طور کلی، فرم موضعی یک ماده چند منظوره است که در فرمولاسیون‌های مراقبت از پوست و آرایشی استفاده شده و مرطوب کنندگی، محافظت و حسی خوب را برای فرد ایجاد می‌کند.

طریقه مصرف دایمتیکون 

دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق دستور پزشک از این دارو استفاده کنید. این دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. اگر دارو را بعد از غذا و قبل از خواب مصرف کنید، بهترین اثر را دارد. قبل از قورت دادن قرص جویدنی باید آن را بجوید. قطره ضد نفخ دایمتیکون را با دقت اندازه‌گیری کنید. قطره‌ دایمتیکون را می‌توان با آب، شیر خشک یا مایعات دیگر مخلوط کرد تا بلع را برای نوزاد یا کودک آسان‌تر کند. همیشه دستورالعمل‌های روی برچسب دارو  را برای مصرف کودک دنبال کنید. قطره دایمتیکون برای بزرگسالان طراحی نشده است اما اگر به هر دلیلی تمایل به مصرف قطره بود در دوزهای معادل اثربخشی یکسانی با قرص دارد. در صورتی که پس از مصرف قطره دایمتیکون برای کودک علائم گاز معده و روده و نفخ کودک بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید. ویزیت متخصص گوارش آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید یا میزان ورزش خود را در حین استفاده از این دارو افزایش دهید. تمام دستورالعمل‌های پزشک یا متخصص تغذیه را رعایت کنید. از مصرف غذاهایی که این وضعیت را تشدید می‌کنند پرهیز کنید.

دارو را در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. از انجماد شکل قطره‌ای دارو خودداری کنید.

عوارض جانبی دایمتیکون

به طور کلی، مصرف این دارو ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما چندین عارضه احتمالی نیز وجود دارد:

  • ناراحتی گوارشی: اگرچه این دارو عمدتاً برای کاهش علائم گوارشی استفاده می‌شود، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی گوارشی ملایمی مانند تهوع، درد شکم یا اسهال تجربه کنند. این عوارض جانبی به طور کلی نادر و موقتی هستند.
  • واکنش‌های آلرژیک: اگرچه نادر است، برخی افراد ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و شامل علائمی مانند تورم، خارش یا مشکل در تنفس است. اگر هرگونه علامتی از واکنش آلرژیک تجربه کردید، مهم است فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • سایر عوارض جانبی: در موارد نادر، افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند سردرد، سرگیجه یا آسیب پوستی تجربه کنند. اگر هرگونه عوارض غیرمعمول یا مداومی تجربه کردید، توصیه می‌شود استفاده را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

مهم است به یاد داشته باشید که عوارض جانبی ممکن است بین افراد متفاوت باشد و همه افراد این عوارض را تجربه نخواهند کرد. اگر هرگونه نگرانی یا عوارض جانبی مداوم دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.

 

تداخلات دایمتیکون

 

تداخلات دایمتیکون

به طور کلی، استفاده از قرص جویدنی دایمتیکون ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما چندین تداخل دارویی ممکن است رخ دهد:

۱- تداخل با داروهای آنتی اسید معده: این دارو ممکن است تأثیری بر روی جذب داروهای آنتی اسید معده مانند آنتاگونیست‌های گیرنده H2 (تداخلات داروی فاموتیدین) یا مهارکننده‌های پمپ پروتون (عوارض داروی امپرازول) داشته باشد. در نتیجه، مصرف همزمان دایمتیکون با این داروها ممکن است تأثیری بر روی اثربخشی آنها داشته باشد. برای جلوگیری از این تداخل، بهتر است آن را به مدت دو ساعت پس از مصرف داروهای ضداسید معده مصرف کنید.

۲- تداخل با جذب سایر دارو: این دارو ممکن است تأثیری بر روی جذب داروها از جمله برخی آنتی‌بیوتیک‌ها داشته باشد. در نتیجه، مصرف همزمان آن با این داروها ممکن است تأثیری بر روی اثربخشی آنها داشته باشد. برای جلوگیری از این تداخل، بهتر است دایمتیکون را به مدت دو ساعت پس از مصرف این داروها مصرف کنید.

در هر صورت، برای اطمینان بیشتر، بهتر است قبل از مصرف این دارو با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید و در مورد تداخلات دارویی خاصی که ممکن است با داروهای دیگر داشته باشد، اطلاعات دقیق‌تری دریافت کنید.

نکات مهم درباره دایمتیکون

  •   تمام دستورالعمل‌های روی برچسب و بسته داروی خود را دنبال کنید. با پزشک خود در مورد تمام شرایط پزشکی، آلرژی‌ها و همه داروهایی که استفاده می‌کنید صحبت کنید. اگر به این دارو حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید.
  •   اگر به این دارو حساسیت داشته یا هر نوع بیماری جدی دارید (به ویژه بیماری که معده یا روده را تحت تاثیر قرار می‌دهد) از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف دایمتیکون برای شما بی‌خطر است یا خیر.
  •    برای مصرف دایمتیکون در بارداری یا در شیردهی، قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید. احتمالا پزشک شما برای درمان خانگی نفخ در بارداری توصیه‌هایی خواهد داشت.
  •   شکل مایع این دارو ممکن است حاوی فنیل‌آلانین باشد. اگر بیماری فنیل کتونوری (PKU) دارید، قبل از استفاده از این شکل از دایمتیکون فعال‌شده با پزشک خود صحبت کنید.
  •   این دارو به تنهایی برای رفلاکس معده و التهاب و ناراحتی معده کاربرد ندارد. برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری باید داروهای دیگری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اسیدها مصرف شوند.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان گوارش و کبد در دکترنکست

 

فراموشی یک دوز دایمتیکون

از آنجایی که این دارو در صورت نیاز استفاده می‌شود، ممکن است برنامه و زمان‌بندی خاصی برای مصرف آن نباشد. اگر تقریباً زمان دوز بعدی فرا رسیده است، از نوبت دوز فراموش شده صرف نظر کنید. از مصرف دو نوبت به صورت همزمان بپرهیزید.

جمع بندی

داروی دایمتیکون فعال‌شده یک داروی رایج و بدون نسخه است که برای بهبود ناراحتی و فشار ناشی از تجمع گاز در معده و روده کاربرد دارد. مکانیسم اثر این دارو شامل کاهش کشش سطحی و تسهیل خروج گاز از بدن است. معمولا در بارداری و شیردهی مصرف آن منعی ندارد اما به هر حال باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

 

منبع

drugs

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *